در فرهنگ عامه شوگر ددی به مرد مسن و پولداری گفته می‌شود که با یک دختر جوان وارد رابطه می‌شود و قاعدتاً شوگر مامی هم به زن مسن و پولداری گفته می‌شود که با یک پسر جوان در رابطه است.

به گزارش دلفین، این روزها بسیاری از پسران و دختران برای رسیدن به رفاه در زندگی تن به هر کاری می‌دهند و سبک زندگی متفاوت شده است. شاید شما هم در سال‌های اخیر واژه‌های «شوگِر دَدَی» و «شوگِر مامی» را شنیده باشید اما این واژه‌ها به چه معنا هستند و به چه کسانی شوگر ددی و شوگر مامی گفته می‌شود؟ این معضل خطرناک و خاموش که تبدیل به یک رخداد فاجعه انگیز شده، آینده و زندگی بسیاری از جوانان را تباه کرده است.
ریشه‌های فرهنگی
گفتنی است این اصطلاحات هم مانند بسیاری از اصطلاحات دیگر ابتدا در کشورهای اروپایی و آمریکایی شکل گرفته و سپس وارد فرهنگ ما شده است. در فرهنگ عامه شوگر ددی به مرد مسن و پولداری گفته می‌شود که با یک دختر جوان وارد رابطه می‌شود و قاعدتاً شوگر مامی هم به زن مسن و پولداری گفته می‌شود که با یک پسر جوان در رابطه است.
زنان و مردان جوان زیبا
هدف از این رابطه‌ها مشخص است اما خیلی سربسته باید بگوییم که شوگر ددی‌ها و شوگر مامی‌ها از جوانی و زیبایی فرد جوان در یک رابطه‌ی جنسی خارج از ازدواج استفاده می‌کنند و آن جوان هم از پول، هدایا و سفرهای آن‌چنانی شوگر ددی یا شوگر مامی خود بهره می‌برد.
فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی ما چنین رسمی را نمی‌پذیرد، اما متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که این روزها شاهد چنین رابطه‌هایی در اقصی نقاط ایران و همچنین هرمزگان هستیم. اما چرا؟ چطور شد که ما هم به این نقطه رسیدیم؟
اجبار
با این حال بسیاری از این جوانان برخلاف میل خود تن به این عمل ناپسند می‌دهند اما چه اتفاقاتی رخ داده است که جوانان ما این‌گونه روابط نامتعارف را تنها راه نجات از بسیاری از مشکلات خود انتخاب کرده‌اند.
کدام دختر یا پسری است که دوست نداشته باشد با یک جوان هم‌سن‌وسال خود ازدواج و تفریح کند و سفر برود و از زندگی لذت ببرد؟ پس دور از انتظار نیست که عده‌ای از جوانان برای رسیدن به آمال خود تن به چنین روابطی بدهند و «شوگر بِیبی» بشوند. شوگر بیبی به پسران و دختران جوانی گفته می‌شود که با شوگر ددی و شوگر مامی‌ها رابطه برقرار می‌کند.
مرد و زن مسن و پول‌دار هم که ازخداخواسته؛ با چند هدیه‌ی لوکس و سفرهای آن‌چنانی می‌توانند دل یک جوان را به دست آورند و همین می‌شود که معضلات اجتماعی و فرهنگی بسیاری در جامعه شکل می‌گیرد.
ریشه اقتصادی آسیب‌های اجتماعی
افزایش سقط‌جنین، افسردگی، خودکشی جوانان و … همه و همه جزو معضلاتی است که روابط غیرمتعارف مسبب آن‌ها هستند؛ منتها مسبب شکل گرفتن همین روابط غیرمتعارف اوضاع بد اقتصادی کشور است. ساده‌لوحی است اگر نقش مهم مشکلات اقتصادی را نادیده بگیریم. پس می‌توان گفت برای مبارزه با این معضلات فرهنگی، بگیروببند و فیلتر و ایست بازرسی و… چاره‌ساز نیست که اگر بود در خلال سال‌های اخیر جواب داده بود.
هر چه دایره اقتصاد تنگ‌تر شود جوانان بیشتر برای رفع نیازشان به سمت این نوع روابط می‌روند و در حال حاضر نیز که بیکاری بیداد می‌کند و سفره‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود؛ شاهدیم که آمار چنین روابط و ازدواج‌هایی در جامعه ما روزبه‌روز در حال افزایش است.
آغاز از اواخر دهه‌ی ۷۰
از همین رو گفت‌وگویی تلفنی را با «منصور اخلاقی پور» فعال اجتماعی ترتیب دادیم تا به زوایای پنهان این پدیده در عصر حاضر بپردازیم، اخلاقی پور در گفتگو با خبرنگار دلفین، ضمن بیان اینکه پدیده‌ی شوگر ددی محصول جامعه‌ی مدرن است، اذعان داشت: از اواخر دهه هفتاد پدیده‌ی شوگر ددی در ایران نیز باب شده است و با گذشت زمان این پدیده، گستردگی بیشتری یافته است که متأسفانه طی سال‌های اخیر شاهد افزایش آسیب هستیم و این موضوع ارتباط نزدیکی با مسائل اقتصادی و تغییرات ارزشی در سطح اجتماع دارد.
شوگر ددی‌ در شرق هرمزگان
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد، تغییر سبک زندگی و فقر از عمده علل گسترش پدیده شوگر ددی و شوگر مامی هستند، افزود: ۱۵ درصد ازدواج‌هایی که در هرمزگان علی‌الخصوص در حوزه شرق و غرب صورت می‌گیرد با عنوان شوگر ددی رخ می‌دهد که بیشتر تحت تأثیر فقر و مسائل سنتی این پیوند اتفاق می‌افتد.
وی ضمن بیان اینکه ما در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان شاهد پدیده‌ی شوگر ددی هستیم، تشریح کرد: در سایر استان‌های کشور نیز این پدیده‌ اتفاق می‌افتد و دختران تحت تأثیر فشارهای ارزشی و هنجاری که از سوی جامعه به آنان وارد می‌شود، خانواده‌ها برای آنان تعیین و تکلیف می‌کنند و فقر نیز بر آن دامن می‌زند که تن به این‌گونه ازدواج‌ها می‌دهند.
میل به جهش طبقاتی

این فعال اجتماعی با بیان اینکه البته نباید تمام این ازدواج‌هایی را که تحت عنوان شوگر ددی یا شوگر مامی رخ می‌دهد، ناشی از پدیده فقر دانست، تصریح کرد: گاهی اوقات ازآن‌جایی‌که والدین قادر به تأمین مایحتاج و نیازهای فرزندان خود نیستند دخترانشان را راهی خانه بخت می‌کنند اما هستند دخترانی که مشکلی ندارند و جز طبقه متوسط به حساب می‌آیند اما می‌خواهند از سطح متوسط جهش پیدا کنند و در طبقه مرفه جای گیرند، از همین رو تن به پدیده شوگر ددی می‌دهند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اخیراً در مقابل پدیده شوگر ددی با شوگر مامی مواجهیم که بیشتر از ثروت و درآمد زن، بحث روانی نیز در این قضیه دخیل است، اذعان داشت: مردها در ایران با ازدواج با شوگر مامی‌ها از مزایای طبقه‌ای بالاتر برخوردار می‌شوند اما اکثر دختران در ازدواج با افراد بسیار مسن‌تر از خود در همان طبقه متوقف می‌شوند.
تنوع طلبی
وی در ادامه با بیان اینکه تنوع‌طلبی و نوکیسه بودن در مردها از علل دیگری است که مردان در سنین بالاتر تن به ازدواج با دختران کم سن و سال می‌دهند، گفت: تغییرات ارزشی که در کف جامعه رخ داده، باعث شده است که دختران بخواهند یک‌شبه ره صدساله را بروند و با ازدواج با شوگر ددی ها به ارث فراوانی دست یابند و با فرزند آوری بتوانند ارث‌ برنده‌ای از خود به‌جای گذارند که بعد از فوت این شوگر ددی صاحب مال‌ومنال فراوانی شوند.
ارتباط مردان متاهل با دختران کم سن و سال
اخلاقی پور با اشاره به اینکه طی پژوهشی که در سال ۹۴ در تهران انجام شده است، ۷۵ درصد مزاحمت‌های خیابانی توسط مردان متأهل بوده است، یادآور شد: ارتباط دختران کم‌سن‌وسال با مردان متأهل در دسته‌ی ارتباطات فراعرفی و فراقانونی است که متأسفانه در بندرعباس شایع است و خیل وسیعی از دختران ممکن است به‌طور ناخودآگاه در دامش گرفتار شوند.
خستگی جنسی
اخلاقی پور با اعلام اینکه خیانت نتیجه محرز این‌گونه روابط است، اذعان کرد: شوگر ددی پیامدهای منفی را با خود به همراه دارد و بعد از مدتی دختران جوان در ازدواج با شوگر ددی و پسر جوان با شوگر مامی دچار خستگی جنسی می‌شوند و احتمال اینکه دست به خیانت بزنند بسیار بالاست و ممکن است دلشان بخواهد شوهر یا همسر جوان داشته باشند.
کم اعتقادی به صیغه‌ی محرمیت
وی گفت: این روزها اغلب جوانان به دنبال جسم خودشان هستند و به خواندن صیغه‌ی محرمیت اعتقادی ندارند که این نشان‌دهنده‌ی تغییرات شگرف نگرشی و ارزشی در زیربنای فکری نسل جوان ماست که بلای این نسل شده است و هیچ قدرت و دولتی یارای مقابله با این مسئله را ندارد و مشاهده می‌کنیم که امروز اکثر جوانان به دنبال جراحی‌های زیبایی روی نقاط مختلف بدن خود هستند.
آسیب‌های مهلک
اخلاقی‌پور اضافه کرد: شوگر ددی یا شوگر مامی به دنبال رابطه جنسی است و می‌خواهد آن جوان را با پول بخرد درحالی‌که جوانان تمایلات عاطفی دارند.
وی اظهار داشت: شوگر ددی از جوانی و بدن و انرژی شوگر بیبی لذت می‌برد، در مقابل نمی‌تواند او را ازلحاظ عاطفی تأمین کند و بعید نیست که دختران از ارتباط با شوگر ددی خسته و ناامید شوند مگر آنکه بخش زیادی از احساسات خود را به خاطر پول کنار بگذارند.
این جامعه شناس تاکید کرد: ارتباط با شوگر ددی اگر خارج از حیطه ازدواج باشد یا حتی ازدواجی که مرد حاضر به فرزندآوری نباشد، فرصت مادر شدن را از شوگر بیبی می‌گیرد و ممکن است حین رابطه با شوگر ددی، سال‌های ایدئال برای بچه‌دار شدن را از دست بدهد.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷