شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بسیاری از افراد از ترس ابتلا به بیماری، مراجعه کمتری به مراکز انتقال خون در استان هرمزگان داشته باشند که این امر بر ذخیره‌سازی گروه‌های خونی تأثیر گذاشته است.

به گزارش دلفین، شیوع ویروس کرونا سبب شده تا بسیاری از افراد از ترس ابتلا به بیماری، مراجعه کمتری به مراکز انتقال خون در استان هرمزگان داشته باشند که این امر بر ذخیره‌سازی گروه‌های خونی تأثیر گذاشته است. درحالی‌که مراکز انتقال خون ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید دارند کرونا یک بیماری تنفسی است و اهدای خون خطری را برای افراد اهداکننده نخواهد داشت اما باز هم شاهد کاهش اهدای خون در سطح استان هستیم.
نیاز به خون همیشگی است
در برخی استان‌های جنوبی و شمالی کشور به دلیل وجود بیماران تالاسمی میزان مصرف خون که نیاز همیشگی آن‌هاست، بیشتر از دیگر نقاط کشور است. باید گفت که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و مختص به زمان خاصی نیست. از همین رو انتظار می‌رود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند و یاری‌دهنده انتقال خون و نجات دهنده‌ی بیماران باشند.
درخواست ذخایر خونی دو برابر شده است
اکنون درخواست خون از سوی بیمارستان‌ها نسبت به گذشته دو برابر شده و نیاز است برای حفظ سطح ذخیره اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند. ازآن‌جهت که استان هرمزگان به‌واسطه وجود بیماران خاص در زمینه‌های مختلف به‌طور متوسط روزانه نیازمند ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خون است و بیشترین مصرف خون در استان مربوط به سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و بیماران سخت درمان، عمل‌های جراحی و مصدومان تصادف‌های جاده‌ای است.
بیماران تالاسمی را دریابید
هرمزگان از نظر مبتلایان به بیماری تالاسمی در رتبه دوم کشور قرار دارد و هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی دارد که سه برابر متوسط کشور است و بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقادی خون نیز از دریافت‌کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است؛ پس انتظار می‌رود بیماران تالاسمی و نیازمند به خون را بیش از پیش دریابیم.
از همین رو گفتگویی را با «ایمان زارعی» مدیرکل سازمان انتقال خون استان هرمزگان ترتیب دادیم تا به بررسی وضعیت ذخایر خونی در استان بپردازیم.
به همه‌ی گروه‌های خونی نیازمندیم
وی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۲ مرکز درمانی را پوشش می‌دهیم، گفت: امیدواریم با همت مردم بتوانیم ذخایر خون استان را افزایش دهیم تا حداقل نیاز به پنج روز خون در مواقع بحرانی را تأمین کنیم.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان هرمزگان با تأکید بر این‌که به همه گروه‌های خونی به‌ویژه OوB مثبت و B منفی بیشتر از سایر گروه‌های خونی نیازمندیم، خاطرنشان کرد: پایان سال بیماران خاص همانند بیماران تالاسمی به علت تعطیلات نوروزی و امکان محدودیت در تردد اسفندماه را برای تزریق خون انتخاب می‌کنند هر چند این مصرف ماهیانه است و برخی عزیزان تالاسمی هر ۲۰ روز خون استفاده می‌کنند.
زارعی تشریح کرد: مرکز اهدای خون بندرعباس از شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۰:۳۰ آماده پذیرش اهداکنندگان خون است و همچنین سایر مراکز انتقال خون در استان هرمزگان آمادگی خدمت‌رسانی به اهداکنندگان را دارد.
به ۶ هزار واحد خون نیازمندیم
مدیرکل سازمان انتقال خون استان هرمزگان با بیان اینکه ما تا پایان سال برای مصرف بیماران و همچنین تعطیلات پیش روی به حدود ۶ هزار واحد خون نیازمندیم، یادآور شد: بعضی از عمل‌های جراحی مثل عمل قلب باز بیمار نیاز به حدود ۱۰ واحد خون خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه در مراکز اهدای خون همه پروتکل‌های بهداشتی با حفظ فواصل اجتماعی و همچنین تکریم ارباب‌رجوع در این مراکز رعایت می‌شود، عنوان کرد: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال و حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی اهداکننده مستمر حداکثر ۶۵ سال است.
کرونا فرهنگ اهدا خون را از یادمان نبرد
زارعی در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: اما هم‌وطنان نوع‌دوست که در همه شرایط یاریگر سازمان انتقال خون برای تأمین خون و فرآورده‌های خون موردنیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، پس بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.

اهدای خون باعث انتقال کرونا نمی‌شود

مدیرکل سازمان انتقال خون استان هرمزگان با اشاره به اینک اهدای خون و تزریق خون اصلاً باعث انتقال کرونا نمی‌شود، تأکید کرد: اهداکنندگان خون اطمینان داشته باشند که انتقال خون در استان هرمزگان بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهان، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می‌کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در استان در حال حاضر و همین‌طور همیشه، ضدعفونی و استریل می‌شوند و اهداکنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.
به مهربانی و وفاداری مردم نیاز داریم
وی با تشویق مردم به اهدای خون گفت: واقعاً در این روزها، بیش از همیشه به مهربانی و وفاداری مردم نیاز داریم و امیدواریم در کنار سختی‌ها و تلخی‌های کرونا، شاهد صحنه‌های پر از عشق و زندگی در مراکز اهدای خون باشیم و باید از مردم عزیز تشکر کنم که هر وقت شرایط سخت می‌شود، با همه توان و انگیزه به میدان می‌آیند.
زارعی اذعان کرد: روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران قصد دارد به مناسبت فرارسیدن سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، یک هزار و ۴۰۰ سفیر اهدای خون را از میان اقشار مختلف و چهره‌های محبوب همچون هنرمندان، قهرمانان ورزشی، فعالان اجتماعی و … معرفی کند. یکی از بخش‌های این برنامه ملی تقدیم تندیس به هریک از سفیران ملی و استانی اهدای خون است.
ساخت تندیس ویژه سفیران اهدای خون
مدیرکل سازمان انتقال خون استان هرمزگان در پایان اضافه کرد: بدین منظور طی این فراخوان از هنرمندان و طراحان گرامی درخواست داریم آثار پیشنهادی خود را برای ساخت تندیس ویژه سفیران اهدای خون بر اساس شاخص‌های فرهنگ اهدای خون از جمله وفاداری مردم، امید بیماران و زندگی دوباره را به نشانی safir@ibto.ir ارائه کنند و طرح‌های برگزیده به دبیرخانه جشنواره معرفی می‌شوند و دبیرخانه در تصمیم‌گیری برای اجرای هر یک از طرح‌های برگزیده آزاد است.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷