عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: علت اصلی کمرنگ بودن مسائل حوزه‌ی کتاب‌خوانی و فرهنگ در هرمزگان این است که بالاترین مقام سیاسی استان یعنی آقای استاندار توجه چندانی به مسائل فرهنگی ندارد.

به گزارش دلفین، حجت‌الاسلام «عباس فضلی» استاد دانشگاه، دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های استان هرمزگان و عضو مجمع روحانیون مبارز ازجمله افرادی است که هرگاه وی را دیده‌ای یا کتاب در دست داشته، یا درباره‌ی کتاب صحبت می‌کرده یا سعی داشته است در روندی تطبیقی و به‌صورت ملموس یا غیرملموس موضوعات را بر اساس خوانده‌ها و نوشته‌های خود تفسیر کند. ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا پای صحبت‌های وی بنشینیم و زیرساخت‌های حوزه‌ی کتاب‌خوانی و همچنین میزان توجه‌ها به حوزه‌ی فرهنگ در استان را موردبررسی قرار دهیم.
۱۲ سال بلاتکلیفی کتابخانه مرکزی
فضلی با بیان این‌که در استان وسیع هرمزگان با توجه به جمعیت گسترده و تلاش‌های فراوانی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گرفته است، همچنان نیاز به یک کتاب‌فروشی و کتابخانه مرکزی واقعاً احساس می‌شود، افزود: کتابخانه مرکزی استان ۱۲ سال است که بلااستفاده مانده و هنوز در مورد این کتابخانه تصمیم نهایی گرفته نشده است.
وی تصریح کرد: در جلساتی که شخصاً حضور داشتم در مورد اعتبار کتابخانه مرکزی بحث بود که یک یا دو میلیارد هزینه دارد اما هنوز روی این مبلغ به توافق نرسیدند و همچنان با مسکن و شهرسازی که مسئول این پروژه است این بحث ادامه دارد و سال‌ها می‌گذرد اما هنوز کاری در این بابت صورت نگرفته است.
جایی پرت برای کتاب‌خانه
دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌های استان هرمزگان اضافه کرد: با اینکه این کتابخانه کتابخانه‌ای وسیع است اما منطقه احداث آن در پارک جنگلی و جایی دور از دسترس و پرت در نظر گرفته شده و این شهر به یک کتابخانه‌ای در مرکز شهر نیاز دارد.
نگاه‌ها به کتاب تغییر کرده است
وی در ادامه به تغییر نگاه عمومی به مقوله‌ی کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و افزود: مردم جامعه امروز خیلی دوست دارند نگاه فدر‌گرایانه داشته باشند به این معنا که تمایل دارند کتاب را خودشان تهیه و در منزل و کتابخانه شخصی‌شان مطالعه کنند و امروز عادت نشستن در کتابخانه و مطالعه کتاب در این مکان کم‌رنگ شده است.
در شرایط کرونا کتاب‌خوان‌ها را دریابید
فضلی شیوع کرونا را تشدیدکننده‌ی گرایش عموم به کتاب‌فروشی‌ها و دوری از کتاب‌خانه‌های عمومی دانست و گفت: در همین شرایط هم هستند افرادی که با توجه به بودجه‌‌شان کتاب می‌خرند و در منزل خود مطالعه کنند و مسئولان استان خصوصاً استانداری باید به این فکر باشد که کتاب‌فروشی بزرگ و مجهزی در مرکز شهر تدارک ببیند تا افراد بتوانند آنجا حضور یابند و کتابی را که علاقه دارند، تهیه و مطالعه کنند.
یک کتاب‌فروشی جامع نداریم
وی گفت: من به‌عنوان یک عضو دانشگاهی مشاهده می‌کنم که بسیاری افراد کتاب‌ها و نشریات اختصاصی را از استان‌هایی دیگر مانند تهران، اصفهان و شیراز به‌صورت پستی یا آنلاین خرید می‌کنند چراکه واقف‌اند که در استان یک کتاب‌فروشی مرکزی و جامع وجود ندارد.
مجهز نبودن استاندار هرمزگان به نگاه فرهنگی
فضلی تأکید کرد: علت اصلی کمرنگ بودن مسائل حوزه‌ی کتاب‌خوانی و فرهنگ در هرمزگان این است که بالاترین مقام سیاسی استان یعنی آقای استاندار توجه چندانی به مسائل فرهنگی ندارد.
وی گفت: از زمانی که ایشان به استانداری هرمزگان آمده است من صراحتاً به مجموعه استانداری گفته‌ام که توجه استاندار به مسائل فرهنگی بسیار کم هست و ایشان نگاه فرهنگی به این استان ندارد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به دلیل این‌که هرمزگان استانی مهاجرپذیر است باید خواسته‌های فرهنگی، تفریحی و آموزشی‌اش در خود استان تهیه و تأمین شود و ما نیازمند یک کتاب‌فروشی مرکزی بزرگ با امکانات هستیم که در این راه می‌توان از ظرفیت متولیان فرهنگی و خیران استان نیز استفاده کرد.
به نام کتاب‌فروشی، با کاربری لوازم‌التحریر
از فضلی راجع به کتاب‌فروشی بزرگ «بوکتاب» شهر بندرعباس پرسیدیم که وی گفت: اعتراض جدی من به کتاب‌فروشی بوکتاب که دو طبقه از مجتمع مگامال را به خود اختصاص داده این است که یک طبقه آن کاملاً لوازم‌التحریر‌است و تعداد کتاب‌های آن ناکافی است و شاید مسائل اقتصادی سبب شده که نتواند فضای خود را به‌صورتی جامع‌تر به کتاب اختصاص دهد.
وی در پایان گفت: هرچند که دیر هم شده است اما خوب است که یک کتاب‌فروشی بزرگ در مرکز شهر تهیه شود.
وضعیت نامعلوم پروژه‌ی کتاب شهر
فضلی گفت: بنا بر این بوده که در همه استان‌ها شهر کتاب دایر شود و ظاهراً متولی طرح شهر کتاب هم شهرداری است که در هرمزگان سازمان تبلیغات متولی شهر کتاب شده و متأسفانه بسیار ضعیف عمل می‌کند و در سال‌های اخیر به اسم شهر کتاب فقط چند مورد رمان و کتاب‌های مذهبی و کتاب‌های درسی ارائه می‌کردند که آن هم تعطیل شده است.

سدی بر سر راه دانشگاهیان هرمزگان
از این استاد دانشگاه در رابطه با مصائب اهالی دانشگاه برای تهیه کتاب در بندرعباس پرسیدیم که وی گفت: اگر افراد به کتاب‌های جدیدی که وارد بازار می‌شود، به‌راحتی دسترسی نداشته باشند برای مطالعه یا تحقیقات به مشکل برمی‌خورند و این موضوع انجام تحقیقات را در استان با چالش روبه‌رو کرده است.
کتاب‌فروشی‌های موجود را تقویت کنید
وی در پایان گفت: ما نباید گرایش‌های جوانان را برای کتاب خواندن را به خاطر نبود کتاب کور کنیم و خوب است کتاب‌فروشی‌هایی که در استان در حال فعالیت‌اند، تقویت شوند چراکه اکنون متأسفانه مجموعه کتاب‌فروشی‌های استان به‌روز نیستند و به‌صورت محدود کتاب‌های جدید را به هرمزگان می‌آورند.

گفت و گوی اختصاصی : زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷