سوت پایان بازی برخی از مشاهیر و مفاخر هرمزگان در سالی که گذشت به صدا درآمد، وقت اضافه‌ای هم لحاظ نشد، این اتفاق بدون چشم‌پوشی برای همگان رقم می‌خورد اما به قول نیاکانمان «آسیاب به نوبت».

به گزارش دلفین، کارگردان کات داد. نور صحنه خاموش و صداها قطع شد. سوت پایان بازی برخی از مشاهیر و مفاخر هرمزگان در سالی که گذشت به صدا درآمد. وقت اضافه‌ای هم لحاظ نشد. این اتفاق بدون چشم‌پوشی برای همگان رقم می‌خورد اما به قول نیاکانمان «آسیاب به نوبت». در سال ۱۳۹۹ برای فرزانگان فراوانی در جغرافیای هرمزگان آه از نهادمان برآمد. خاطرات خوشی از با آن‌ها بودن داریم اما زمان اجازه خاطره‌بازی بیشتر نداد، اینک پلک بر هم بنهیم، تصاویر زندگی‌مان را مرور کنیم، سپس این یادداشت را مطالعه کنیم و مجدداً چشم‌ها را برهم فرو بهلیم و با خویش خلوت کوتاهی کنیم.
آغاز آتشین مرگ در فروردین‌ماه
انگار مرگ روی عکاس هرمزگانی، زوم کرده بود. نخستین چهره مطرح سال گذشته که روی در نقاب خاک کشید؛ «سعید دانشور» عکاس خبرگزاری میزان و کارمند روابط عمومی شرکت گاز هرمزگان بود که ۱۷ فروردین‌ماه جان باخت. ضایعه قلبی یا کرونا تفاوتی ندارد، مهم آن عزیز بود که دیگر در بین ما نیست.
دو روز بعد و در ۱۹ فروردین «ابراهیم آروین» خواننده خوش‌صدای هرمزگانی و خالق ترانه‌ی «شو تاریک» نیز قلبش ایستاد و آسمانی شد.
فردای آن روز «علی مرزوق پور» [علی‌بابا] نقش نخست کاکا سیاه؛ در سن ۵۸ سالگی درگذشت و زنده‌یاد «محمد ناظری گهکانی» پیشکسوت تئاتر حاجی‌آباد نیز در۲۴ فروردین به دیدار معشوق شتافت.
اردیبهشت، ماه بی‌مرگی
هرچند شکر خدا مشاهیر و مفاخر استان را در این ماه از دست ندادیم اما شوربختانه فوت چهره‌ی ملی جنوب «نجف دریابندری» گنجینه زنده بشری در فهرست حاملان میراث ناملموس نادره‌کاران در نیمه اردیبهشت، بسیار متأثرمان کرد.
خرداد، از باهو تا خدابخش
آسمانی شدن «آرزو باهو» پرستار بیمارستان کودکان و نخستین شهید مدافع سلامت استان در۷ خرداد بر اثر کرونا رقم خورد. «غلام پیله‌ور» پیشکسوت هنرهای نمایشی میناب نیز در ۲۶ خرداد به آسمان‌ها پرواز کرد. سپس یک روز بعد «اصغر خدابخش» سرپرست سابق باشگاه کاوه بندرعباس و یکی از مدیران سابق بانک صادرات و بانک پاسارگاد استان در ۲۷ خرداد به خدا پیوست.
تیرماه، تیر مرگ از چله رها شد
زنده‌یاد ناخدا «حاج محمد باستی» از خیرین و ناخدایان معروف جنوب اهل بندر خمیر و مؤسس کارگاه لنج‌سازی در سوم تیرماه و در مبارزه با ویروس کرونا به دیار باقی رهسپار شد. دو روز بعد «مجید آوخ» نوازنده سازهای کوبه‌ای هرمزگان و عضو گروه «چیکو و رنگ» دار فانی را وداع گفت.
«محمد ضعیفی» از مشاهیر فرهنگی استان نیز در۱۴ تیرماه با بی‌رحمی کرونا، از این دنیا رفت. دومین شهید مدافع سلامت هرمزگان نیز «سعادت سجادیان» از کارکنان بخش رادیولوژی بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در اثر ابتلای به کرونا نیز شبانگاهان ۱۶ تیرماه جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. «علی حکیمی» خبرنگار پیشکسوت بندرلنگه‌ای هم در۳۰ تیرماه سال گذشته درگذشت.
امرداد غمگین
سومین شهید مدافع سلامت «لیلا بهمن زاده» کارشناس پرستاری بیمارستان شهید محمدی در ۲ امرداد در اثر ابتلا به کرونا، جامه سپید سفر آخرت را پوشید. «احمد لشکری» مدرس دانشگاه فرهنگیان هم در همین روز با درد مشترک کرونایی جان باخت. درگذشت «دکتر احمد نور عبدی» پزشک فلوشیپ متخصص قلب، اهل دهتل بستک ششم امرداد ضایعه و غم بزرگی برای جامعه پزشکی استان بود. چهارمین شهید سلامت «ایرج رحیمی» از کارکنان شبکه بهداشت شهرستان میناب هم در۱۱ امرداد آسمانی شد.
شهریور، شکار دانه‌درشت‌های موسیقی
مرگ نابهنگام زنده‌یاد «حمید سعید» موزیسین، بازیگر و خواننده بندری در ۹ شهریورماه جامعه هنری و فرهنگی را شوکه کرد. «محمود شاهین زاده» پنجه‌طلایی اتاق عمل‌های هرمزگان، نوازنده درامز و گیتار نیز هم‌زمان با حمید سعید در ۹ شهریورماه ساز رفتن را کوک کرد. محیط ‌بان «محمد حسن نژاد» از مأموران اجرایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست بندرلنگه هم در ۱۱ شهریور بر اثر اصابت گلوله‌ی مستقیم به سینه به شهادت رسید.
مهرماه هم ایستاد و قرمز شد
ایست قلبی «محمد قاسمی» هوادار رودانی تیم پرسپولیس تهران در جریان صعود این تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا برابر النصر عربستان در ۱۲ مهرماه نخستین مرگ نیمه دوم سال هرمزگان را ثبت کرد. «حمید رحمانی» از خبرنگاران اهل پارسیان در غرب هرمزگان به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به کرونا نیز در ۳۰ مهرماه در ۶۰ سالگی دعوت حق ر‌ا لبیک گفت.
آسمانی‌های آبان ماه، موجب تأسفمان شد

درگذشت «مرتضی حقیری زاده مشاور استاندار سابق هرمزگان و چهره ماندگار حوزه پزشکی و سلامت، مدیریت اسبق دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در پنجم آبان غم بزرگی برای استان و شهرستان رودان بود. پنجمین شهید مدافع سلامت هرمزگان «حکیمه شب روا» از پرستاران بیمارستان سیدالشهدای نیروی دریایی ارتش در بندرعباس هم در ۸ آبان بر اثر ابتلا به کرونا به صف شهدای سلامت پیوست.
آسمانی شدن ناخدا محمد سبحانی از آخرین بازماندگان جهاز بادی در ۱۹ آبان ۱۳۹۹ در صد سالگی نیز از غم‌های بزرگ من بود که هم‌زمان با مرگش، عکس‌ها و گفت‌وگویم با ایشان به‌عنوان تنها منبع اطلاعاتی از وی منتشر شد. زنده‌یاد «گوهر تاج پژمان» نخستین گوینده رادیو و تلویزیون ملی ایران در بندرعباس هم در ۴ آذرماه از این دنیای فانی پر کشید. البته دردآور است بگویم تنها گفت‌وگوی من با این چهره شاخص فرهنگی هرمزگان در زمان حیاتش در هیچ رسانه‌ای منتشر نشد و با درگذشتش، اغلب رسانه‌ها به وی پرداختند.
آسمانی شدن «محمد نور بخشایش» مؤلف دیوان محیا در ۵ آذرماه از دیار حرا و شهر تالابی بندر خمیر هم مرا به یاد خاطرات خوش دیدار با وی در منزلشان انداخت. زنده‌یاد «دکتر علی شبان» پیشکسوت بسکتبال و پزشکی میناب و هرمزگان هم در ۱۵ آذرماه به دیدار یار رفت.
دی‌ماه، ناگوار و غیرقابل‌باور
آسمانی شدن «حمیدرضا خدمتکاری» فوتبالیست مشهور هرمزگانی و اصالتاً رودخانه‌ای در ۲۲ دی‌ماه و در سانحه تصادف خبر بسیار تلخی بود. عیسی قادری بابازار موسیقی آیینی و سنتی جزیره‌ی قشم نیز در ۳۰ دی‌ماه درگذشت.
روزهای پایانی سال، سفر «بپ گپو»
استاد «محمد خطيبي زاده» از فرهنگيان باسابقه، خير مدرسه‌ساز، عضو اسبق شوراي اسلامي شهر بندرعباس، مؤلف و پژوهشگر، از معتمدين خوش‌نام شهر بندرعباس در شامگاه سوم بهمن و در سن ۸۵ سالگی آسمانی شد. «بَپ گَپو» از دوستان بسیار نزدیک و خوش‌قلبم بود و بابت درگذشت ناگوارش همواره افسوس می‌خورم.
طیبه صادقیان، سوپروایزر بیمارستان پیامبر (ص) اعظم قشم نیز بامداد یکم اسفند در اثر کرونا به شهادت رسید و نخستین شهید سلامت جزیره قشم لقب گرفت.

گزارش اختصاصی: یوسف ملایی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷