هفته‌ی گذشته آتش سوزی در گستره‌ی 22 کیلومتر مربعی و به مدت 14 ساعت در باغ‌های منطقه‌ی سیاهو به وقوع پیوست که دارایی‌های تعداد قابل‌توجهی از ساکنان را دود کرد و به هوا فرستاد.

به گزارش دلفین، هفته‌ی گذشته آتش سوزی در گستره‌ی ۲۲ کیلومتر مربعی و به مدت ۱۴ ساعت در باغ‌های منطقه‌ی سیاهو به وقوع پیوست که دارایی‌های تعداد قابل‌توجهی از ساکنان را دود کرد و به هوا فرستاد. این آتش‌سوزی بنا بر فیلم‌های منتشرشده و اظهارات منابع محلی برای ساعت‌های ادامه داشت و حتی به مناطق مسکونی هم رسید؛ اما موضوعی که بیش از هر چیز در روند پیگیری این رویداد خود را نمایان کرد، استیصال مسئولان برای مقابله با این آتش‌سوزی بود. چهره‌ی ماتم‌زده و خسته‌ی «عزیزاله کناری» فرماندار بندرعباس که با زبان روزه، افسوس می‌خورد، این پیام را به مخاطب می‌رساند که وقتی زیرساخت‌های ساده‌ای مانند ماشین آتش‌نشانی فراهم نباشد و پیش‌بینی و برنامه‎‌ریزی برای آینده صورت نپذیرد درماندگی در مدیریت بحران و آسیب وارد آمدن به جان و دارایی‌های مردم قطعی است.
ناله‌های جان‌سوز پیرزن سیاهویی
در وضعیت نبود حتی یک خودرو آتش‌نشانی در این منطقه‌ی وسیع با بیش از ۱۰ هزار نفر جمعیت و انتظار برای رسیدن خودروهای آتش‌نشانی از سایر بخش‌های شهرستان بندرعباس، ناله‌هایی در فضای نخلستان‌های سیاهو پیچید که دل سنگ را آب می‌کرد. یکی از این ناله متعلق به «گلشن عامری سیاهویی» یکی از اهالی روستای زاکین بود. وی در گفت‌وگو با دلفین در خصوص این آتش‌سوزی اظهار داشت: حدود ۷۰ درخت نخل از ۱۵ ساله تا ۴۰ ساله‌ متعلق به من طعمه حریق شدند و همه‌ی داروندارم را از دست دادم.
نبود بیمه آتش‌سوزی
وی با اشاره به این‌که هیچ‌کدام از کشاورزان این منطقه بیمه آتش‌سوزی نداشته‌اند، اضافه کرد: اغلب اهالی روستای سیاهو از طریق کشاورزی و باغداری امرارمعاش می‌کنند و دارایی آن‌ها فقط درخت نخل و انبه است و با این آتش‌سوزی زندگی برای‌مان بسیار سخت خواهد شد.
شکایت از دزدان و معتادان پیش مسئولان
این زن روستایی بیان داشت: روز حادثه فرماندار، بخشدار و معاون استاندار از محل وقوع حادثه بازدید به عمل آوردند و من همان‌جا شکایت خود را از معتادان و دزدان اعلام کردم و گفتم که ما از معتادان شاکی هستیم چراکه به‌احتمال‌زیاد این آتش‌سوزی کار آنان است.
وی افزود: از مسئولان تقاضا کردیم که معتادان را در مکانی جمع‌آوری کنند، ما با هزینه و بودجه شخصی خودمان به آن‌ها پول و به‌طور روزانه خوراک می‌دهیم تا این‌گونه به باغات ما خسارت وارد نشود.
یک ادعا: آتش‌سوزی عمدی است
«کوچک عامری سیاهویی» معتمد محلی و یکی دیگر از اهالی این روستا در گفت‌وگو با دلفین، آتش‌سوزی‌ نخلستان‌های سیاهو را عمدی خواند و خاطرنشان کرد: در این روستا عده‌ای از معتادان و دزدان باغ‌ها را به آتش کشیدند و یک‌شبه حاصل زحمات کشاورزان را بر باد دادند.
وی گفت: تمام دارایی من شامل ۱۲۰ درخت انبه و ۱۰۰ درخت خرما بود که در آتش‌سوزی سوخت و دسترنج ۳۰ ساله‌ام نابود شد.
وی تکرار این اتفاق را در سیاهو ناگوار و آزاردهنده دانست و گفت: در سال‌های اخیر آتش‌سوزی‌های مشابهی به وقوع پیوسته است بااین‌حال هنوز یک ماشین آتش‌نشانی در سیاهو نیست درحالی‌که در یک ماه حدود سه بار آتش‌سوزی به وقوع پیوسته است.
دیر رسیدن خودروهای آتش‌نشانی
وی بیان کرد: طی تماس تلفنی با استانداری هرمزگان و ستاد مدیریت بحران، درخواست کردیم که ماشین آتش‌نشانی را برای اطفا آتش بفرستند اما علی‌رغم پیگیری‌های مسئولان زمانی ماشین‌های آتش‌نشانی به محل وقوع آتش‌سوزی رسیدند که دیگر تمام نخیلات ما سوخته بود.
حکایتی کهنه و قدیمی
برای بیشتر مشخص شدن زوایای موضوع گفت‌وگویی را نیز با «حمیدرضا مرادی» نایب‌رئیس شورای روستای زاکین و عضو شورای روستاهای بخش مرکزی بندرعباس ترتیب دادیم. وی در رابطه با این آتش‌سوزی بیان کرد: آتش‌سوزی روستاها و باغات و جنگل‌های طبیعی منطقه سیاهو حکایتی کهنه و قدیمی است که هرچند وقت یک‌بار زندگی را به کام اهالی تلخ می‌کند و باعث بروز خسارات زیادی به مردم روستا می‌شود.
وی ادامه داد: دلیل اصلی بروز این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست اما آنچه محرز است این است که به دلیل پوشش گیاهی این ناحیه اگر آتش‌سوزی در نقطه‌ای به هر دلیلی آغاز شود باقی درختان و مراتع را نیز به خود درگیر خواهد کرد که این امر لزوم ایجاد و تجهیز ایستگاه آتش‌نشانی در این منطقه را بار دیگر یادآور می‌شود.
وعده‌ی احمدی‌نژاد در دولت روحانی هم محقق نشد.

مرادی گفت: حدود ۱۳ سال پیش درزمانی که مسئولیت دهیاری روستای زاکین بر عهده این‌جانب بود در سفر استانی رئیس‌جمهور وقت به هرمزگان درخواست یک ایستگاه آتش‌نشانی برای منطقه سیاهو به آقای احمدی‌نژاد ارائه شد که در همین راستا نیز زمین محل احداث و کانکس پایگاه تخصیص و محوطه‌سازی نیز صورت گرفت.
وی ادامه داد: با گذشت بیش از یک دهه و تغییر دولت و علی‌رغم پیگیری‌های شوراها و دهیاران روستاهای بخش مرکزی بندرعباس اختصاص ماشین آتش‌نشانی به پایگاه این بخش به بهانه‌های متعدد به تعویق افتاده است، این روستاها به دلیل اعتباری کمی که در اختیار دارند، برایشان خرید مشارکتی ماشین آتش‌نشانی مقدور نیست لذا همواره چشم‌انتظار یاری از سوی دولت بوده‌ایم که متأسفانه تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است.

بی‌توجهی ستاد بحران
این عضو شورای روستاهای بخش مرکزی با بیان اینکه پیگیری‌ها از دفتر امور روستایی استانداری و مدیریت بحران جوابی به همراه نداشته است، اذعان داشت: هرساله روستاهای سیاهو ازجمله فورخورج، درگز، زاکین، خرسین، هماگ، آقاسین، کروکان، ماشاری، طیفکان، سرخا، جغدر، چاهکل و… دچار آتش‌سوزی می‌شوند و میلیاردها ضرر به کشاورزان و باغداران وارد می‌شود که در آخرین آتش‌سوزی بالغ ۱۵ هکتار باغات ماشاری سیاهو در آتش سوخت و بالای ده‌ها میلیارد خسارت به بار آورد.
ریشـه‌ی فـاجـعه: نبــود مـاشیـن آتش‌نشانی
وی گفت: در آتش‌سوزی اخیر بار دیگر نبود ماشین آتش‌نشانی باعث ایجاد فاجعه شد زیرا که اگر امکانات وجود داشت آتش در لحظه ابتدایی خاموش می‌شد و چندین هکتار زمین و سرمایه روستاییان در آتش نمی‌سوخت، بااین‌حال باز هم زحمات ستاد بحران و فرماندار و آتش‌نشانان قابل‌تقدیر است.
این عضو شورای روستاهای بخش مرکزی بیان داشت: بعد از این اتفاق از سوی مدیریت بحران وعده داده شد که تا زمان خرید ماشین برای پایگاه آتش‌نشانی این منطقه به‌طور موقت یک دستگاه ماشین آتش‌نشانی در سیاهو مستقر شود اما با توجه به وسعت این منطقه که نزدیک به ۴۰ روستا را شامل می‌شود، تخصیص یک دستگاه ماشین در زمان حادثه آن‌چنان کاری از پیش نمی‌برد همان‌طور که در حادثه اخیر شاهد این موضوع بودیم.
آتش زیر خاکستر
وی با بیان اینکه آتش‌سوزی اخیر نزدیک به دو شبانه‌روز ادامه داشته است، افزود: برای اطفا حریق در آتش‌سوزی چند روز اخیر از شهرداری بندرعباس، نیروی دریایی و شهرداری سرخون تمامی ماشین‌های آتش‌نشانی اعزام شد تا توانستند آتش‌سوزی را مهار کنند، بااین‌حال باز هم آتش زیر خاکستر است و ممکن است با وزش باد دوباره شعله‌ور شود.
حمیدرضا مرادی تأکید کرد: با توجه موقعیت جغرافیایی سیاهو لازم است در این منطقه حداقل در سه‌نقطه‌ی غرب، شرق و مرکز ایستگاه آتش‌نشانی احداث شود، همچنین لازم است برای جلوگیری از تکرار این قبیل اتفاقات ناگوار و کاهش ابعاد آن کشاورزان آموزش‌های لازم در خصوص تمیز کردن باغات خود از چوب‌ها و علف‌های خشک دیده باشند تا باعث گسترش آتش نشود.
وی در ادامه گفت: سیاهو زادگاه و محل رویش انبه‌های کهن‌سال و درختان پرتقال، نارنگی، موز، انجیر، انگور و نخیلات است که تأثیر ویژه‌ای در اقتصاد استان دارد، اما دولت‌ها در توجه به سیاهو کوتاهی کرده‌اند و این منطقه باید به بخش مستقل زیر نظر شهرستان بندرعباس ارتقا یابد تا به جایگاهی که سزاوار آن است، برسد.
سخن پایانی
با همه‌ی این تفاسیر می‌طلبد که ستاد بحران استان بار دیگر با ارزیابی تمام نقاط ضعف و کاستی‌ها در راستای تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد آمادگی در مقابله با شرایط اضطراری همچون بروز آتش‌سوزی تصمیمات شجاعانه‌ای بگیرد و طی نامه‌نگاری با مدیران ارشد استانی و کشوری و اعلام نتایج بررسی‌ها و اقدامات خود به افکار عمومی در راستای مطالبه‌گری، جلوی تکرار چنین حوادثی را بگیرد.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷