این روزها جای‌جای شهر بندرعباس پر شده است از مشاوران املاک. در هر خیابان و محله‌ی بندرعباس ده‌ها مشاور املاک دیده می‌شود و افراد زیادی به سمت این شغل پر حرف‌وحدیث سوق پیدا کرده‌اند؛ شغلی که شاید قشر عظیمی از فعالان حاضر در آن باعث شده‌اند که قیمت‌ها به طرز غیرقابل‌باوری افزایش پیدا کند.

به گزارش دلفین، این روزها جای‌جای شهر بندرعباس پر شده است از مشاوران املاک. در هر خیابان و محله‌ی بندرعباس ده‌ها مشاور املاک دیده می‌شود و افراد زیادی به سمت این شغل پر حرف‌وحدیث سوق پیدا کرده‌اند؛ شغلی که شاید قشر عظیمی از فعالان حاضر در آن باعث شده‌اند که قیمت‌ها به طرز غیرقابل‌باوری افزایش پیدا کند. برای بررسی تبعات اقتصادی فعالیت غیراصولی این صنف گفت‌وگویی را با «سلمان ستوده نیا» دکترای اقتصاد و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
منفعت‌جویی در رونق و رکود
ستوده نیا توجه به منافع مالی کوتاه‌مدت را یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های فعالیت مشاوران املاک در بندرعباس خواند و افزود: در زمانی که بازار مسکن رونق دارد، املاکی‌ها قیمت‌ها را به‌شدت بالا می‌برند چون تقاضا در بازار از عرضه پیشی می‌گیرد و در زمان رکود نیز خود به دلال تبدیل می‌شوند و سازندگان مسکنی را که نیاز به پول دارند به فروش پایین‌تر از قیمت واقعی وادار می‌کنند و با مبالغ بیشتری مسکن را به فروش می‌رسانند که در هر دو سو این موضوع آسیب‌زاست.
صدور مجوز همانند آب خوردن
وی بیان داشت: همین سود کلان یک‌شبه سبب شده است که مشاوران املاک تقریباً بیشترین صنف در استان باشند و جالب است بدانید که برای این کار به‌راحتی مجوزش صادر می‌شود، سرمایه خاصی نمی‌خواهد و همین موضوع به رشد قارچ‌گونه‌ی این شغل در بندرعباس انجامیده و فعالان واقعی و بااخلاق این صنف را نیز در سایه قرار داده است.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر بخواهیم صادقانه وضعیت را شرح دهیم باید گفت که نظارتی وجود ندارد و مجوز مشاور املاک به هر فردی با هر سطح تحصیلی داده می‌شود و ضعف در نظارت‌ها بر قیمت امروز مسکن تأثیر بسیاری داشته است که البته این موضوع تنها مختص هرمزگان نیست و دردی کشوری است.
فرارهای مالیاتی
وی در ادامه به موضوع فرار مالیاتی برخی از مشاوران املاک در هرمزگان اشاره کرد و افزود: در معاملات ملکی پول‌های هنگفتی ردوبدل می‌شود، این در حالی است که برخی از مشاوران املاکی در عقد قرارداد کد رهگیری نمی‌گیرند، با مبایعه‌نامه به‌صورت عادی قرارداد را می‌نویسند، کمیسیون‌شان را تمام و کمال می‌گیرند و هیچ‌گونه مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند. ستوده نیا در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از میزان فرار مالیاتی این بخش در کشور وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: آمار دقیقی راجع به این موضوع وجود ندارد اما فرار مالیاتی در کل کشور زیاد است و بالغ‌بر صد هزار میلیارد تومان برآورده شده؛ یعنی چیزی در حدود سه برابر یارانه نقدی که دولت به مردم می‌دهد.
درآمدی بالاتر از جراحان قلب
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد بندرعباس به بیان خاطره‌ای در خصوص اقدامات مشاوران املاک در بندرعباس پرداخت و گفت: یک روز در یکی از املاکی‌های نه‌چندان مطرح بندرعباس حضور داشتم که حضور من هم‌زمان با حضور پیرمرد و پیرزنی از میناب شده بود و آنان برای خرید خانه و یافتن مسکن موردنیازشان در بندرعباس مراجعه کرده بودند که مشاور املاک مسکنی را که چند ساعت قبل ۱۲۰ میلیون تومان از مشتری خریده بود با کلی تبلیغ و چرب‌زبانی به این پیرمرد و پیرزن مینابی ۱۷۰ میلیون فروخت؛ یعنی این آقا ظرف کمتر از سه ساعت ۵۰ میلیون تومان سود کرد.
وی افزود: خود این املاکی به من گفت کدام جراح قلب یا پزشک متخصص در ایران اندازه من درآمد دارد؟
متری ۲۰۰ میلیون تومان
وی در پایان کیش را یکی دیگر از شهرهای هرمزگان که بیشتر از سایر نقاط استان بازیچه‌ی دلالان شده است، ذکر کرد و گفت: در حال حاضر در کیش بعضی از برج‌های معروف مثل برج‌های دوقلو تا متری ۲۰۰ میلیون قیمت‌گذاری شده است یعنی یک خانه ۱۰۰ متری ۲۰ میلیارد تومان به مشتری عرضه می‌شود که در بروز این وضعیت نیز برخی از مشاوران املاک دست دارند.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷