تامین مسکن محرومان و ارتقای کیفیت زندگی این قشر، از وظایف دولت است که در قالب اجرای طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری می‌شود.

به گزارش دلفین، تامین مسکن محرومان و ارتقای کیفیت زندگی این قشر، از وظایف دولت است که در قالب اجرای طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیگیری می‌شود. توسعه مسکن تحت عنوان سه هزار واحد مسکونی ویژه محرومان هرمزگان از اقدامات بسیار بزرگی است که علاوه بر بهبود شرایط زندگی بخشی از قشر کم‌درآمد جامعه و خودکفایی آنان بر بهبود رفاهی آنان نیز تأثیر مستقیمی دارد. در راستای بررسی عملکرد این حوزه در هرمزگان، گفت‌وگویی را با «شهریار نوری زاده» مدیرکل بنیاد مسکن استان هرمزگان ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.

جوانان و افراد فاقد خانه در روستاها

نوری‌زاده ضمن اشاره به تفاهم‌نامه ساخت مسکن ویژه محرومان با حمایت ویژه دولت، گفت: تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان سه هزار واحد مسکن ویژه محرومان هرمزگان بین رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استاندار هرمزگان و بنیاد مسکن کشور در بهمن‌ماه سال ۹۹ منعقد شد و عملیات اجرایی و تشکیل پرونده‌ی متقاضیان از اسفندماه همان سال با هدف رفع مشکل مسکن محرومان آغاز شد و اولویت ما جوانان فاقد مسکن و افراد فاقد خانه در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بود.

وی در ادامه افزود: برابر دستورالعمل ابلاغی از سوی بنیاد مسکن، شناسایی افراد محروم فاقد مسکن بر عهده‌ی دهیار، شورا و کارشناسان مسکن است که این افراد پس از احصای واجدان شرایط، اقدام به تشکیل پرونده می‌کنند.

بسته‌های تشویقی برای خانه دار کردن محرومان

نوری زاده تصریح کرد: برای هر فرد ۵۰۰ میلیون ریال وام با بهره چهار درصد و در تکمیل آن هم ۳۰۰ میلیون ریال وام بلاعوض به افراد پرداخت می‌شود و از مزایای دیگر این طرح که دهیاری‌ها موظف به اجرای آن هستند، این است که پروانه ساختمانی نیز برایشان رایگان صادر می‌شود و چنانچه زمینی برای احداث خانه ندارند، به آن‌ها زمین داده خواهد شد.

وی عنوان کرد: نقشه‌های ساختمانی و همچنین نظارت ناظران روستایی بنیاد مسکن بدون اخذ وجه برای این افراد انجام می‌شود و همچنین بیمه‌ی این واحدها از طریق حساب ۱۰۰ حضرت امام پرداخت خواهد شد و هیچ ‌وجهی از محرومان دریافت نمی‌شود.

توجه به کیفیت و ایمنی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان در ادامه ابراز داشت: این واحدهای ۵۵ تا ۶۰ متری با توجه به اصل کیفیت و ایمنی ساختمان از مصالح استاندارد استفاده و نظارت جدی بر روند احداث اعمال شده است و این منازل تا حدود ۶ و نیم ریشتر در برابر زمین‌لرزه مقاومت خواهند داشت.

وی تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه مدت‌زمان تحویل این واحدها هشت ماه است اما بنا بر تأکیدات استاندار هرمزگان مقرر شده تا سه هزار واحد مسکونی محرومان در مدت‌زمان ۶ ماه به بهره‌برداری برسد.

نوری زاده ابراز داشت: اولویت در این تفاهم‌نامه با خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی بود که یک هزار و ۷۰۰ واحد به مددجویان این دو نهاد و یک هزار و ۳۰۰ واحد هم به سایرین اعطا شد.

تقسیم عادلانه

وی در ادامه اذعان داشت: با همت و تلاشی که همکارانم در بنیاد مسکن هرمزگان داشته‌اند، موفق شدیم سهمیه‌بندی مسکن محرومان در تمام شهرستان‌های استان را به بهترین نحو عادلانه تقسیم‌بندی کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان هرمزگان تشریح کرد: جلساتی با حضور استاندار هرمزگان، مدیریت بحران، شوراها و دهیاران تشکیل دادیم و با پیگیری‌های مداوم موفق به جذب اعتبارات بانک‌های عامل در جهت پیشبرد این طرح شدیم و از مجموع این واحدها سه هزار واحد به بانک عامل معرفی شده که قرارداد یک هزار و ۶۰۰ از این تعداد منعقد و عملیات اجرایی یک هزار و ۲۵۰ واحد هم آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با مشارکت مردم پیش می‌رود، افزود: اگر مردم در کنار ما باشند، حتماً می‌توانیم این پروژه مهم سه هزار واحد مسکونی محرومان را به بهره‌برداری برسانیم.

مقاوم‌سازی امروز، پیشگیری از حوادث آینده

نوری زاده در پایان با تأکید بر این‌که با مقاوم‌سازی منازل مسکونی روستاییان قطعاً می‌توانیم هزینه‌های دولت را در حوادث قهری کاهش دهیم، عنوان کرد: ۱۸۷ هزار واحد مسکونی روستایی داریم که تاکنون بالغ‌بر ۱۰۴ هزار واحد با تسهیلات مسکن روستایی، مسکن محرومان و تسهیلات بازسازی شده‌اند و موفق شده‌ایم ۶۰ درصد منازل روستایی هرمزگان را مقاوم‌سازی کنیم و امید داریم که در افق هشت ساله با برنامه‌ریزی مدون تمامی واحدهای مسکن روستایی مقاوم‌سازی شوند تا دیگر نگران حوادث قهری در روستاها نباشیم.

گفت و گوی اختصاصی : افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷