افتتاح بیش از 70 پروژه در بنادر غرب هرمزگان باوجود تحریم‌های اقتصادی طی هشت سال دولت تدبیر و امید، نشان از فعالیت گسترده این بندر در سالیان اخیر و جهش مثبت در عملکرد آن است.

بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان یکی از بنادر مهم ایران اسلامی به ‌شمار می‌رود که چند سال اخیر به‌عنوان قطب ترانزیت کشور خود را بیشتر از پیش مطرح کرده است. این بندر باوجود تحریم‌های اقتصادی طی هشت سال دولت تدبیر و امید بیش از ۷۰ پروژه افتتاح کرده که نشان از فعالیت گسترده این بندر در سالیان اخیر است.
این بندر در حال حاضر با ایجاد دو پست اسکله به طول ۴۷۰ متر، حوضچه‌ای به مساحت ۳۹ هکتار و پنج و نیم متر عمق، ۳۲ هکتار اراضی، دو باب انبار به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ مترمربع ویژگی‌های برجسته‌ای دارد و توانسته است پتانسیل‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌گذاری ایجاد کند. از همین رو بررسی بیشتر عملکرد سال گذشته و دوماهه امسال به سراغ «قاسم عسکری نسب» مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان رفتیم تا با وی به گفتگو بنشینیم.

بارگیری پنج میلیون و ۳۴۷ هزار و سه تن انواع کالا

وی در گفتگو با خبرنگار دلفین اظهار داشت: در سال ۹۹، درمجموع پنج میلیون و ۳۴۷ هزار و سه تن انواع کالا در بنادر غرب استان هرمزگان تخلیه و بارگیری شده است.
عسکری نسب افزود: از مجموع این عملیات دو میلیون و ۵۰۴ هزار و ۶۹۷ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد و همچنین دو میلیون و ۸۴۲ هزار و ۳۰۶ تن کالا‌های غیرنفتی ازجمله میوه و تره‌بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شده است که رشدی ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان تصریح کرد: بندر چارک، بندر آفتاب، بندر شیو و بندرلنگه در سال ۹۹ علیرغم وجود تحریم‌ها و همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ به‌عنوان کانون‌های مهم تخلیه و بارگیری در بنادر غرب استان هرمزگان به ترتیب با تخلیه و بارگیری ۶۲۷ هزار تن با رشد ۳۵ درصدی، ۶۸۹ هزار تن با رشد ۶۴ درصدی، ۲۱۱ هزار تن با رشد ۱۰۰ درصدی و یک‌میلیون و ۲۲۲ هزار تن با رشدی سه درصدی روزهای پررونقی را سپری کردند.

افزایش ۶۰ درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی

عسکری نسب میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان را یک‌میلیون و ۳۲۱ هزار و ۶۳۶ تن اعلام کرد و گفت: عمده این محموله‌های صادراتی شامل میوه و تره‌بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی بود که این میزان از صادرات نمایانگر رشد ۶۰ درصدی در ۱۲ ماهه سال جهش تولید است.
وی گفت: برای توسعه و رونق بخشی به بنادر کوچک در غرب استان، زیرساخت‌های بندرلنگه و بنادر تابع آن برای فعالیت‌های تجاری تقویت شده و اکنون بندر چارک، بندر شیو و بندرلنگه با صادرات بیش از ۱۳۷ هزار تن، ۲۱۰ هزار تن و ۸۹۳ هزار تن کالای غیرنفتی به ترتیب رشد ۲۱۴۵ درصدی، ۳۹ هزار درصدی و ۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته‌اند.

رشد ۳۴ درصدی کابوتاژ

عسکری نسب افزود: از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده بیش از سه میلیون و ۶۰ هزار تن به‌صورت رویه کابوتاژ در بنادر غرب هرمزگان جابجا شد که از این میزان بندرلنگه و بنادر تابع آن با کابوتاژ یک‌میلیون و ۲۳۲ هزار و ۵۱۲ تن فرآورده‌های غیرنفتی توانست رشد ۳۴ درصدی در سال ۹۹ داشته باشد.

رشد ۸۰۲ درصدی صادرات کانتینر یخچالی

وی در ادامه گفت: با تلاش مجموعه بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در راستای منویات مقام معظم رهبری از جمله «جهش تولید» و ایجاد بستری ایمن و اقتصادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سال ۹۹ با تخلیه و بارگیری ۲۸ هزار و ۱۹۷ TEU کانتینر یخچالی با تناژ بیش از ۱۶۶ هزار تن و رشد ۵۵۲ درصدی و همچنین صادرات ۱۳ هزار و ۹۳۲ TEU کانتینر یخچالی با رشد ۸۰۲ درصدی عملکرد قابل‌توجهی را ثبت کردیم و به اهداف ترسیم‌شده در این حوزه دست یافتیم.

کسب جایگاه نخست در ترانزیت خودرو

عسکری نسب با اشاره به حجم ۱۸۱ هزار و ۹۸۷ تن ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان و کسب جایگاه دوم در بین بنادر کشور در سال ۹۹ که عمده آن محموله خودرو بوده است، گفت: بندرلنگه با توجه به موقعیت استراتژیک جغرافیایی و داشتن کمترین فاصله دریایی با بنادر کانونی منطقه ازجمله بنادر امارات متحده عربی، در زمره بنادر فعال ترانزیتی کشور محسوب می‌شود؛ به‌طوری‌که این بندر با تخلیه ۸۹ هزار و ۴۲ دستگاه خودرو ترانزیتی در سال گذشته، به‌عنوان قلب تپنده ترانزیت خودروی کشور و درگاه تجارت کشورهای آسیای میانه خود را مطرح کرد.
عسکری نسب تصریح کرد: حمل دریایی این تعداد خودرو به‌وسیله‌ی یک هزار و ۵۰۰ فروند شناور فلزی انجام پذیرفت که پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی از سوی ۱۴ هزار سواری‌کش و کامیون حمل خودرو به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و همچنین کشورهای آسیای میانه بارگیری شد.

تردد ایمن بیش از ۲۰ هزار فروند شناور

وی ضمن اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای پهلوگیری و تسهیل تردد ۲۴ ساعته شناورها، تعداد تردد شناورها در بنادر غرب هرمزگان را ۲۰ هزار و ۴۷۲ فروند اعلام کرد و گفت: از این میزان تردد در سال ۹۹، ظرفیت بارگیری یک هزار و ۴ فروند شناور، بالای هزار تن و ۱۹ هزار و ۴۶۸ فروند، زیر هزار تن بوده است.

نجات ۷۸ نفر در آب‌های غرب هرمزگان

عسکری نسب افزود: مرکز جستجو و نجات دریایی بنادر غرب هرمزگان در راستای اعمال وظایف حاکمیتی و به‌منظور حفظ و ارتقا ایمنی دریانوردی، در سال ۹۹ با ۲۶ پیام اولیه و ۶۰ عملیات جستجو و نجات، موفق به نجات جان ۷۸ نفر در آب‌های حوزه‌ی استحفاظی خود شد.

نگاهی به عملکرد دو ماه ابتدایی امسال

وی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد دو ماه نخست سال جاری در بنادر غرب هرمزگان گفت: در این مدت درمجموع یک‌میلیون و ۳۱۵ هزار و ۹۷۳ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۱ درصد افزایش داشته است.
عسکری نسب افزود: از مجموع عملیات تخلیه و بارگیری انجام شده، ۵۳۰ هزار و ۵۰۲ تن با رشد ۸۷ درصدی مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۷۸۵ هزار و ۴۷۱ تن با رشد ۹۴ درصدی به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

صادرات کالاهای غیرنفتی ۶۰ درصد افزایش یافت

وی میزان صادرات کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان طی دو ماه سال جاری را ۷۲۱ هزار و ۴۰۷ تن با رشد ۱۷۲ درصدی اعلام کرد و گفت: از مجموع عملیات انجام شده، ۲۸۹ هزار و ۹۴۱ تن با رشد ۹۵ درصدی که عمده این محموله‌های صادراتی شامل میوه و تره‌بار، خشکبار، مواد معدنی و مصالح ساختمانی بوده مربوط به صادرات غیرنفتی و ۴۳۱ هزار و ۴۶۶ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد که این میزان از صادرات غیرنفتی نمایانگر رشد ۲۷۱ درصدی در دوماهه سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است.

رشد ۳۴ درصدی کابوتاژ

عسکری نسب افزود: از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده بیش از ۵۴۴ هزار و ۳۲۶ تن به‌صورت رویه کابوتاژ در بنادر غرب هرمزگان جابجا شد که از این میزان بندرلنگه و بنادر تابع آن با کابوتاژ یک‌میلیون و ۲۳۲ هزار و ۵۱۲ تن فرآورده‌های غیرنفتی توانستند رشد ۳۴ درصدی در سال ۹۹ داشته باشند.
وی گفت: از مجموع صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده، ۵۴۴ هزار و ۳۲۶ تن با رشد ۳۴ درصدی به‌صورت رویه کابوتاژ در بنادر غرب هرمزگان جابجا شد که از این میزان با کابوتاژ ۱۹۰ هزار و ۳۲۱ تن فرآورده‌های غیرنفتی و کابوتاژ ۳۵۴ هزار و ۵ تن فرآورده‌های نفتی توانست به ترتیب رشد ۶۱ درصدی و ۲۳ درصدی در سال ۱۴۰۰ داشته باشد.

جهش ۷ برابری صادرات کانتینر یخچالی

وی افزود: توانستیم با ایجاد بستری ایمن و اقتصادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در دوماهه سال ۱۴۰۰، تخلیه و بارگیری چهار هزار TEU کانتینر یخچالی با رشد ۴۲۰ درصدی و همچنین صادرات نزدیک به پنج هزار TEU کانتینر یخچالی با تناژ ۵۷ هزار و ۸۵ تن و رشد ۵۷۰ درصدی را رقم بزنیم.

رشد ۲۶۷ درصدی ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی

عسکری نسب اظهار داشت: طی دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان به ۳۷ هزار و ۱۸۷ تن رسید که این بندر توانست رشد ۲۶۷ درصدی این بخش از عملیات حمل‌ونقلی طی دوماهه سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دهد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان تصریح کرد: طی دوماهه سال ۱۴۰۰، بنادر و دریانوردی بندرلنگه با تخلیه ۱۷ هزار و ۸۸۴ دستگاه خودرو ترانزیتی توسط ۳۱۸ فروند شناور فلزی توانست به رشد ۲۶۷ درصدی در این زمینه دست یابد و همچنین این تعداد خودرو پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی توسط سه هزار سواری کش و کامیون حمل خودرو به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و همچنین كشورهای آسیای میانه بارگیری و به درب خروج هدایت شده است.

تردد ایمن بیش از سه هزار فروند شناور

وی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم جهت پهلوگیری و تسهیل تردد ۲۴ ساعته شناورها، تعداد تردد شناورها در بنادر غرب هرمزگان را سه هزار و ۹۸۵ فروند اعلام کرد و گفت: از این میزان تردد در دوماهه سال ۱۴۰۰، ظرفیت بارگیری ۲۸۷ فروند شناور، بالای هزار تن و ۳ هزار و ۶۹۸ فروند، زیر هزار تن بوده است.
عسکری نسب در پایان افزود: مرکز جستجو و نجات دریایی بنادر غرب هرمزگان در این برهه نیز با یک پیام اولیه و ۱۵ عملیات جستجو و نجات، موفق به نجات جان ۱۲ نفر در آب‌های حوزه‌ی استحفاظی خود شده است.

گفت و گوی اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1008