احداث دهکده‌ی ورزش‌های ساحلی و دریایی یکی از آرزوهای دیرین مردم هرمزگان است که در صورت تحقق به‌عنوان زیرساختی اساسی می‌تواند از طریق جذب گردشگر، رونق اقتصادی ایجاد کند.

به گزارش دلفین، احداث دهکده‌ی ورزش‌های ساحلی و دریایی یکی از آرزوهای دیرین مردم هرمزگان است که در صورت تحقق به‌عنوان زیرساختی اساسی می‌تواند از طریق جذب گردشگر، رونق اقتصادی ایجاد کند، سبب ارتقای سطح ورزش همگانی و قهرمانی شود و با پر کردن اوقات فراغت به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیانجامد.
امروز این طرح روی میز پروفسور «احسان کامرانی» از مفاخر استان هرمزگان است. وی که دارای مدرک لیسانس محیط‌زیست و شیلات از دانشگاه تهران، فوق‌لیسانس پویاشناسی جمعیت آبزیان و دکترای تولید و بهره‌برداری از دانشگاه تربیت مدرس است، بعد از سال‌ها فعالیت دانشگاهی اکنون ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان را بر عهده دارد و طرح احداث دهکده‌ی ورزش‌های ساحلی و دریایی در دست بررسی وی و سایر همکارانش است. برای بررسی زوایای مختلف احداث این طرح گفت‌وگویی اختصاصی را با کامرانی ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
اقتصاد دریامحور
وی ضمن اشاره به‌ این‌که جلسه شورای عالی ورزش دانشگاه به‌صورت مستمر و فعال در دانشگاه آزاد برگزار می‌شود، افزود: در خصوص مسئله اقتصاد دریامحور بین ما و متخصصان حوزه ورزش به‌ویژه مدیران ورزش و جوانان هرمزگان به‌صورت دائمی رایزنی‌هایی صورت می‌گیرد و استان هرمزگان علی‌رغم اینکه ظرفیت‌های فراوانی در حوزه‌های متعدد اعم از گردشگری، حمل‌ونقل دریایی، بازرگانی، انرژی و… دارد اما تاکنون متأسفانه در بخش اقتصاد دریامحور و همچنین ورزش‌های ساحلی و دریایی اقدامات اساسی انجام نشده است.
تهیه پروپوزال
وی استان هرمزگان را دروازه تجاری ایران خواند و تأکید کرد: هرمزگان دارای ۴۲ درصد خطوط ساحلی کشور است و ۱۴ جزیره از جزایر خلیج فارس در این استان واقع شده و ما درصدد آنیم با برنامه‌ریزی سنجیده، پروپوزال دهکده ورزش‌های ساحلی و دریایی را برای جزیره قشم و هرمز تهیه و این دهکده را راه‌اندازی کنیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان تصریح کرد: در این پروژه تمام رشته‌های مرتبط با حوزه دریایی و ساحلی اعم والیبال و فوتبال ساحلی، شنا، قایقرانی، اسکی روی آب و… دیده شده است و امیدواریم بتوانیم باعث ایجاد رونق بیشتری در ورزش‌های آبی هرمزگان و کشور شویم.
مزیت‌های راه‌اندازی دهکده ورزش‌های ساحلی
از کامرانی در رابطه با مزیت‌های این پروژه پرسیدیم که وی پاسخ داد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های راه‌اندازی دهکده ورزش‌های ساحلی و دریایی این است که باعث تسریع در روند توسعه و رونق هرمزگان، درآمدزایی و کشف و پرورش استعدادهای استان در حوزه ورزش می‌شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان تصریح کرد: در نظر داریم با راه‌اندازی دهکده ورزش‌های ساحلی در این مجموعه عظیم مسابقاتی را در سطح دانشجویان کشور برگزار کنیم و سپس ورزش‌های دریایی را در سطح خاورمیانه و همچنین در سطح بین‌المللی ارتقا دهیم.
جامعه‌ی هدف
وی در تشریح جامعه‌ی هدف این دهکده‌ی ورزشی بیان داشت: در گام نخست دانشجویان و ورزشکاران هرمزگانی جامع هدف هستند و در گام بعدی و بارونق و توسعه این دهکده قادر خواهیم بود همه افرادی که در حوزه ورزش فعال‌اند، اعم از بانوان و آقایان را به‌عنوان جامعه‌ی هدف قرار می‌دهیم.
ایجاد زیرساخت‌ها با رعایت استانداردها
کامرانی در ادامه اضافه کرد: تیمی از اساتید متخصص در حوزه ورزش ساعت‌ها روی این طرح کار کرده‌اند تا بتوانند پروپوزال احداث دهکده را تهیه کنند و درواقع ما به‌تازگی این طرح را آغاز کرده‌ایم و با دقت نظر متخصصان حوزه ورزش در پی آنیم تا با برنامه‌ریزی، زیرساخت‌های این طرح را به‌صورت اصولی ایجاد کنیم.
درختی که پنج سال دیگر میوه می‌دهد
وی مدت‌زمان اجرای این پروژه را پنج سال عنوان کرد و افزود: در وهله اول این پروپوزال در شورای عالی ورزش دانشگاه مطرح می‌شود که باید مورد تائید داوران قرار بگیرد و در مرحله نهایی، بودجه‌ای را برای این مهم تعیین می‌کنیم.
استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در پایان بیان داشت: تأمین اعتبار برای اجرایی کردن این طرح از ظرفیت‌های اداره ورزش و جوانان استان، خیران حوزه ورزش و همچنین دانشگاه انجام می‌شود و ما می‌توانیم در سطح ملی هم بودجه‌ای برای اجرایی این طرح بزرگ در نظر بگیریم.

 

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007