اجرای آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها توسط سازمان غذا و دارو را سبب احتمال ورشکستگی حدود 13 هزار داروخانه قلمداد کنند که مطمئناً صدمات جبران‌ناپذیری به زنجیره توزیع دارو وارد خواهد کرد.

به گزارش دلفین، کمبود دارو در داروخانه‌ها یک معضل کشوری است که نشان از مدیریت ناصحیح در سطح کلان دارد و بسیاری از داروخانه‌های خصوصی را به ورشکستی کشانده است.

در همین رابطه نیز چندی پیش نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران بیان داشت که ۵۲ درصد بازار داروی ایران در اختیار ۳۰۰ داروخانه‌ دولتی و ۴۸ درصد دیگر در اختیار ۱۳ هزار داروخانه خصوصی است و این اصلاً متوازن نیست.

همین موضوع نیز باعث شده تا برخی، اجرای آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها توسط سازمان غذا و دارو را سبب احتمال ورشکستگی حدود ۱۳ هزار داروخانه قلمداد کنند که مطمئناً صدمات جبران‌ناپذیری به زنجیره توزیع دارو وارد خواهد کرد.

بااین‌حال اگرچه این روزها بحث مشکلات داروخانه‌ها داغ است اما باید گفت که چالش داروخانه‌ها مختص به ایام کرونا و داروهای کرونایی نیست و مشاهدات عینی و گزارش‌های مردمی از سطح شهر بندرعباس نشان می‌دهد در حال حاضر بسیاری از داروهای غیر کرونایی نیز نایاب شده است.

یک متصدی داروخانه در بندرعباس نیز در این رابطه به دلفین گفت: در حال حاضر در تهیه همه داروها دچار مشکل هستیم، داروهای کرونایی که جای خود دارد، حتی یک دارو ساده قند خون نیز نایاب شده است، دارو یا وجود ندارند یا به‌صورت قطره‌چکانی و سهمیه‌ای به داروخانه‌ها اختصاص می‌یابد.

وی گفت: حتی سرم شست‌وشو که از ابتدایی‌ترین اقلام دارویی است، پیدا نمی‌شود و مسئولان می‌گویند برای شست‌وشو آب را با نمک قاتی کنید و به مردم بدهید، مسئولانی که این نسخه را می‌پیچند آیا برای خانواده خود نیز همین کار را انجام می‌دهند؟!

این متصدی داروخانه با بیان اینکه اگر به‌درستی و عادلانه دارو تخصیص یابد هیچ داروخانه‌ای ورشکست نخواهد شد، اذعان داشت: داروخانه‌ها به سوپر مارکت تبدیل شده‌اند و اکثر فروش ما تنها بر اساس ماسک و الکل است که در تابستان نیز این وضعیت بدتر شد.

در پایان باید یادآور شد نباید به دارو به‌عنوان یک کالای استراتژیک، نگاه سرمایه‌داری داشت که این مسئله جزء ابتدایی‌ترین اصول اخلاقی و عدالت اجتماعی است.

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007