این روزها هرمزگان و به‌ویژه بندرعباس با یک شوک بهداشتی دیگر مواجه شده است و تائید ورود پشه‌ی آئدس به بندرعباس و امکان انتقال ویروس ناشی از تب دنگی حسابی شهروندان را وحشت‌زده کرده است.

به گزارش دلفین، این روزها هرمزگان و به‌ویژه بندرعباس با یک شوک بهداشتی دیگر مواجه شده است و تائید ورود پشه‌ی آئدس به بندرعباس و امکان انتقال ویروس ناشی از تب دنگی حسابی شهروندان را وحشت‌زده کرده است؛ اما این پشه‌ی خطرناک دقیقاً چه نوع حشره‌ای است و چه تهدیداتی برای سلامت جامعه می‌تواند داشته باشد؟!
تب دنگی
تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگ، تب دانگ و تب استخوان‌شکن هم گفته می‌شود. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود. این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی وجود دارد. این بیماری اخیراً گسترش زیادی یافته است، به‌گونه‌ای که در سال گذشته مواردی مشکوک در بندرلنگه دیده ‌شده و به دلیل اهمیت این موضوع در چند سال اخیر چندین بار اکیپ‌هایی از وزارت بهداشت به هرمزگان سفر کرده‌اند و وضعیت را مورد رصد قرار داده‌اند. احتمال شدت گرفتن بیماری دنگی در استان به دلیل هوای شرجی زیاد است و متخصصان معتقدند که این بیماری در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان اثرات مخرب بر جای خواهد گذاشت.
علائم بیماری
علائم این بیماری سردرد، کمردرد، تب شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است. اگرچه موارد مرگ یک در هزار گزارش شده اما این بیماری موجی از نگرانی را در مردم هرمزگان ایجاد کرده و در شرایطی که واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس دنگی وجود ندارد، آگاهی بخشی باید بسیار مورد تأکید قرار گیرد تا مردم در حفاظت از خود دقت بیشتری داشته باشند.
مشخصات ظاهری پشه‌ی آئدس
برای آشنایی با مشخصات ظاهری این پشه باید گفت که آئدس دارای دو بال فعال و یک جفت بال تحلیل رفته به نام هالتر، خرطوم بلند با قطعه‌های دهانی گزنده، مکنده در جلو سر، وجود فلس‌های کوتاه و متراکم روی سینه، پا و رگ بال‌ها، رگ‌بندی مشخص بال و بندبند بودن روی شکم، پوشیده بودن سینه از فلس‌های قهوه‌ای تیره یا متمایل به سفید است.
خطرناک‌تر از کرونا
«حمیدرضا بهزادی» رئیس شبکه بهداشت و درمان قشم چندی پیش در نهمین نشست ستاد خدمات سفر منطقه آزاد قشم گفته بود که پشه آئدس به‌مراتب خطرناک‌تر از ویروس کرونا است.
وی در آن مقطع زمانی با اشاره به مشاهده این پشه در بندرلنگه، تأکید کرده بود: آئدس در بهمن سال ۱۳۹۸ در کشور ما وجود نداشت و اکنون وجود آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد چراکه این پشه، فعالیت خود را هنگام غروب آغاز می‌کند و قادر است چندین فرد را بگزد.
وی با بیان اینکه پشه‌ی آئدس سه بیماری خطرناک «تب دانگ»، «چکین گونیا» و «زیکا» را به انسان منتقل می‌کند، ادامه داد: بیماری‌های منتقله از پشه آئدس درمان قطعی ندارد و تنها راه مبارزه با آن کنترل ناقل این بیماری‌ است.
نحوه‌ی سرایت
جالب است بدانید هنگامی‌که یک پشه، انسان را نیش می‌زند، بزاق او وارد بدن آن فرد می‌شود. اگر پشه به دنگی مبتلا باشد، ویروس به بزاقش نیز منتقل می‌شود و ویروس دنگی به همراه بزاقش به بدن انسان انتقال خواهد یافت. سپس ویروس به گلبول‌های سفید خون وارد می‌شود و همان‌طور که گلبول‌های سفید در سراسر بدن حرکت می‌کنند، ویروس تکثیر می‌شود. گلبول‌های سفید در واکنش به این تکثیر پروتئین‌هایی یا به‌اصطلاح سایتوکین مانند اینترلوکین، اینترفرون و عامل نکروز تومور تولید می‌کنند و این پروتئین‌ها باعث وقوع تب، نشانه‌های مشابه سرماخوردگی و دردهای شدید می‌شوند.
عزم جدی
بااین‌حال دکتر «فاطمه نوروزیان» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در روزهای گذشته از عزم جدی برای مبارزه با این پشه‌ی خطرناک در شهر بندرعباس خبر داده است و مأموران بهداشتی نیز در حال سم‌پاشی خانه به خانه هستند.
خطر ویروسی وجود ندارد
نوروزیان با بیان این‌که در یکی دو روز گذشته پشه آئدس در محلات شهر بندرعباس یافت شده است و سپس حشره شناسان آن‌ها را صید کرده‌اند، افزود: خوشبختانه این پشه خطر ویروسی ندارد و تاکنون نیز بیمار مشکوکی به مراکز درمانی بندرعباس مراجعه نکرده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر پشه‌های بالغ باید از بین بروند و تا شعاع یک کیلومتری مکانی که پشه رؤیت شده است، ضدعفونی شود.
مردم با مأموران بهداشتی همکاری کنند
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: تنها راه مقابله با این حشره سم‌پاشی محل است و امیدواریم شهروندان با مأموران بهداشتی نهایت همکاری را برای رعایت سلامتی خود داشته باشند.
گلدان‌ها به‌ویژه گیاه بامبو
نوروزیان در پایان اضافه کرد: یکی از مناطقی که این پشه در آنجا زیست می‌کند بشقاب‌های زیر گلدان و اطراف آن است که آب در آنجا می‌ماند، گیاه بامبو نیز محلی برای رشد این پشه است و نقاطی که آب کولر جمع می‌شود نیز محل دیگری برای رشد و نمو این پشه خطرناک خواهد بود.

گزارش اختصاصی:زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007