امروز کم‌توجهی به جامعه پرستاری سبب شده است تا شاهد افزایش نارضایتی‌ها در میان این قشر ساعی باشیم.

به گزارش دلفین، اگرچه پرستاران در زمان همه‌گیری کرونا در قامت مدافعان سلامت با جان‌فشانی وارد عمل شدند و از فشار شدید جسمی و روانی ناشی از این بیماری شانه خالی نکردند اما امروز کم‌توجهی به این قشر ساعی سبب شده است تا شاهد افزایش نارضایتی‌ها در میان پرستاران باشیم و آنان از تبعیض‌ها و مشکلات موجود گلایه‌مند باشند. به همین دلیل به سراغ «مرتضی حکمتی» رئیس خانه پرستار استان هرمزگان رفتیم تا از زبان این پرستار شجاع مشکلات گروهی از مدافعات سلامت هرمزگان را انعکاس دهیم.
تحریم مراسم روز پرستار
حکمتی در گفت‌وگو با خبرنگار دلفین ضمن اشاره به این‌که هرسال به مناسبت روز پرستار مراسم‌هایی برای تکریم پرستاران در اقصی نقاط ایران برگزار می‌شد، گفت: بااین‌حال امسال به درخواست جامعه پرستاری این مراسمات تحریم شد و ما نیز موافق مراسم از سوی مسئولان دولتی نیستیم چراکه دیدگاه جامعه پرستاری این است که یکی از موانع حل مشکلات پرستاران مسئولان هستند.
کمبود پرستار در هرمزگان
وی ضمن بیان اینکه کمبود پرستار یکی از مشکلات شبکه‌ی بهداشت و درمان استان و کشور است، افزود: طبق استانداردها باید به ازای هر تخت دو و نیم پرستار داشته باشیم که متأسفانه در بیمارستان‌های کشور این نسبت زیر یک است و در استان هرمزگان نیز علی‌رغم جمعیت نزدیک به دومیلیون‌نفری، نسبت پرستار به تخت هفت تا هشت‌دهم برآورد می‌شود.
رئیس خانه پرستار استان هرمزگان در ادامه به تشریح پیامدهای کمبود پرستار در هرمزگان پرداخت و اضافه کرد: در طول سالیان اخیر به دلیل کم‌توجهی، ساده‌انگاری و نداشتن قدرت رایزنی مناسب از سوی مسئولان استانی جذب نیروی معدودی در آزمون‌های استخدامی و در گروه‌های پرستاری محقق شده و این معضل به کاهش کیفیت خدمات پرستاری به بیماران انجامیده است و با توجه به اینکه اکنون هرمزگان دارای ۱۷ بیمارستان دولتی و نیمه‌دولتی است و به گفته مسئولان در چند سال آینده نیز باید شاهد راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید و افزایش تخت‌های بیمارستان‌های فعلی باشیم، تزریق نیروی پرستاری از مهم‌ترین دغدغه‌های ما به‌حساب می‌آید.
سیستم پزشک‌سالار و بی‌توجهی به فرامین مقام معظم رهبری
حکمتی موضوع تعرفه گذاری را سبب افزایش مشکلات معیشتی پرستاران عنوان کرد و افزود: سال گذشته هم‌زمان با روز پرستار رهبر معظم انقلاب به این موضوع ورود پیدا کردند و به‌صراحت به مسئولان وزارت بهداشت دستور دادند که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای جامعه پرستاری اجرا شود اما علی‌رغم اینکه ۱۵ سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از سوی مجلس شورای اسلامی می‌گذرد اما اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و با توجه به لابی‌گری و مقاومت‌های سیستم پزشک‌سالار این موضوع تاکنون محقق نشده است.
رئیس خانه پرستار استان هرمزگان بیان داشت: تا زمانی که وزارت بهداشت و درمان پزشک‌سالار از منافع خود دست نکشد، این قانون که به دلیل کمتر شدن هزینه‌ها هم به نفع بیمار و هم به نفع شرکت‌های بیمه‌ای است، اجرا نخواهد شد.
قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اجرا نشده است
وی در رابطه با اعمال مزیت‌های مشاغل خاص برای پرستاران نیز تشریح کرد: متأسفانه طی چند سال اخیر قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای پرستاران اجرا نشده است تا انگیزه خدمت در پرستاران کاسته شود؛ این در حالی است که در دو سال اخیر همه مردم شاهد جان‌فشانی‌های پرستاران با تقدیم بیش ۱۰۰ شهید مدافع سلامت بوده‌اند.
مهاجرت پرستاران به مرکز استان
وی ضمن اشاره به اینکه لابی‌های وزارت بهداشت و درمان و سازمان تأمین اجتماعی مانع شکایت پرستاران به دیوان عدالت اداری شدند و درنهایت رأی به ضرر پرستاران صادر شد، اضافه کرد: متأسفانه در استان هرمزگان شاهد مهاجرت بسیاری از نیروهای پرستاری به مرکز استان هستیم و نیروهای بومی که از سهمیه استخدامی شهر خود استفاده کرده‌اند با استفاده از برخی روابط در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به مرکز استان منتقل می‌شوند که همین موضوع موجی از نارضایتی‌ها را در بیمارستان‌های شهرستان‌های استان به وجود آورده است.
مواجهه با افراد صاحب‌نفوذ در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان
از رئیس خانه پرستار استان هرمزگان در رابطه با پیگیری‌های این نهاد صنفی برای پیشگیری از چنین سیاست غلطی پرسیدیم که وی اظهار داشت: پیگیری‌های خانه پرستار در این خصوص به نتیجه‌ای نرسید و درنهایت به افراد صاحب نفوذ در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان رسیدیم.
کمبود آمبولانس مناسب
وی کمبود آمبولانس در مراکز ۱۱۵ را یکی دیگر از مشکلات حوزه پرستاری هرمزگان عنوان کرد و افزود: طی چند سال اخیر شاهد حوادث ناگواری برای همکارانمان در بخش اورژانس بوده‌ایم و متأسفانه ضعف مدیریت در اورژانس ۱۱۵ هرمزگان و عدم پیگیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بسیار مشهود است.
تذکر، تنبیه و توبیخ در عوض اصلاح
از حکمتی در رابطه با تعامل خانه پرستار با مسئولان استانی پرسیدیم که وی اظهار داشت: تلاش کرده‌ایم تا بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه پرستاری را به گوش مدیران مربوطه برسانیم اما متأسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و بعد از بیان نظرات شاهد برخوردهای نامناسب، تذکر، تنبیه و توبیخ همکاران بوده‌ایم.
وی ضمن اشاره به اینکه بارها به ریاست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کردیم خانه پرستار می‌تواند به‌عنوان یک‌ کانال ارتباطی بین مسئولان و بدنه پرستاری استان هرمزگان عمل کند، تشریح کرد: به دلیل نبود امکانات حداقلی در برخی از مناطق استان شاهد کوچ پرستاران از مناطق محروم هستم که این مسئله نیازمند ارائه‌ی تسهیلات برای ماندگار کردن این دست نیروها در مناطق محروم است.
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی
رئیس خانه پرستار استان هرمزگان در پایان عنوان کرد: موضوع تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، قراردادی و ۸۹ روزه به نیروهای رسمی و پیمانی دغدغه‌ی همکاران ما است و این موضوع مدتی‌ست که در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود و امیدواریم این مشکلات با هم‌افزایی تمام مسئولان به‌زودی مرتفع شود.

گفت و گوی اختصاصی:مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007