سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: در حال حاضر کیت تشخیص امیکرون در استان وجود دارد و در این رابطه مشکلی نداریم.

به گزارش دلفین، امیکرون نوع جدیدی از ویروس کرونا است که برای نخستین بار در آفریقای جنوبی شناسایی و باعث نگرانی بسیاری از کشورها شده است. حدس و گمان‌های بسیاری درباره منشأ امیکرون وجود دارد و به باور یکی از دانشمندان مؤسسه ژنتیک UCL لندن، احتمالاً نوع امیکرون در طول عفونت مزمن در فردی احتمالاً مبتلا به ایدز درمان‌نشده، تکامل یافته است. در این وضعیت همچون گذشته و مانند واریانت‌های قبلی، نگرانی‌های گسترده‌ای وجود دارد که این نوع کرونا می‌تواند به شیوع بیماری در بسیاری از کشورها دامن بزند و سیستم‌های بهداشتی را تحت‌فشار قرار دهد و به‌اصطلاح ایمنی واکسن را دور بزند. با اعلام خبر ورود این سویه به استان هرمزگان و تشخیص قطعی چند بیمار مبتلا، تصمیم گرفتیم تا در گفت‌وگویی با «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امکانات استان برای تشخیص این سویه‌ی جدید و میزان تفاوت تب در این بیماری با بیماری تب دانگی را بررسی کنیم. خلاصه‌ای از این گفت‌وگو در ادامه آمده است.
کیت تشخیص در هرمزگان وجود دارد
یکی از دغدغه‌های هرمزگانی‌ها نبود کیت تشخیص این بیماری در استان بود که به‌عنوان پرسش نخست این موضوع را از نوروزیان پرسیدیم که وی در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر کیت تشخیص امیکرون در استان وجود دارد و در این رابطه مشکلی نداریم.
وی تصریح کرد: افراد مشمول انجام تست (PCR) با دستور پزشک به آزمایشگاه یا مراکز درمانی تعیین‌شده ارجاع داده می‌شوند و در صورت ابتلا به کرونا تنها یک‌بار از این گروه افراد تست امیکرون گرفته می‌شود و با این تست ما می‌توانیم ابتلا به امیکرون را تشخیص دهیم.
تمییز امیکرون از تب دانگی
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در پاسخ به این پرسش که پزشکان چگونه تمایز بین تب ناشی از کرونا یا تب ناشی از بیماری تب دانگی را در این وضعیت تشخیص خواهند داد، ابراز داشت: تب از علائم بیماری است به همین منظور علل بروز تب در بیماران توسط پزشک معالج و با انجام آزمایش‌های متعدد تشخیص داده می‌شود و البته نمی‌توان انتظار قطعی داشت که بیماران با علائم تب حتماً به ویروس کرونا، امیکرون یا تب دانگی مبتلا شده‌ باشند.
وی اضافه کرد: اگر فردی نشانه‌های تب را داشته باشد اما تست کرونایش منفی شود به‌عنوان مورد مشکوک تب دانگی شناخته و نمونه‌ی وی برای تست نهایی به تهران ارسال می‌شود.
نوروزیان بیان داشت: بااین‌حال همچنان هیچ مورد قطعی ابتلا به تب دانگی به ما گزارش نشده است و ما برای کنترل بیشتر نمونه‌گیری از خانواده و اطرافیان موارد مشکوک را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.
کاری به اظهارنظر شرکت‌های واکسن ساز نداریم
وی در واکنش به خبر اخیر شرکت اسپوتنیک و اعلام کم‌اثری واکسن‌های پیشین در مقابله با امیکرون نیز گفت: دانشگاه علوم پزشکی به اظهارنظر شرکت‌های واکسن ساز کاری ندارد، بلکه مسئله حائز اهمیت این است در هر سویه و شناسایی ویروس کرونای جدید، تمهیدات لازم جهت واکسیناسیون صورت گیرد و مردم را به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین استفاده از ماسک تشویق کنیم.
کاهش مرگ‌ومیر با واکسیناسیون
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان کرد: درواقع تزریق واکسن کرونا از تعداد مبتلایان به ویروس به طرز چشمگیری کم نمی‌کند، بلکه از میزان تشدید بیماری، بستری بیماران مبتلا به کرونا و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از کرونا پیشگیری می‌کند.
وی تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامات کلیدی برای پیشگیری از کرونا در وهله نخست خودمراقبتی، تزریق واکسن کرونا، رعایت فاصله فیزیکی و رعایت بهداشت کامل و ایجاد تهویه است.
توصیه در رابطه با آنفولانزا
نوروزیان در پایان خاطرنشان کرد: امسال با آغاز فصل زمستان، موارد مبتلایان به آنفولانزا رو به افزایش است و با توجه به این‌که ویروس‌های آنفولانزا درشت هستند و در فاصله‌ای نزدیک از فرد به ‌فرد دیگر ‌انتقال می‌یابند، در این راستا شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌ها از الزامات است و باید فاصله‌ی فیزیکی را نیز رعایت کنیم.

گفت و گوی اختصاصی:فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007