هنرمند هرمزگانی تأکید کرد: امید است مسئولان در مورد نقش و نگار حنا اول آن را به ثبت ملی برسانند.

به گزارش دلفین، این دست‌ها هنر سنتی بندرکنگ را احیا می‌کنند. نقش و نگار رنگین حنا و شتاب پنجه‌ها به زیبایی روی دست‌وپا می‌روند. حنا این‌جا و آن‌جا می‌شود و این هنر چشم‌نواز حال و هوای ویژ‌ه‌ای می‌آفریند. «فرخنده کوخردی» یکی از زنانی است که در بندرکنگ این هنر را دنبال می‌کند و آوازه‌ی زیادی در این زمینه دارد.
نمایانگر فرهنگی ملی و سنت بومی
وی به خبرنگار دلفین در این رابطه می‌گوید: هنر نقش و نگار حنا در بندرکنگ نه‌تنها به‌عنوان یک کار دست بلکه نمایانگر فرهنگی ملی و سنت بومی است.
ضد آلرژی
وی بر اهمیت این هنر در میان مردم بندر کنگ تأکید کرد و گفت: حنای قهوه‌ای بهترین حنا و ضد آلرژی است و این حنا به‌صورت قیف توی خرازی‌ها و لوازم‌آرایشی به فروش می‌رسد.
کوخردی اضافه کرد: حنا حتماً باید در فریزر و یخچال نگهداری شود و جالب است بدانید که حنا در فریزر به مدت ۶ ماه ماندگاری دارد.
طرح‌های متنوع
این بانوی هنرمند اضافه کرد: کسانی که حنا می‌زنند حنا را به‌صورت گل و برگ و اشکال هندسی مختلف روی دست یا بدن پیاده می‌کنند و گاهی از روی طرح و گاهی به‌صورت ذهنی انجام می‌دهند.
وی در ادامه یادآور شد: بعد از نقش انداختن، حنا ابتدا نارنجی و بعد از ۲۴ ساعت به رنگ تیره و تقریباً به رنگ قهوه‌ای مایل به زرشکی نمایان می‌شود و مدت ماندگاری طرح روی پوست یک هفته الی ۱۰ روز خواهد بود.
هنر مختص هرمزگان
وی ضمن بیان این‌که طراحی نقش حنا مختص استان هرمزگان و اطراف آن است، افزود: این هنر برگرفته از رسم و آیین هند و امارات است و در مراسم عروسی و مولودها برای نقش و نگار استفاده می‌شود که جلو زیبایی بر دست‌وپای افراد ایجاد می‌کند.
کوخردی گفت: اغلب افرادی که به سمت نقش حنا می‌روند دختران و عروس‌ها هستند اما در گروه‌های دیگر این نقش حنا طرفدار دارد.
استفاده از وازلین برای ماندگاری بیشتر
وی در پاسخ به این‌که چقدر طول می‌کشد تا طرحی روی دست‌وپا نقش ببندد، گفت: معمولی بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و باید حنا نیم ساعت بماند تا خشک شود و نیازی به شستشو ندارد چون خودش خشک می‌شود و به‌مرورزمان حنا خواهد ریخت.
این بانوی هنرمند ادامه داد: بعد از اتمام طراحی با روغن یا وازلین محل حنا را چرب می‌کنند چون این عمل رنگ‌دهی را بیشتر می‌کند و طرح بهتر و زیباتر خواهد شد.
نرخ ثابتی وجود ندارد
وی اضافه کرد: هزینه معمولاً بستگی به نقش و نگار طرح دارد و طراحان در طرح‌های کوچک‌تر هزینه کمتری دریافت می‌کنند و طرح‌های بزرگ مثل دست‌وپا هزینه‌ی بیشتری دارد اما باید گفت که برای این کار نرخ ثابتی در نظر گرفته نشده است.
مغفول ماندن اشتغال‌زایی
کوخردی در ادامه گفت: اگر در بندر کنگ امکانات وجود داشت و محل کاری برای هنرمندان این حوزه ایجاد می‌شد و دختران علاقه‌مند می‌توانستند در آموزشگاهی مورد آموزش قرار گیرند، خیلی از افراد بعد از پایان دوره برای خود شغلی پیدا می‌کردند و به آن‌ها بعد از پایان دوره گواهی‌نامه داده می‌شد.
وی بیان داشت: اغلب کسانی که حنا را می‌بندند یا به منزل عروس می‌روند و آن‌هایی که نقش و نگار حنا می‌خواهند به منزل استاد می‌روند و تنها در برهه‌ی زمانی دو ماه پیش از ایام نوروز تا پایان تعطیلات در موزه مردم‌شناسی بندرکنگ محلی برای کار هنرمندان ایجاد می‌شود.
ثبت ملی را فراموش نکنید
این هنرمند هرمزگانی در پایان تأکید کرد: امید است مسئولان در مورد نقش و نگار حنا اول آن را به ثبت ملی برسانند و در وهله‌ی دوم جا و مکانی مشخص برای هنرمندان در نظر گرفته شود.

گفت و گوی اختصاصی:عبدالحسین اسدپور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001