رعایت شدن حریم 60 متری دریا و آزادسازی سواحل یکی از موضوعاتی است که دولت جدید بسیار بر آن تأکید دارد اما از شواهد چنین برمی‌آید که این موضوع در جزیره‌ی هرمز چندان مورد تأکید نیست.

به گزارش دلفین، رعایت شدن حریم ۶۰ متری دریا و آزادسازی سواحل یکی از موضوعاتی است که دولت جدید بسیار بر آن تأکید دارد اما از شواهد چنین برمی‌آید که این موضوع در جزیره‌ی هرمز چندان مورد تأکید نیست.
پس از سوءاستفاده از نام فرش خاکی و ساخت اقامتگاهی به نام «ماجرا» در حریم دریا و در محیطی کاملاً غیرشهری با حرف‌وحدیث‌های فراوان، نه‌تنها جلوی این پروژه گرفته نشد بلکه هر روز اخبار جدیدی در رابطه با دست‌درازی به حریم دریا در این جزیره به گوش می‌رسد.
طی بررسی‌های میدانی خبرنگار دلفین به‌تازگی سازه‌ای فلزی در محدوده‌ی ساحل «کله کوه» و مشرف‌به بقایای مکانی که گویا در گذشته معدن نمک بوده در حال ساخت است و هیچ نهادی به چرایی و چگونگی ساخت این بنا ورود نکرده است.
این ساحل که اخیراً به‌وسیله‌ی ادوات راه‌سازی از شکل و شمایل سال‌های گذشته‌ی خود خارج شده، بنا به گفته‌ی جامعه‌ی محلی دیگر بکر بودن سابق خود را ندارد و افراد در حال تخریب محیط‌زیست به بهانه‌ی توسعه و اشتغال‌زایی هستند.
با این حال «حسن ابوالحسنی» فعال زیست‌محیطی ضمن ابراز نگرانی از باب شدن این نوع اقدامات در جزیره‌ی هرمز، بیان داشت: علاوه بر واقع شدن این بنا در حریم ساحل، موضوع دفع پسماند، تأمین زیرساخت‌های آب و برق، تخریب ساحل به دلیل رفت‌وآمد وسایل نقلیه و آلودگی صوتی احتمالی، می‌تواند اکوسیستم منطقه را با چالش روبه‌رو کند.
وی اضافه کرد: علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی از چنین رویکردی در جزیره‌ی رنگین‌کمان ناخرسندند و خواستار شفاف‌سازی سازمان‌های دخیل ازجمله میراث فرهنگی، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان محیط‌زیست در این خصوص هستند.
ابوالحسنی بیان داشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که در شرق جزیره و در محدوده‌ی ساحل «سنگ غراب» تا ساحل «محیط‌زیست» نیز قرار است مجموعه‌ای در مقیاس «ماجرا» ساخته شود که در این رابطه نیز مسئولان باید شفاف‌سازی کنند.

گزارش اختصاصی:فرزانه بخشی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001