ترافیک سنگین در محور بندرعباس-خمیر در حدفاصل بندر شهید باهنر تا بندر شهید رجایی یکی از معضلات این روزهای شهر بندرعباس است.

به گزارش دلفین، ترافیک سنگین در محور بندرعباس-خمیر در حدفاصل بندر شهید باهنر تا بندر شهید رجایی یکی از معضلات این روزهای شهر بندرعباس است. قرارگیری ده‌ها صنعت حساس ازجمله کارخانه‌های فولادی، دو ابر پالایشگاه، بندر بین‌المللی شهید رجایی، کارخانه‌های آلومینیوم و قیر، کشتی‌سازی و … باعث شده تا روزانه‌ها ده ها هزار خودرو در این محور تردد داشته باشند و همین مسئله نیز سبب افزایش خطرهای جانی و کاهش کیفیت جاده شده است.

در این میان صف طولانی سوخت‌گیری و همچنین توقف کامیون‌ها در جوار محور بدون هیچ نظارتی، فرآیند آمدوشد را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده و عملاً تردد در این مسیر کابوس هرروزه‌ی کارگران است؛ موضوعی که به نظر مدیران استانی نیز با تأخیر اما بالاخره متوجه آن شده است.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان در بازدید اخیرش از منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، این موضوع را مورد تأکید قرار داد و به‌صورت ضمنی خواستار حل این مشکل از سوی صنایع مستقر شد.

استاندار هرمزگان در این مراسم بیان داشت: منطقه ویژه نمی‌تواند نسبت به محیط پیرامون خود و خودروهایی که از آن خارج می‌شود بی‌تفاوت باشد.

این اظهارات را باید دیدگاه دولت نسبت به بخش خصوصی دانست؛ دیدگاهی که بر این عقیده است که چون صنایع از محور برای درآمدزایی خود استفاده می‌کنند باید زیرساخت‌های آن را زیر مهیا کنند اما به نظر می‌رسد که بخش خصوصی دیدگاهی کاملاً متفاوت دارد.

صاحبان صنایع غرب هرمزگان، به‌ویژه اعضای هیئت‌مدیره این صنایع که عمدتاً پایتخت‌نشین هستند بر این باورند که دولت وظیفه‌ی تأمین زیرساخت‌ها را بر عهده دارد و نباید صنایعی که مالیات پرداخت می‌کنند، دست به اقداماتی نظیر مشارکت در راه‌سازی بزنند و این اقدام سبب کاهش حاشیه سود آنان می‌شود و به همین دلیل نیز در سالیان گذشته به مسئولیت‌های اجتماعی تنها در قالب محدود عمل کرده‌اند و این وظیفه را به دادوستد برای کاهش مالیات، چشم‌پوشی از معضلات محیط زیستی یا کلاً ابزاری برای امتیازگیری تبدیل کرده‌اند.

در این میان مشخص نیست که آیا دیدگاه دولتی توان غلبه بر دیدگاه بخش خصوصی را دارد یا بخش خصوصی با لابی‌های خود در تهران بخش دولتی را مجبور به عقب‌نشینی می‌کند. بااین‌حال جواب این پرسش هر چه که باشد نتیجه‌اش از بین رفتن زمان، آرامش، جان و مال کارگرانی است که روزهاست که فشارهای همه‌جانبه آنان را به ستوه آورده است.

یادداشت اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001