دلفین در گفت‌وگوی اختصاصی با مدیرکل بهزیستی هرمزگان دستاوردها و چالش های این سازمان را بررسی می‌کند.

به گزارش دلفین، «سامیه جهانشاهی» مدیرکل بهزیستی هرمزگان در گفت‌وگو با دلفین تعداد خدمات گیرنده‌های این سازمان در استان را ۱۴۳ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۳۷ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی در هرمزگان داریم که ارزیابی نوع و شدت معلولیت از سوی متخصصان در کمیسیون پزشکی توان‌بخشی انجام می‌شود.

وی ضمن بیان این‌که بیشترین تمرکز بهزیستی بر توان‌بخشی خانواده‌های دارای چند عضو معلول است، افزود: معلولیت جسمی و حرکتی بیشترین نوع معلولیت در استان هرمزگان است.

اختلالات ژنتیکی

از مدیرکل بهزیستی هرمزگان در خصوص وضعیت اختلالات ژنتیک بینایی و شنوایی در استان پرسیدیم که وی ابراز داشت: چند سال پیش دکتر «پونه نکویی» متخصص ژنتیک پزشکی و مشاور ژنتیک در تنها مرکز ژنتیک استان در رابطه با شناسایی اختلالات ژنتیک بینایی و شنوایی راهکارها و طرح‌های مؤثری را ارائه دادند و این مسئله به ما کمک کرد تا برنامه‌های پیشگیرانه‌ای را بر اساس پژوهش پیش ببریم.

وی گفت: در مرکز مشاوره ژنتیک چندین پرستار و پزشک مشغول به فعالیت هستند و بانوان حین بارداری یا قبل از بارداری به این مراکز مراجعه می‌کنند و اگر در سوابق خانوادگی آنان مشکلات ژنتیکی وجود داشت می‌توانند در راستای رفع نگرانی آزمایش ژنتیک بدهند.

طرح غربالگری بینایی کودکان

جهانشاهی در رابطه با اجرای طرح غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال نیز اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح، تشخیص و پیشگیری از تنبلی و اختلالات بینایی است که با اجرایی کردن این طرح‌ها کمک شایانی در راستای پیشگیری از معلولیت‌های نابینایی و کم بینایی صورت می‌پذیرد.

وی ضمن بیان این‌که سال گذشته با انجام یک غربالگری ساده در سطح استان از ورود ۱۱۸ هزار کودک به حوزه توان‌بخشی پیشگیری کردیم، یادآور شد: سن طلایی کودکان بین ۳ تا ۶ سال است و تقریباً بیش از ۸۰ درصد کودکان هرمزگانی در گروه سنی ۳ تا ۶ سال مورد غربالگری قرار گرفتند و تلاش ما این است که طبق برنامه در سال ۱۴۰۲ با تمرکز ویژه‌ای بتوانیم صد درصد کودکان را شناسایی و اقدامات پیشگیرانه را اجرایی کنیم.

اهمیت مدارس

مدیرکل بهزیستی هرمزگان آگاه‌سازی جامعه‌ی هدف و پیشگیری از معلولیت‌ها در مدارس را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: به عقیده من آگاه‌سازی دانش‌آموزان باید در سنین پایین اتفاق بیفتد؛ بنابراین سازمان بهزیستی با مشارکت آموزش‌وپرورش روی این گروه هدف متمرکز شده است.

اقدامات پیشگیرانه برای سالمندان

وی با بیان این‌که در دوران سالمندی انواع بیماری‌ها و معلولیت‌ها افراد را تهدید می‌کند، اظهار داشت: باید در جهت اطلاع‌رسانی خانواده‌های این گروه هدف نهایت تلاش خود را انجام دهیم تا آنان اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از بروز معلولیت‌ها انجام دهند.

مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج

وی در خصوص مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج نیز گفت: این نوع مشاوره فرآیندی است که قبل از ازدواج، قبل از بارداری و حین بارداری انجام می‌شود و عموم مردم می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان تشریح کرد: اجرای طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج در سال‌های گذشته توسط سازمان بهزیستی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شد اما هم‌اکنون این وظیفه به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان واگذار شده است.

وی افزود: در سال‌ گذشته خانواده‌ها برای انجام آزمایش‌های ژنتیک بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کردند اما هزینه آزمایش‌های ژنتیک در سال‌های ۹۸ و ۹۹ بالغ‌بر ۴۲ میلیون تومان بوده است اما اداره کل بهزیستی هرمزگان با هزینه بسیار ناچیز آزمایش‌های ژنتیک را انجام می‌دهد و این مسئله از فشار اقتصادی و اجتماعی خانواده‌ها می‌کاهد.

جهانشاهی گفت: پونه نکویی تنها پزشک متخصص ژنتیک پزشکی و مشاور ژنتیک در استان هرمزگان است، این پزشک متخصص تاکنون در کنگره‌های بین‌المللی زیادی شرکت کرده و همچنین مقالات و پژوهش‌های متعددی را ارائه داده است.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان اظهار داشت: برای حل این چالش فراخوان دعوت به همکاری منتشر کرده‌ایم اما هنوز پزشکی در این زمینه با ما همراه نشده است.

مداخلات روانی و اجتماعی پس از حوادث

وی در ادامه به اهمیت مداخلات روانی و اجتماعی پس از حوادث اشاره کرد و گفت: مداخلات روانی اجتماعی در بلایا در زمره برنامه‌های اداره کل بهزیستی به شمار می‌آید.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان اظهار داشت: تاکنون اداره کل بهزیستی استان، مانورهای متعددی را در جزیره قشم، محله گلشهر جنوبی با مشارکت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل فرودگاه، هلال‌احمر و… در جهت آماده‌باش تیم‌های مداخلات روانی و اجتماعی در بلایا برگزار کرده است و در زمان وقوع زلزله‌های اخیر، تیم‌های مداخلات روانی و اجتماعی با مشارکت هلال‌احمر، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان به مناطق آسیب‌دیده از زلزله اعزام شدند و اقدامات پیشگیرانه را برای کاهش فشار روحی و روانی افراد آسیب‌دیده انجام دادند.

برنامه‌های دفتر مشاوره بهزیستی

وی به برنامه‌های دفتر مشاوره بهزیستی نیز اشاره کرد و گفت: در دفتر مشاوره بهزیستی علاوه بر برنامه‌های آموزشی و آگاه‌سازی، خدمات مشاوره حضوری، پاسخ‌دهی به خط تلفنی ۱۴۸۰ انجام می‌شود و خانواده‌هایی که در مناطق دوردست هم سکونت دارند می‌تواند با برقراری تماس با این سرشماره از ساعت ۸ تا ۲۴ خدمات مشاوره‌ای را در زمینه‌های گوناگون دریافت کنند.

جهانشاهی گفت: بیشتر متقاضیان ما در ارتباط با تربیت فرزند، آموزش خانواده، ارتباطات فرا زناشویی و خیانت و در حوزه مسائل نوجوانان و استفاده بی‌رویه آنان از فضای مجازی، تربیت کودکان، روابط بین فردی و… از طریق خط تلفنی ۱۴۸۰ تماس می‌گیرند.

وی در ادامه اضافه کرد: مراکز مشاوره حضوری در بیشتر موارد به بخش غیردولتی واگذار شده است و در شرایط کنونی تنها یک مرکز دولتی در شهر بندرعباس وجود دارد.

کمبود اعتبار در ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان اذعان کرد: سال‌هاست که آموزش پیش از ازدواج از سوی مدرسان استانی و کشوری انجام می‌شود اما متأسفانه برای اجرای این برنامه‌ها اعتبارات کافی وجود ندارد.

وی با ذکر مثالی گفت: فرض مثال به ما می‌گویند در سال ۱۴۰۰ تقریباً باید دو هزار و ۳۲۴ نفر از افراد آموزش‌دیده را تحت پوشش اداره کل بهزیستی هرمزگان قرار دهید اما ما فقط می‌توانیم به تناسب اعتبار، نیروهای انسانی تحت پوشش قرار دهیم.

وی بیان داشت: برگزاری این برنامه‌ها زمان‌بر و برای این‌چنین مواردی به‌طورمعمول هرسال تعرفه‌ها متفاوت و ناچیز است ازاین‌رو تمام سعی‌مان این است که از ظرفیت‌های محله محور و دانشگاه‌ها استفاده کنیم.

جهانشاهی عنوان کرد: بالغ‌بر ۴ هزار و ۸۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ جزو تعهدات آموزشی اداره کل بهزیستی هرمزگان بود و خوشبختانه صد در صد آن محقق شد بااین‌حال در بحث آموزش از اعتبارات استانی برخوردار نیستیم و فقط بحث اعتبارات ملی در میان بوده است.

افزایش ارتباطات فرا زناشویی در هرمزگان

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در ادامه به پرسش دلفین در خصوص وضعیت روابط فرا زناشویی در استان نیز پاسخ گفت و بیان داشت: آمارها حاکی از آن است که ارتباطات فرا زناشویی نسبت به سال‌های قبل در هرمزگان افزایش‌یافته است.

وی به مسائل و مشکلات مربوط به خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: در ارتباط با چالش‌های مربوط به خانواده نمی‌توانیم نگاه تک‌بعدی داشته باشیم و باید به جهات متعددی این مسائل را موردبررسی قرار دهیم.

جهانشاهی به علل گرایش زوجین به روابط فرا زناشویی اشاره کرد و گفت: چالش فردی، عدم شناخت و آگاهی زوجین نسبت به هم، نارضایتی عاطفی و… باعث گرایش زوجین به روابط فرا زناشویی می‌شود.

وی یادآور شد: در همین راستا، برای جلوگیری از بروز روابط فرا زناشویی بین زوجین باید قبل از ازدواج آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان گفت: انتظار ما این است که در کتاب‌های درسی دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان مباحث مهم راجع به مهارت‌های زندگی و آموزش خانواده‌ها درج شود.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۰ مراکز مشاوره پیش از ازدواج در هرمزگان وجود داشت اما هم‌اکنون ۴۰ مرکز مشاوره در سطح استان فعال است.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001