مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان از اجرای طرح پیشگیری از خودکشی در سراسر هرمزگان خبرداد.

به گزارش دلفین، قسمت اول گفت‌وگو با «سامیه جهانشاهی» مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در شماره‌ی پیشین دلفین انتشار یافت و گوشه‌ای از اقدامات وسیع، همه‌جانبه و دلسوزانه‌ی کارکنان این سازمان انعکاس یافت و در این شماره نیز قسمت دوم این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم که در آن علاوه بر بررسی اقدامات به برخی از چالش‌های اجتماعی در استان نیز پرداخته شده است.

طرح همیاران سلامت روان

جهانشاهی در گفت‌وگو با دلفین ضمن بیان این‌که دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی بیش از ۲۰ سال است که در قالب طرح همیاران سلامت روان تشکیل شده است، افزود: هم‌اکنون ۱۲ پایگاه سلامت روان در استان هرمزگان داریم و در بندرعباس ۶ پایگاه سلامت روان در محلات مختلف فعال است و در این طرح افراد محلی که به‌صورت داوطلبانه برای انجام فعالیت‌های اجتماع‌محور با هدف جلب مشارکت‌های مردمی اقدامات مؤثری را در دل محلات انجام می‌دهند.

تلاش برای کاهش آمار خودکشی

وی گفت: به‌عنوان‌مثال پیشگیری از خودکشی به‌عنوان یک طرح جدید جزو برنامه‌های اداره کل بهزیستی هرمزگان به شمار می‌آید و در سال‌های گذشته در رابطه با مسائل مربوط به خودکشی همکاران ما در حوزه مداخلات اورژانس اجتماعی با جدیت تمام ورود کردند.

مرجع آمار خودکشی معاونت امور اجتماعی استانداری است

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان اذعان داشت: اما با توجه به روند افزایشی موارد مربوط به خودکشی در حوزه معاونت پیشگیری کشور، برنامه‌ریزی‌هایی را طرح‌ریزی کردیم تا بتوانیم در فاز اول به اطلاعات کلی در استان دست پیدا کنیم و در این خصوص معاونت امور اجتماعی استانداری و نیرو انتظامی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط آمار و اطلاعات را به‌صورت محرمانه در اختیار ما قرار دادند تا کار را آغاز کنیم و باید عرض کنم که مرجع آمار مربوط به خودکشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است و ما نمی‌توانیم در این خصوص اظهارنظر کنیم.

اقدامات برای پیشگیری از خودکشی

جهانشاهی افزود: اداره کل بهزیستی استان هرمزگان در فاز اول کارگروهی را در خصوص پیشگیری از خودکشی تشکیل داد و ما اطلاعات مربوط به خودکشی را از دستگاه‌های مختلف اخذ کردیم و در دبیرخانه این اداره کل ذخیره کردیم و ازآنجایی‌که اغلب مردم محلات آگاهی کافی در این خصوص نداشتند برنامه‌ای آموزشی را آغاز کردیم و از روان‌شناسان اورژانس اجتماعی، تسهیل گران محلات و مددکاران علاقه‌مند برای شرکت در این دوره‌ها دعوت به عمل آوردیم.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان عنوان کرد: پس از برگزاری چندین جلسه در استانداری تصمیم بر این شد برنامه‌های عملیاتی و مداخلات اجتماع‌محور را در پیش بگیریم و برای تکمیل کار پژوهشی اعتباراتی را اخذ کردیم و در شهرستان‌های استان تسهیل گرها را آموزش دادیم.

از وی در خصوص اقدام اورژانس اجتماعی برای پیشگیری از خودکشی پرسیدیم که وی گفت: زمانی که فرد با خط تلفن اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس می‌گیرد همکاران ما با حضور به‌موقع در محل، مداخلات مددکاری و روان‌شناختی برای فرد آسیب‌دیده را انجام می‌دهند و اگر مکان فرد نامناسب باشد باعث می‌شود تا ارائه خدمات توسط اورژانس در درون ماشین انجام شود.

برچسب زدن بر خانواده فردی که خودکشی کرده

وی در ادامه به آسیبی دیگر درزمینه‌ی خودکشی نیز اشاره کرد و افزود: جامعه باید شرایط خانواده افرادی را که دست به خودکشی می‌زنند نیز درک کند و زمانی که فردی بر اثر خودکشی فوت می‌کند ما نباید به خانواده آن شخص متوفی برچسب‌های ناروا بزنیم و کل خانواده را زیر سؤال ببریم.

نهادینه‌سازی ارزش‌های اصیل

از جهانشاهی در خصوص راهکار اصلی در پیشگیری از خودکشی خصوصاً در نوجوانان پرسیدیم که ابراز داشت: امروزه علاوه بر خودکشی نوجوانان، خودکشی‌های دسته‌جمعی نیز رو به افزایش است و در راستای پیشگیری از خودکشی باید با آموزش‌های اصولی، هویت و ارزش‌های اصیل زندگی را در این گروه تقویت کنیم تا این‌گونه از آسیب جلوگیری شود.

افزایش تاب‌آوری

وی همچنین بر نقش مؤثر تاب‌آوری در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد و گفت: بالا بردن تاب‌آوری زنان و دختران آسیب‌دیده به‌منظور جلوگیری از ایجاد آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت جسمی و روانی از اهم فعالیت‌های ما محسوب می‌شود

دفتر پیشگیری از اعتیاد

جهانشاهی در ادامه با اشاره به برنامه‌های دفتر پیشگیری از اعتیاد، عنوان کرد: تمام تلاش ما این است که با آموزش مهارت‌های شناختی آگاهی خانواده‌ها را تقویت کنیم و در این راه کارشناسان پلیس نیز نقش مؤثری خواهند داشت.

وی ابراز داشت: در پیشگیری از اعتیاد سهم ما بیشتر تاب‌آوری، توانمندسازی و آموزش مهارت‌های زندگی است و در سال گذشته ۳۲۱ هزار نفر از گروه هدف را بدون اعتبار استانی تحت پوشش قرار دادیم.

طرح مانا

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان به تشریح طرح مشارکت اجتماعی دانش‌آموزان تحت عنوان طرح «مانا» نیز پرداخت و گفت: طرح مانا با رویکرد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با مشارکت نوجوانان دانش‌آموز انجام می‌شود و در این طرح دانش‌آموزان مهارت‌های طرح مسئله، ریشه‌یابی و رفع مشکل را به شکل عملی درزمینه‌ی مسائل فرهنگی، محیط زیستی، بهداشتی، عمرانی و … فرا می‌گیرند.

پیشگیری برنامه‌ای زمان‌بر است

وی در پایان گفت: نباید فراموش کرد که پیشگیری یکی از اجزاء اصلی نظام‌های سلامت به شمار می‌رود اما پیشگیری موضوعی زمان‌بر است و مانند درمان نیست بااین‌حال پیشگیری از اعتیاد بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از درمان خواهد بود.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی‌نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1001