استان هرمزگان استراتژيک‌ترين استان کشور به‌حساب مي‌آيد و نقش آن در توسعه ملي و مأموريت‌هاي کشوري منحصربه‌فرد است.

به گزارش دلفین، استان هرمزگان استراتژيک‌ترين استان کشور به‌حساب مي‌آيد و نقش آن در توسعه ملي و مأموريت‌هاي کشوري منحصربه‌فرد است چراکه جزاير، بنادر، مناطق ويژه و آزاد، کشاورزي، معادن، سواحل مکران و غيره موجب شده تا هرروز بر نقش هرمزگان در اقتصاد ملي افزوده شود.

مسيرهاي حمل‌ونقل و نقش آن در تسهيل صادرات و واردات و هم‌جواري با پنج کشور حوزه خليج فارس از ديگر مزيت‌هاي هرمزگان است که آن را از ساير استان‌ها متمايز کرده؛ اين رو بايد پذيرفت که راه مراودات ملي و بين‌المللي از هرمزگان مي‌گذرد.

سؤال اصلي اينجاست که چرا هرمزگان به‌جاي حرکت بر مسير ريل توسعه گاها در مسير توسعه القايي قرار گرفته و توسعه‌ ما درون فنس‌ها واقع شده است.

قطعاً حرکت‌هاي ارزشمندي ‌جهت توازن توسعه‌اي در هرمزگان انجام و حتي در حال انجام است اما نتوانسته يکپارچگي را در هرمزگان برقرار کند.

توسعه هيچ سازمان و منطقه‌اي بدون توسعه منابع انساني ميسر نيست و تا اين فرهنگ در کشور به‌ويژه مناطق صنعتي-اقتصادي نهادينه نشود، نمي‌توان به توسعه پايدار فکر کرد.

توسعه بدون توسعه منابع انساني عقيم و القايي مي‌ماند و بايد افرادي متناسب با مأموريت‌ها و آينده استان تربيت شوند که در کنار تخصص تجربه و مهارت لازم را نيز داشته باشند.

به‌عنوان‌مثال سازمان توسعه سواحل مکران نيازمند آن است که هرمزگان در آن نقش‌آفريني کند. هفت مأموريت مهم اين مناطق در هرمزگان تعريف شده است که بايد از امروز متناسب با اين فعاليت‌ها نيرو تربيت کرد؛ نيرويي که در کنار تجربه و مهارت بتواند تخصص خود را تجاري‌سازي کند.

البته ما مدعي هستيم هرمزگان امروز هرمزگان دهه‌ي ۶۰ نيست و افراد شايسته و ماندگار بسياري دارد که بايد زمينه را براي حضور آنان در عرصه‌هاي مختلف مديريتي، صنعتي و اقتصادي فراهم کرد و نگارنده ترديدي ندارد که نيروهاي توانمند هرمزگان نيازمند سازمان‌دهي جديدي هستند و مي‌توانند با شناخت دقيق و درست از جوامع محلي و مأموريت‌هاي ملي نقش‌آفريني جدي در عرصه‌هاي مختلف داشته باشند.

اين سخن بدين معني نيست که هرمزگان نيازمند تربيت نيروهاي جديد نيست که صدالبته بايد بر اساس آمايش سرزميني اين مأموريت مهم نيز جزو مانيفست توسعه هرمزگان باشد.

سايت توسعه منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس نيز در خصوص استفاده از همين ظرفيت‌هاي بومي و ماندگار پيشران خواهد بود و با چشم‌انداز ايجاد زيرساخت جهت چهار ميليارد دلار سرمايه‌گذاري و ۱۸ هزار فرصت شغلي و تکميل زنجيره‌هاي فولادي، توليد ورق و غيره براي توسعه پايدار هرمزگان قدم جدي و مهمي خواهد بود.

به اميد آن روز.

يادداشت اختصاصي: مسعود پاکزاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007