يکی از مشکلاتی که در سال‌هاي اخير سبب شده تا روند تولد نوزاد معلول همچنان در استان ادامه يابد، موضوع هزينه‌های آزمايش ژنتيک است.

به گزارش دلفین، يکي از مشکلاتي که در سال‌هاي اخير سبب شده تا روند تولد نوزاد معلول همچنان در استان ادامه يابد، موضوع هزينه‌هاي آزمايش ژنتيک است. در اين شرايط خانواده‌هاي ناآگاه يا کم‌بضاعت رغبتي به انجام اين نوع آزمايش ندارند و همين مسئله نيز باعث شده تا همچنان شاهد تولد نوزاد معلول باشيم. در همين خصوص گفت‌وگويي را با «ساميه جهانشاهي» مديرکل بهزيستي هرمزگان ترتيب داديم که خلاصه‌اي از آن در ادامه آمده است.

ضرورت انجام آزمايش

جهانشاهي در گفت‌وگو با دلفين بر اهميت انجام آزمايش‌هاي ژنتيک تأکيد کرد و گفت: انجام آزمايش‌هاي ژنتيک عامل تأثيرگذاري در راستاي پيشگيري از تولد يک فرزند معلول محسوب مي‌شود و بايد در افراد در خطر بيش از سايرين موردتوجه قرار گيرد.

هزينه‌ها در سال ۹۸

وي در خصوص هزينه‌هاي اين نوع آزمايش نيز اظهار داشت: طبق تجزيه‌وتحليل‌هاي انجام شده در مورد هزينه آزمايش‌هاي ژنتيک در سال‌هاي ۹۸ – ۹۹ سالانه بالغ‌بر ۴۲ ميليون تومان هزينه انجام اين نوع آزمايش‌ها برآورد شده است که هزينه‌اي بسيار سنگين براي قشر وسيعي از جامعه بود و بايد در اين خصوص چاره‌انديشي صورت مي‌گرفت.

هزينه‌ها در سال ۱۴۰۱

مديرکل بهزيستي هرمزگان اضافه کرد: در اين شرايط دولتمردان تسهيلاتي را در نظر گرفتند و آزمايش‌هاي ژنتيک به‌منظور پيشگيري از بروز انواع معلوليت‌ها در نوزادان تازه متولد شده در سال‌هاي گذشته براي خانواده‌ها به ۱۰ تا ۱۲ ميليون تومان رسيد که اتفاق خرسندکننده‌اي بود.

تسهيلات بهزيستي

به گفته وي، اما اداره کل بهزيستي هرمزگان با هزينه بسيار ناچيز آزمايش‌هاي ژنتيک را انجام مي‌دهد و اين مسئله از فشار اقتصادي و اجتماعي خانواده‌ها مي‌کاهد.

وضعيت نيروي انساني متخصص ژنتيک

جهانشاهي گفت: پونه نکويي تنها پزشک متخصص ژنتيک پزشکي و مشاور ژنتيک در استان هرمزگان است، اين پزشک متخصص تاکنون در کنگره‌هاي بين‌المللي زيادي شرکت کرده و همچنين مقالات و پژوهش‌هاي متعددي را ارائه داده است.

مديرکل بهزيستي استان هرمزگان اظهار داشت: در همين راستا، اداره کل بهزيستي استان هرمزگان فراخوان دعوت به همکاري از پزشک را انجام داد اما به علت کاهش بار مالي، پزشک‌ها با ما همراه نشده‌اند که اميدواريم اين مسئله نيز برطرف شود.

گفت وگوي اختصاصي: زهرا بيگلري

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007