رویداد هودکس برای نخستین بار در سال 1397 با همکاری انجمن طراحان لباس در بندرعباس برگزار شد و پس از آن به رویداد همطود تغییر یافت. «همطود» مخفف همایش مرکزی طرح و دوخت است که در همان سال و در برهه مرداد و اسفند دو بار در بالاترین سطح کیفیت برگزار شد.

اشاره:
رویداد هودکس برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ با همکاری انجمن طراحان لباس در بندرعباس برگزار شد و پس از آن به رویداد همطود تغییر یافت. «همطود» مخفف همایش مرکزی طرح و دوخت است که در همان سال و در برهه مرداد و اسفند دو بار در بالاترین سطح کیفیت برگزار شد و بیش از دو هزار نفر بازدیدکننده داشت و این اقدام باعث شد تا زمینه درآمدزایی برای بانوان کارآفرین در عرصه‌های طراحی لباس و صنایع‌دستی بیشتر شود و محصولات آنان در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد. در گفت‌وگوی زیر جزئیات بحث‌های مطرح شده با فاطمه شمس‌الدین پور مدیر مزون بندری دختولوک را در خصوص این مرور می‌کنیم.

تبدیل جامعه‌ی هدف به مشتری همیشگی
شمس‌الدین پور بیان داد: رویداد موفقی را پشت سر گذاشتیم و از یک ماه قبل در کنار ثبت‌نام، در زمینه بازاریابی، فن بیان، تولید محتوا و… نیز آموزش‌های لازم را ارائه دادیم تا مخاطبان تبدیل به مشتری همیشگی شوند.
مدیریت مزون بندری دختولوک و برگزارکننده رویداد همطود اظهار داشت: امسال برای چهارمین بار رویداد همطود در حوزه مد و لباس، طراحی دوخت و همچنین صنایع وابسته در استان هرمزگان برگزار می‌شود و در این غرفه‌ها علاوه بر لباس‌های طراحی شده، صنایع وابسته به طراحی نظیر کیف، کفش، اکسسوری، تابلوسازی، مکرومه‌بافی و سایر تولیدات بانوان توانمند و خودساخته وجود دارد.

کمک به شکوفایی بیشتر
وی گفت: مهم‌ترین اهداف ما از برگزاری این رویداد، شناسایی و ظرفیت بانوان در راستای کمک به شکوفایی و پیشرفت آن‌ها است و امیدواریم که بعد از پایان این همایش، اتفاقات مثبتی در راستای تحقق ایجاد فرصت شغلی مطلوب برای آنها به وقوع بپیوندد.

نیاز به مکان در شأن
شمس‌الدین پور اظهار داشت: خوشبختانه هر بار که ایونت مارکتینگ یا بازاریابی رویداد را برگزار می‌کنیم با استقبال بی‌نظیری از سوی علاقه‌مندان به هنر طراحی دوخت و لباس و… همراه است؛ اما من معتقدم که ما باید در یک محیط جذاب و در خور شأن هنرمندان و علاقه‌مندان به این هنر ایونت مارکتینگ را برگزار کنیم.
وی اذعان کرد: ازآنجایی‌که متقاضیان هنرمند ما بیش از ظرفیت یک هتل است و فضایی مجلل که بتوان ایونت مارکتینگ را برگزار کرد در استان هرمزگان وجود ندارد، به همین علت سالی یک‌بار یا چند سالی یک‌بار این رویداد به‌منظور توانمندسازی زنان هنرمند در استان برگزار می‌شود.
مدیریت مزون بندری دختولوک در ادامه یادآور شد: نبود فضای مطلوب برای برگزاری رویداد همطود به‌عنوان یک دغدغه برای ما تلقی می‌شود و به همین علت ما مجبوریم تعداد متقاضیان را محدود کنیم. تمام بانوان کارآفرینان در راستای پیشرفت نیاز دارند تا علاقه‌مندان به هنر صنایع‌دستی و طراحی لباس کارهای آن‌ها را ببینند.

ارتقا سطح کیفی
وی عنوان کرد: در راستای برگزاری این رویداد در وهله نخست لطف خداوند و بعد از آن حامیان و اسپانسرهای این همایش باعث شد تا این همایش را در سطح کیفی بالاتری انجام شود و هنرمندان آثار ارزشمند خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند.
شمس‌الدین پور ابراز داشت: در این همایش با مهمانان صحبت کردیم تا از حمایت‌های هر چه بیشتر آنان در ارتقای صنایع‌دستی و پوشش سنتی استان هرمزگان و همچنین توانمندسازی بانوان هرمزگانی بهره‌مند شویم و البته مهمانان حاضر در این همایش به ما قول مساعد همکاری را دادند.

فضایی برای عرضه محصولات نیست
مدیریت مزون بندری دختولوک تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های ما این است که بانوان هنرمند فضایی مناسبی برای فروش محصولاتشان ندارد؛ بلکه باید از طریق فضای مجازی اینستاگرام جذب مشتری کنند.
وی گفت: اغلب بانوان هنرمند برای فروش محصولاتشان با مشکلات عدیده مواجه هستند و تمام سعی ما بر این است تاحدامکان در راستای حمایت از بانوان فعال هرمزگان در حوزه مشاغل خانگی گام مؤثری را برداریم؛ اما متأسفانه برخی از ارگان‌ها در برگزاری ایونت مارکتینگ، سنگ‌اندازی می‌کنند.
وی در پایان گفت: فضاهایی را ادارات دولتی برای نمایش کارهای فرهنگی به ما معرفی می‌کنند کوچک است و جوابگوی متقاضی هنرمند ما نیست و مجبوریم فضایی همچون هتل را برای برگزاری رویدادها انتخاب کنیم.

گفتگوی اختصاصی

  • نویسنده : آیلار شاکرمی