با حمایت متولیان حوزه صنایع‌دستی اقدامات لازم را در راستای پیگیری مجوزات، انجام تبلیغات، سرمایه‌گذاری و یافتن محل مناسب برای برگزاری رویداد را انجام دادیم تا بتوانیم به‌منظور حمایت از بانوان فعال در این عرصه بازار فروش محصولاتشان صنایع را ایجاد کنیم.

«سمیه خادمی» مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی هلدینگ چتر زندگی در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین به تشریح جزئیات برپایی بازار صنایع‌دستی در هرمزگان پرداخت و اظهار داشت: با حمایت متولیان حوزه صنایع‌دستی اقدامات لازم را در راستای پیگیری مجوزات، انجام تبلیغات، سرمایه‌گذاری و یافتن محل مناسب برای برگزاری رویداد را انجام دادیم تا بتوانیم به‌منظور حمایت از بانوان فعال در این عرصه بازار فروش محصولاتشان صنایع را ایجاد کنیم تا در راستای بهبود شرایط این قشر گام‌های مؤثری برداشته شود.

مسئولان سنگ‌اندازی می‌کنند

وی اذعان داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بانوان فعال در برگزاری رویدادهای تأثیرگذار، معرفی محصولات و برندسازی، طی کردن مراحل دریافت مجوز است چرا که مسئولان برای اجرای یک کار فرهنگی همواره جلوی پای ما سنگ‌اندازی می‌کنند و همین رویکرد کار را برای بانوان شاغل در این عرصه دشوار کرده است.

نیاز به مکان دائمی عرضه محصولات

مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی هلدینگ چتر زندگی گفت: تأمین هزینه و محل مناسب برای برگزاری چنین رویدادی بسیار بالا است و مسئولان باید مکانی دائمی و درخور را برای بانوان کارآفرین و فعال ایجاد کنند تا عرضه و فروش محصولات تسهیل شود.

وی ضمن اشاره به این موضوع که تنها محل دائمی برای فروش محصولات بانوان فعال و کارآفرین عرصه صنایع‌دستی در استان هرمزگان پنجشنبه‌بازار میناب است، بیان داشت: متأسفانه در شهر بندرعباس چنین جایگاهی وجود ندارد و باید اذعان داشت که معبد هندوها مکانی دائمی برای عرضه و فروش محصولات بانوان هرمزگانی محسوب نمی‌شود.

آموزش به زنان روستاهای دوردست

در ادامه از خادمی در خصوص سایر فعالیت‌هایش در این عرصه پرسیدیم که وی عنوان کرد: علاوه بر تولید صنایع‌دستی چند سالی است که در آموزشگاه فنی و حرفه‌ای و در رشته‌های خیاطی، ساخت صنایع‌دستی و همچنین تولید فرش دستبافت آموزش زنان روستایی را در مناطق دوردست استان دنبال می‌کنم که ثمرات بسیاری در پی داشته است.

مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی هلدینگ چتر زندگی ابراز داشت: حتی در روزهای همه‌گیری کرونا به مناطق محروم استان می‌رفتیم و در آن برهه در محوطه باز به بیش از ۳۷۰ نفر از زنان روستایی آموزش های لازم را دادیم و هم اکنون از این تعداد بالغ بر ۱۵۰ نفر در شغل خیاطی فعال هستند همچنین با همان آموزش ها تعداد قابل توجهی از زنان فرش دستباف مرغوب تولید می کنند.

تبدیل مهارت به درآمد

وی ضمن اشاره به این که حوزه تخصصی فعالیت هلدینگ چتر زندگی کارآفرینی و اشتغال‌زایی است، اظهار داشت:  بنابراین یکی از مهم‌ترین اهداف ما تبدیل مهارت به درآمد است.

خادمی تصریح کرد: تا چند سال پیش اغلب با بانوان کم‌تر برخورداری روبه‌رو بودیم که به‌سختی از پس هزینه‌های خانواده برمی‌آمدند؛ اما هم اکنون این افراد به‌عنوان کارآفرین، چندین نفر را استخدام کرده‌اند.

مسئولان حمایتمان کنند

وی یکی دیگر از اهداف این مجموعه را تبدیل هر خانه به یک کارگاه تولیدی عنوان کرد و گفت: تاکنون در جلسات و برنامه‌های تلویزیونی که حضور داشتم تنها درخواستم از مسئولان استان این بوده است که نگاه ویژه‌ای به توانمندهای بانوان هرمزگان داشته باشند و به معنای واقعی از آنان حمایت کنند.

مشکل ضامن

خادمی یادآور شد: بانوان فعال و کارآفرین که به آنها مدرک فنی و حرفه‌ای اعطا می‌شود برای گرفتن وام به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، با مشکل ضامن مواجهند و اغلب اوقات بانک ها، کارمند رسمی را به عنوان یک ضامن معتبر می شناسند.

یاری‌رسانی به افراد نیازمند

مدیر اجرایی و برنامه‌ریزی هلدینگ چتر زندگی یادآور شد: در مؤسسه چتر زندگی، وام هم‌افزایی ۶ میلیارد تومانی به افراد نیازمند دادیم و همچنین از سال گذشته تاکنون افراد نیازمند دهک‌های پایین را حمایت کردیم.

وی در پایان افزود: بر اساس تفاهم‌نامه‌ مرکز با صندوق امداد ولایت، بانک صندوق ولایت به ما در جهت حمایت از نیازمندان وام با سود ۴ درصد و از طریق چک صیادی ارائه می‌دهد که تا کنون این وام برای بیش از ۱۲۰ خانوار مهیا شده است.

گفتگوی اختصاصی

  • نویسنده : آیلار شاکرمی