رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: با توجه به کمبود انرژی، برق و گاز در کشور باید تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا در دستور کار فولاد سازان قرار گیرد.

به گزارش دلفين، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد در سومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم اظهار داشت: هم اکنون سالانه ۲ میلیارد تن محصولات فولادی در جهان تولید می‌شود که حدود یک میلیارد تن آن در چین و ۵۰ درصد آن در سایر کشورهای جهان تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: در چشم انداز صنعت فولاد کشور در سال ۱۴۰۴ باید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود و باید فولادسازان داخلی برای رسیدن به این تولید گام‌های اساسی بردارند.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد تاکید کرد: هم اکنون برای تولید ۵۰ میلیون تن محصولات فولادی در کشور ظرفیت سازی شده است، اما متاسفانه فولادسازان نمی‌توانند به این ظرفیت دست پیدا کنند.

سبحانی یادآور شد: متاسفانه در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز سبب شده است که ما نتوانیم به این ظرفیت دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون سالانه تولید محصولات فولادی ایران به حدود ۳۳ میلیون تن رسیده است، افزود: از این میزان حدود ۱۳ میلیون تن صادرات داریم اما محدودیت‌های حمل و نقل ریلی، بندری و جاده‌ای و کمبود انرژی سبب شده است که در صنعت فولاد کشور با چالش‌های زیادی مواجه شویم.

سبحانی افزود: هرچند که وزارت صنعت معدن و تجارت برای تولید ۱۰۰ میلیون تن محصولات فولادی در کشور مجوز صادر کرده است،اما محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهند که ما بتوانیم به طرف تولید ۱۰۰ میلیون تن فولاد گام برداریم.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: صنعت فولاد کشور با توجه به این کمبودها برای تولید محصولات ارزش افزوده بالا باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانیم با رعایت مسائل زیست محیطی تولید محصولات با ارزش افزوده و صادرات آن درآمدهای بیشتری را کسب کنیم.

سبحانی از برگزاری سومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم توسط شرکت فولاد هرمزگان تشکر کرد و گفت: بدون شک دستاوردهای این کنفرانس می‌تواند شرکت‌های فولادی را برای دستیابی به فولاد سبز و حفظ محیط زیست کمک زیادی بکند تا هرچه می‌توانیم تولید گازهای گلخانه‌ای را در کشور کاهش دهیم.

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران یادآور شد: خوشبختانه با تلاش مدیران شرکت فولاد هرمزگان ظرفیت تولید این شرکت سالانه به ۱/۵ تا ۱/۶ میلیون تن رسیده و برنامه‌ریزی این شرکت برای دستیابی به تولید فولاد سبز بسیار جدی است.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و دانش روز تولید فولاد سبز مورد توجه جدی صنعت فولاد کشور قرار گیرد، اظهار داشت: هم اکنون ۷۳ درصد فولاد جهان از طریق کوره بلند تولید می‌شود که با زغال سنگ کار می‌کنند و این آلودگی بالایی را در جهان به وجود آورده است.

وی در پایان افزود: این در حالی است که تولید فولاد در ایران با روش احیای مستقیم که آلودگی کمتری دارد در دستور کار فولادسازان است و انتظار داریم با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مسیر تولید سبز فولاد در کشورمان با سرعت بیشتری دنبال شود.