دوره آموزشی مبانی امامت و مسجد جامعه‌پرداز، ویژه شبکه تبلیغ به همت اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش دلفین، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین حقانی در جلسه آموزشی با موضوع «مبانی امامت و مسجد جامعه‌پرداز» که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین چالش در حوزه معنویت، دینداری و تربیت باید لحاظ شود؛ دغدغه نسبت به طراحی عملیات‌ها است، اگر در حوزه مأموریت، اهل دغدغه باشیم قطعاً شاهد اتفاقات بزرگی در حوزه کاری خودمان خواهیم بود هرچند کارهای کوچک باشد. مهم نیست کار به چه شکلی انجام شود آنچه مهم جدیت در کاری است که قصد انجام آن را داریم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان افزود: باید نسبت به محلات، معضلات آنها و رفع مشکلات اهالی محله دغدغه‌مند باشیم.

وی با تأکید بر اینکه حرکت تبلیغی باید مداوم و مستمر باشد، تصریح کرد: باید مسجد و محله مهم برشمرده شود، حتی با انجام کارهای کوچک باید ثابت کنیم که مسجد و محله حائز اهمیت است، لذا اگر نسبت به مسجد، محله، و … دغدغه داشته باشیم به هر طریق ممکن سعی در رفع مشکلات و معضلات محلات خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حقانی تأکید کرد: امام جماعت مسجد یک محله باید نسبت به محله و وضعیت معیشتی مردمان آن محله، آگاهی کامل داشته باشد، همچنین نسبت به اتفاقات روز محله و آسیب‌های اجتماعی آن واقف باشد، به عنوان مثال با اداره زندان‌ها ارتباط بگیرد تا در صورتی که عضوی از محله در زندان است، نسبت به تأمین معیشت و امورات زندگی خانواده آن زندانی اقدام کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: مسجد در صورتی که صرفاً در آن نماز خوانده شود اما در جهت رفع مشکلات و معضلات محلات اقدامی صورت نگیرد همچون یک نمازخانه است.

وی با بیان اینکه کارکرد مسجد باید فرهنگی اجتماعی باشد نه صرفا فرهنگی محض، خطاب به ائمه جماعات مساجد گفت: آنچه مأموریت طلبگی را خطیرتر می‌کند این است که اگر در چنین فضایی مسجدداری می‌کنید باید رویکرد تغییر دهید و مسجد را محلی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی تبدیل کنید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان ایران اضافه کرد: وقتی انسان، مرام طلبگی را پذیرفت منتظر دستگاه‌های فرهنگی نمی‌ماند، رسالت خود را به نحو احسن انجام می‌دهد لذا سعی می‌کند با جدی گرفتن مسجد و محلات، اثرات جدی در فضای محلات ایجاد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حقانی گفت: مقام معظم رهبری از هیأت مذهبی به عنوان کانون جهاد تبیین یاد کردند چراکه مخاطبین هیأت، خاص نیستند و از همه اقشار جامعه در مراسم هیأت‌های مذهبی شرکت می‌کنند.

وی بیان داشت: اهتمام ورزیدن به مسجد و محلات سبب برکت در کار می‌شود، همه امامان جماعت می‌توانند حاج‌قاسم‌ها تربیت کنند.