رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان بهره‌مندی از ظرفیت های اقتصاد دریامحور را مورد تاکید قرار داد و از برگزاری کنفرانس ملی شیلات در هرمزگان خبر داد.

به گزارش دلفین، محمد رضا صفا رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در نشست خبری با اصحاب رسانه، بهره مندی از ظرفیت های اقتصاد دریامحور به عنوان یک سند پیشرو را ضروری دانست و گفت: در این راستا تاکنون چندین همایش تاثیرگذار در حوزه توسعه اقتصاد دریاپایه در استان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی برگزار شده است.

به گفته وی، کنفرانس ملی شیلات به میزبانی اتاق بازرگانی بندرعباس و انجمن ملی ماهی شناسی ۴ و ۵ اردیبهشت برگزار می شود.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در ادامه بیان داشت: در این کنفرانس که با همکاری انجمن ملی ماهی شناسی برگزار می شود، علاوه بر ظرفیت‌های شیلاتی در خلیج فارس و سواحل مکران، راههای بومی سازی چرخه‌های تولید از بچه ماهی تا صادرات محصول نهایی را مورد بررسی قرار می گیرد.

صفا بیان داشت: استقبال بی نظیری از این کنفرانس شده است، تاکنون بیش از ۲۰۰ مقاله از ۲۳ دانشگاه و پژوهشگاه به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده که ۱۸۴ مقاله پذیرفته شده و برای ارائه ۲۳ مقاله، سخنرانی تخصصی نیز قرار داده شده است.

وی ضمن بیان اینکه در زمینه تولید ماهی در قفس با محدودیت‌هایی مواجه ایم، بیان داشت: برگزاری این کنفرانس گامی موثر در راستای نزدیک ساختن تولیدگران این بخش با حوزه‌های علمی و شرکت‌های دانش بنیان است.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس با اشاره به ظرفیت های شیلاتی هرمزگان بر لزوم تلاش برای رفع مشکلات و موانع حوزه تولید بچه ماهی تاکید کرد.

وی در ادامه بیان داشت: در سفر هیات تجاری استان به کشور سوئیس تفاهم نامه همکاری در حد ۱۲ میلیارد فرانک به امضای طرفین رسید.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر سفر هیاتی از مقامات دولتی هرمزگان به چین و عدم همراهی مسئولان اتاق بازرگانی استان در این سفر، عنوان‌ کرد: ما خودمان را به دولت تحمیل نمی‌کنیم و تحمیلی میز از سوی آن‌ها را هم نمی‌پذیریم و در تمام مناسبات اصل را بر تعامل با رعایت احترام متقابل می‌گذاریم.

وی از کسب رتبه نخست اتاق بندرعباس در حوزه مسئولیت های اجتماعی در کشور خبر داد و گفت: ما سال گذشته موفق شدیم ۱۴ مدرسه را در استان احداث کنیم و در سال جاری، عملیات احداث ۶ مدرسه در استان را آغاز شده است و بعد از آن نیز عملیات احداث ۹ مدرسه جدید را آغاز خواهیم کرد‌.

صفا به عملکرد خوب اتاق بازرگانی استان در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: در بحث کرونا اتاق هرمزگان بیشتر ورود را به جزئیات داشت و در زلزله سایه خوش نیز در همان روزهای اول ۲۰ کانکس بین زلزله‌زدگان توزیع شد.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس ضمن اشاره به بودجه اتاق بازرگانی هرمزگان اذعان داشت: سال گذشته پیگیری های زیادی توسط هیئت رئیسه آن دوره انجام شد و توانستیم یکی از شرکت های بزرگ اقتصادی را به استان هرمزگان بیاوریم اما بعد از این ماجرا نتوانستیم.

وی در ادامه عنوان کرد: در آمد اتاق بازرگانی از طریق شرکت های بزرگ مستقیما به حساب ما واریز نمی شود بلکه به حساب اتاق بازرگانی ایران واریز می شود بعد از این مرحله اتاق ایران درصد چشمگیری از در آمد را به اتاق بازرگانی استان واریز می کند و تاکنون در حد توانمان در حوزه مسئولیت های اجتماعی نقش موثری را ایفا کردیم.

صفا بیان داشت: سعیمان بر این است از درآمد اتاق بازرگانی در راستای توسعه زیر ساخت های امور اجتماعی استان کمک کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس تصریح کرد: تفاهم نامه ای سه جانبه فی ما بین اتاق بازرگانی استان، استانداری هرمزگان و شرکن مشاوره توسعه ساحل دریا به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان منعقد شد و در همین راستا اتاق بازرگانی استان با پرداخت هزینه مذکور به دفتر فنی استانداری هرمزگان تعهداتش را به انجام رساند.

وی افزود: در حوزه مسئولیت های اجتماعی فرض مثال ما برای ساخت مدرسه یا کمک به نیازمندان بهزیستی و… به حساب اداره مرتبط مبلغی را واریز می کنیم.

به گفته وی، خوشبختانه اسناد اتاق بازرگانی استان در سایت حسابرسی کشور موجود است در سالهای ۱۳۹۸، ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اسناد در سایت حسابرسی ثبت شده است و برای سال ۱۴۰۲ قرادادی منعقد می شود تا اسناد ثبت شود.

صفا بیان کرد: شفاف سازی هزینه های اتاق بازرگانی باید به تایید هیئت نمایندگان برسد و رئیس اتاق به شخصه نمی تواند هیچ گونه هزینه ای را انجام دهد. مبلغی را هیئت ریسه و بالاتر از آن مبلغ مدنظر باید به تصویب هیئت نمایندگان برسد.

رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در ادامه سخنانش افزود: تمام تاییدات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی به تهران ارجاع داده می شود و در بخش حقوقی اتاق ایران طبق قانون نامه نگاری انجام می دهند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از تلاش های دستگاه قضایی در استان گفت: در رابطه با مشکلات فعالان اقتصادی در بندر شهید رجایی جلسات متعددی در این زمینه گرفتیم و این مسائل را به معاون دادستان کل کشور، دستگاههای نظارتی و اجرایی منتقل کردیم تا تغییرات لازم در این بخش انجام شود.

صفا در خصوص تحلیل اتاق بازرگانی بندرعباس از وضعیت فعلی استان مطالبی را عنوان کرد و گفت: همانگونه که تحریم های اقتصاد بر روی سطح کیفی و قیمت های نامتعارف محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته بلکه قدرت خرید یک خانم خانه دار نیز کم شده و همچنین تورم در ایران ماهانه، روزانه و هفتگی است. متاسفانه تورم با افزایش، تحریم ها تشدید می شود.

وی گفت: یک راهکار مهم برای توسعه و رونق کشاورزی در استان، استفاده از کشت جایگزین است.

به گفته وی، اگر ما توانستیم فقر و فلاکت را تاحدودی از بین ببریم قطعا هوشمندانه عمل کردیم و گرنه کسب رتبه ۶ اتاق بازرگانی هرمزگان در کشور برایمان نان و آب نمی شود.

صالح دریانورد مشاورعالی اتاق ها بازرگانی هرمزگان در این نشست ابراز داشت: «استراتژی توسعه بازار» و «استراتژی حفظ بازار توسعه» از جمله مواردی است که اتاق بازرگانی استان دنبال می کند.

وی در ادامه گفت: اتاق بازرگانی استان علاوه بر مشاوره، ۲۰ درصد از یارانه را به منظور برگزاری نمایشگاه خارجی به عنوان مشوق در اختیارشون فعالان اقتصادی قرار می دهد.

دریانورد مشاور عالی اتاق ها بازرگانی هرمزگان گفت: هر بنگاه اقتصادی که در کنار فعالیت های اصلی یک مسئولیت اجتماعی دارد و افرادی که در کنارش زندگی می کنند قطعا دارای نیازهایی هستند در دوران سیل زلزله و کرونا دولت به تنهایی نتوانست تمام مسئولیت های کمک رسانی را برعهده بگیرد و این هنگام بنگاه های اقتصادی نقش موثری را در حوزه های آموزشی، درمانی و… ایفا کردند.

«مهران نجاتی»، نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران دراین نشست بیان داشت: هر زمانی که در بندرشهید رجایی مشکلی از قبیل سیستم بی تی اس یا اسکن پیش می آمد، خوشبختانه این مشکل رفع می شد اما چند مورد مشکل وجود داشت که اتاق بازرگانی استان به این مسئله ورود کرد و نتایج مثبتی را به همراه داشت.

وی به ترخیص برنج های موجود در گمرک شهید رجایی استان اشاره کرد و گفت: ترخیص برنج در گمرک شهید رجایی با مشارکت اتاق بازرگانی و ورود قوه قضاییه دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته است.

پیام رضایی دبیرکل اتاق بازرگانی هرمزگان در حاشیه این نشست با اشاره به اتمام دوره نهم اتاق بازرگانی اظهار داشت: در دوره دهم اتاق بازرگانی؛ هیأت نمایندگان به دنبال توسعه پایدار در استان است و موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی گفت: تاکنون هزارو ۷۰۰ کارت بازرگانی و کارت عضویت در اتاق بازرگانی صادر شده که در این زمینه رشد قابل توجهی نسبت به سنوات گذشته داشته است.

رضایی بیان‌ کرد: در حوزه روابط عمومی؛ بیشترین تمرکز را بر روی برگزاری همایش‌ها گذاشته‌ایم و طی سال گذشته روابط خوبی براساس این رویکرد با کشورهای مختلف ایجاد کردیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی استان هرمزگان ضمن بیان اینکه در حوزه آموزش همیشه عملکرد خوبی داشته‌ایم،افزود: در بحث آموزش همیشه اتاق هرمزگان جزو سه اتاق برتر در کشور بوده است و در سال ۱۴۰۲ رشد آماری ۸۵ درصدی را به ثبت رساندیم.

وی عنوان‌کرد: در حوزه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با همه کاستی‌هایی که به دلیل عدم برنامه‌ریزی گاهاً اتفاق می‌افتاد نشست با وزرا و مسئولین مختلف در سطح ملی را برگزار کردیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده شده است.

رضایی در ادامه اذعان داشت: در اردیبهشت ماه سال گذشته که استارت هیأت نمایندگان را زدیم کمیسیون‌های تخصصی بسیاری را راه‌اندازی کردیم و بر اساس تلاش‌های صورت گرفته امروز ۱۷ تشکل را داریم که بازوهای ارتباطی استان هستند و ارتباطات را با دستگاه‌های مختلف شکل می‌دهد.

دبیرکل اتاق بازرگانی هرمزگان تصریح کرد: امروز ارتباط مستقیمی با دانشگاه‌ها برقرار شده و در حوزه بین‌الملل تیم‌های فعالی را به بازارهای بین‌المللی عمان، امارات و قطر اعزام کرده‌ایم ضمن اینکه امروز فعالان اقتصادی استان به بازار روسیه نیز ورود کرده‌اند.

وی عنوان کرد: هیأت بازرگانی استان هرمزگان نیز به کشورهای مختلف مانند به تاجیکستان و کشورهای آفریقایی اعزام شده‌اند و با سفارت سوئیس نیز ارتباط خوبی برقرار شده است.

خبر اختصاصی

  • نویسنده : فاطمه درویش پور