از بدو ورود ویروس کرونا به کشور و هرمزگان تلاش‌های زیادی برای بهبود شرایط دستفروشان ماهی صورت پذیرفت اما باز هم شاهد دستفروشان ماهی در گوشه و کنار خیابان های محله های خواجه عطا، پشت شهر و نخل ناخدا هستیم.

به گزارش دلفین، چندی است ایران میزبان مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا شده که ترس از رشد و انتشار این ویروس خواب را از چشمان مردم ربوده و کابوسی وحشتناک را ایجاد کرده است. مسئولان شهری بندرعباس نیز در این وضعیت بحرانی برای مقابله با تکثیر کرونا اقداماتی را در دستور کارشان قرار داده اند تا زمینه رشد و تکثیر این ویروس به حداقل برسد؛ یکی از این اقدامات جابجایی بازار ماهی‌فروشان و ساماندهی عرضه‌ی آبزیان است.

تخریب بساط دست‌فروشان ماهی

بعد از تکمیل بازار جدید ماهی فروشان، عرضه آبزیان خارج از این محدوده ممنوع اعلام شد. در این میان شهرداری بندرعباس در راستای پیشگیری از کووید ۱۹ و جلوگیری از ازدحام در مکانی غیربهداشتی، به صورت شبانه بازار دستفروشان ماهی در محله پشت شهر بندرعباس را تخریب کرد و ادامه کار را به فرمانداری بندرعباس سپرد.

بساط ماهی فروشان بر تلی از آوار

ماه‌ها از تخریب بازار دستفروشان ماهی بندرعباس می‌گذرد اما باز هم با بساط کردن مجدد این ماهی‌فروشان بر تلی از آوار و نخاله‌های ساختمانی بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مواجه هستیم. آن‌گونه که مشاهده می‌شود مسئولان پس از تخریب بازار سابق ماهی بندرعباس با مدیریت جدی نتوانسته‌اند این وضعیت را کنترل کنند تا ضمن بهبود شرایط کاری دست‌فروشان بازار ماهی، سلامت و بهداشت را نیز برای مردم بندرعباس به ارمغان آورند.

دست‌فروشان بازار ماهی مدعی بودند به شرطی می‌توانند به محل جدید عرضه ماهی بروند که دولت شرایط سختی را که گذاشته است، طوری اعلام کند تا آن ها هم به عنوان قشری زحمت‌کش بتوانند با این شرایط خودشان را وفق دهند.

تخریب‌های کرونایی

با توجه به انتشار ویروس کرونا، شرایط عرضه ماهی در فضای نامناسب، برای سلامت مردم خطرآفرین است. در این هیاهوی تخریب های کرونایی، ماهی فروشان پشت شهری عنوان می‌کردند که در شرایط بحران اقتصادی امروز نه تنها توانایی تامین ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید یک غرفه را ندارند بلکه در تامین هزینه رهن ۷۰ میلیون یا اجاره چهار میلیون تومان نیز درمانده‌اند.

دست‌فروشان در محله‌های خواجه عطا، پشت شهر و نخل ناخدا

علی‌رغم تخریب بازار دست فروشان ماهی در محله پشت شهر بندرعباس اما همچنان دست‌فروشان بر تلی از آوار مشغول کسب و کار هستند و پیشنهادهای فرمانداری و شهرداری آنان را مجاب نکرده است.

از بدو ورود ویروس کرونا به کشور و هرمزگان تلاش‌های زیادی برای بهبود شرایط دستفروشان ماهی صورت پذیرفت اما باز هم شاهد دستفروشان ماهی در گوشه و کنار خیابان های محله های خواجه عطا، پشت شهر و نخل ناخدا هستیم.

عرضه ماهی بدون رعایت شیوه نامه های بهداشتی

این دستفروشان نه تنها مکانی بهداشتی برای پاک کردن ماهی ندارند بلکه عرضه آبزیان نیز بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود. باید این واقعیت را پذیرفت که عرضه ماهی بدون رعایت نکات بهداشتی سلامت مردم بندرعباس را به خطر انداخته است و برای مردم شایسته است که از مجرای صحیح آبزیان مورد نیاز خود خریداری کنند.

ورود مدعی العموم به ساماندهی دست‌فروشان ماهی

اما در هفته گذشته به منظور اجرای مصوبات جلسه شورای تأمین شهرستان بندرعباس و با هدف حفاظت از سلامت غذایی مردم و حذف یکی از تهدیدات بهداشتی در این رابطه، فرآیند ساماندهی دستفروشان مقابل بازار ماهی فروشان بندرعباس با حضور «مجتبی قهرمانی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان آغاز شد.

دیدار مدعی العموم با دست‌فروشان ماهی

در جریان اجرای این طرح، دادستان بندرعباس ضمن برگزاری نشست توجیهی با جمعی از دست‌فروشان ماهی در خصوص فراهم بودن زمینه فعالیت رسمی، قانونی و بهداشتی آن‌ها در محل بازار بزرگ ماهی فروشان این شهرستان مطالبی را بیان کرد.

وی هدف از ساماندهی دست‌فروشان ماهی در بندرعباس را حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از عرضه غیربهداشتی آبزیان برشمرد و بر ضرورت رفع عوامل تهدیدکننده بهداشت عمومی در این خصوص تأکید کرد.

ارائه غرفه رایگان به دستفروشان برای دو ماه

همچنین در جریان این نشست، با دستور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس مقرر شد به منظور کمک به توانمندسازی دستفروشان، این افراد از تاریخ ۱۸/۰۶/۹۹ به مدت دو ماه به صورت رایگان توسط پرسنل شهرداری و بازار ماهی فروشان در غرفه های این بازار مستقر شوند، همچنین پس از انعقاد قرارداد، اتحادیه مربوطه نیز نسبت به تشکیل پرونده و صدور پروانه کسب برای آن‌ها اقدام کند.

امید داریم با ورود مدعی العموم این معضل بزرگ حل شود و در راستای حفاظت از سلامتی مردم بندرعباس برنامه ای دقیق اعمال شود و هر یک از این دست‌فروشان در مکانی بهداشتی مستقر شوند تا از انتشار ویروس کرونا جلوگیری شود.

سخن پایانی

ورود دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان در این موضوع اقدامی به‌جا و اساسی بود که در راستای ساماندهی دستفروشان با مدت مقرر صورت گرفت چرا که طی مدت‌ اخیر شاهد موارد متعدد از بی‌مسئولیتی و کم‌کاری مدیران دستگاه‌های اجرایی هستیم که نارضایتی مردم را در پی داشته و تنها راه حل برای حل و فصل موضوع، ورود دستگاه‌ قضایی است که به عنوان مسئولان بی ادعا گره از مشکلات مردم می‌گشایند. با این حال تا زمان تکمیل این گزارش هم‌چنان دست‌فروشان بازار ماهی در محل پیشین در حال عرضه‌ی آبزیان هستند و شرایط تغییر نکرده است.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.