دکتر «ندا پورنیائی» پزشک اورژانس بیمارستان خلیج فارس از روزهای سخت پزشکان در روزهای شیوع ویروس کرونا می‌گوید.

اشاره:
شیوع ویروس کرونا روزهای سختی را برای پزشکان رقم زده است و آن‌ها شرایط بسیار دشواری را سپری می‌کنند و به واقع باید آنان را مدافعان سلامت و پیش‌قراولان صیانت از جان مردم دانست. در آستانه روز پرشک با دکتر «ندا پورنیائی» پزشک اورژانس بیمارستان خلیج فارس بندرعباس به گفت‌وگو نشستیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
وضعیت اورژانس در روزهای کرونایی
پورنیایی درباره وضعیت اورژانس در این روزها گفت: از زمان شیوع کرونا نمی توانیم برآوردی در خصوص خلوت یا شلوغی اورژانس داشته باشیم، زیرا علاوه بر بیماران تصادفی یا قلبی، بیمارانی که ناقل کووید ۱۹ هستند نیز پذیرش می شوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بیماران مراجعه کننده به اورژانس اغلب بیمارانی هستند که دارای بیماری مزمن هستند، افزود: امکان دارد بیمارانی که به اورژانس می‌آیند علاوه بر بیماری خود درگیر کرونا نیز بشوند که در این صورت کادر پرستار در صورتی که لازم باشد باید هر ۶ ساعت بالای سر بیمار بمانند و به وضعیت او رسیدگی کنند.
پزشک اورژانس بیمارستان خلیج فارس بندرعباس در ادامه عنوان کرد: ماکادر درمان سعی می‌کنیم در این شرایط به بیماران حاد بیشتر توجه کنیم چرا که بعضی از بیماران از لحاظ جسمانی ضعیف هستند و خطرات جدی آنان را تهدید می‌کند.
شرایط سخت کاری
پورنیائی یادآور شد: با توجه به اوج گرمی هوا و شرایط سخت کاری در این شهر گرمسیری، مجبوریم روی روپوش‌هایمان گان بپوشیم، کلاه بگذاریم و از شیلد، ماسک و آستینک استفاده کنیم و این موضوع شرایط را برای انجام خدمات به بیماران سخت تر کرده است.
وی افزود: هنگامی که برای حضور در بخش کووید آماده می‌شویم از نظر پوشش باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم زیرا خانواده در خانه منتظرمان هستند و نمی‌خواهیم خطری سلامت همکاران و خانواده‌هایمان را تهدید کند.
پزشک اورژانس بیمارستان خلیج فارس بندرعباس، در خصوص بازگشت به خانه بعد از خدمات‌رسانی به بیماران این‌گونه اذعان داشت: من و تعدادی از همکارانم لباس‌هایمان را برای حفظ سلامت عزیزانمان جلوی در عوض می‌کردیم و مجبور بودیم بچه هایمان را تا یک ماه اولی که شروع این ویروس بود از خود دور نگه داریم.
وی در ادامه عنوان کرد: در اوایل انتشار این ویروس به دلیل نبود امکانات کامل بهداشتی و نداشتن آمادگی کامل در مواجهه ناگهانی با کووید ۱۹ به ناچار بچه‌های کوچک خود را به خانه پدربزرگ می‌فرستادیم تا از این ویروس در امان بمانند و سلامتی‌شان به خطر نیافتد.
کمبود تخت‌های آی سی یو
پزشک اورژانس بیمارستان خلیج فارس بندرعباس با اشاره به این‌که این روزها شیفت وی و پرستاران این بخش فشرده شده است، گفت: خطر ابتلای بیماران کرونایی که دارای سن بالاتری هستند، بیشتر شده است و در نتیجه روند بهبودی آن‌ها کند است و همین موضوع باعث می شود بیماری که در اورژانس می ماند ناگهان نیاز به آی سی یو پیدا می‌کند و متاسفانه تعداد تخت‌های آی سی یو در بندرعباس بسیار اندک است.
وی در ادامه با بیان این‌که علاوه بر تخت‌های آی سی یو، تعداد تخت‌های ایزوله نیز در بندرعباس محدود است، افزود: گاهی مجبور می شویم بیماران نیازمند به آی سی یو را به بیمارستان شهید محمدی انتقال دهیم و در شرایطی که تخت های بیمارستان مقصد نیز پر باشد به ناچار بیمار باید در اورژانس بماند و یک پرستار از این بیمار با شرایط ویژه‌اش مراقبت کند.
صیانت از زنان باردار
وی با گلایه‌مندی از این‌که آن‌قدر مشکلات را گفته‌ایم و گوش شنوایی نبوده که به این شرایط عادت کرده‌ایم، افزود: در بخش زنان و زایمان، بیمارستان شهید محمدی همکاری بسیار خوبی با ما داشت و بیماران کوویدی را به آنجا منتقل کردیم تا به زنان بارداری که در بخش زنان و زایمان هستند، آسیبی نرسد.
پزشک اورژانس بیمارستان خلیج فارس بندرعباس، عنوان کرد: طی خرداد ماه و تیرماه اوج بیماری کرونا بود و در زمانی بود که مردم نسبت به این ویروس بیخیال شده بودند.
وی با بیان این‌که مرگ‌ومیر بسیاری از جوانان و شهادت تعدادی از کادر سلامت بسیار خاطر ما را آزرده کرده است، افزود: صحنه‌های دل‌خراشی دیده‌ایم؛ از جمله آدم‌هایی که که با پای خود با علائم خفیف به بخش بیماران کوویدی مراجعه می‌کنند و طی ۲۴ ساعت باید فوت آنان را به نظاره بنشینیم.
بدترین خاطره
پزشک اورژانس بیمارستان خلیج فارس بندرعباس ادامه داد: بدترین خاطره‌ای که در طول خدمتم در کادر درمان برایم اتفاق افتاد این بود که یکی از همکارانم که در این بیمارستان خدمت می‌کرد ناقل به کووید ۱۹ شد و برادر، پدر، پدربزرگ و مادربزرگش نیز مبتلا شدند و خود او بعد از گذراندن دوره بیماری کرونا سلامتی خود را به دست آورد اما متاسفانه برادر، پدر و پدر بزرگ و مادربزرگ وی فوت شدند.

وی با اشاره به این‌که در شرایط کرونا هر کس به فکر خودش بود اما کادر درمان تنها قشری بود که از جان مایه گذاشت، اضافه کرد: در شرایط بحرانی کرونا خانواده‌ام حتی درخواست استعفای من و نماندن در تیم سلامت را داشتند و من آنان را با پاسخ «شغل من شغل درآمدی نیست و تمام تلاشم را در این جنگ بیولوژیک انجام خواهم داد»، قانع کردم.
وی گفت: شکست کرونا تنها با همکاری مردم ممکن است اگر مردم در این مسیر یاری‌گر کادر درمان باشند به خودشان و به کادر بهداشت و درمان کمک بزرگی می‌کنند.

گفت‌وگو: افسانه سالاری

این مطلب در شماره ۱۸ نشریه دلفین به چاپ رسیده است