انتظار می رود سازمان نظام پزشکی بعد از در اختیار قرار دادن مهر به پزشک، نظارت خود را بر مطب‌ها بیشتر کند و اجازه ندهند حقوق مردم از بین برود.

به گزارش دلفین، این روزها بازار متخصصان پوست، مو و زیبایی در بندرعباس داغ است و با وجود شیوع کرونا هم وقت سر خاراندن ندارند. این پزشکان نه تنها وقت کافی برای رسیدگی به بیمار را ندارند بلکه پزشک عمومی را برای رسیدگی به بیماران پوستی استخدام کرده‌اند و خود تنها به صورت نمادین بر جایگاه پزشکی تکیه زده‌اند. متاسفانه مشاهده چنین تخلفاتی به دلیل عدم نظارت کافی از سوی سازمان نظام پزشکی هرمزگان است. البته درصدی از پزشکان زیبایی در بندرعباس به وظایف خود به خوبی عمل کنند، اما اگر نظارت‌ها به نحو درست انجام و با تخلفات به خوبی برخورد شود، می‌توان از افزایش چنین تخلفاتی جلوگیری کرد.

برای ویزیت بیمار وقت نمی‌گذارند

همه ما تجربه حضور در مطب پزشکان زیبایی را داشته‌ایم. اما بسیاری از ما نمی‌دانیم که پزشک‌ها چقدر باید برای درمان و مشاوره مصرف دارو برایمان وقت بگذارند. آیا این قانونی است که خود پزشک تنها دریافت کننده‌ی پول ویزیت باشد و تنها از مهر نظام پزشکی برای درآمدزایی استفاده کند؟
تعدادی از شهروندان بندرعباسی طی روزهای اخیر در تماس تلفنی با تحریریه‌ی دلفین، از ویزیت نشدن توسط متخصص در مراکز پوست و زیبایی و همچنین دریافت وجه اضافی گلایه کرده‌اند و خواستار انعکاس این موضوع و رسیدگی مسئولان شده اند. بر اساس دستور العمل وزارت بهداشت مدت زمان ویزیت یک پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، پزشک متخصص ۲۰ دقیقه، پزشک فوق تخصص ۲۵ دقیقه و ویزیت روانپزشک ۳۰ دقیقه است اما این استاندارد به هیچ عنوان در مراکز درمانی به‌ویژه مطب‌های درمان پوست، مو و زیبایی رعایت نمی شود.

ویزیت هم‌زمان چند بیمار

ویزیت همزمان چند بیمار به طور حتم تمامی دستاوردهای حرفه پزشکی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، برای این موضوع قوانینی در سیستم پزشکی وجود دارد؛ به طوری که برای تخصص‌های مختلف پزشکان زمان‌های متفاوتی را برای معاینه بیمار در نظر می‌گیرند، به عنوان مثال پزشکان زیبایی و روانپزشکان زمان بیشتری را به حل مشکلات یک بیمار اختصاص می‌دهند.

اگر پزشکی زمان کمتری را برای معاینه بیمار در نظر بگیرد، به طور قطع در تشخیص بیماری با مشکلات بسیاری رو به رو شده و درمان نیز به اختلالاتی منجر می‌شود؛ بنابراین اختصاص زمان ۱۵ تا ۳۰ دقیقه برای معاینه یک بیمار در مطب‌ها ضروری است چرا که معاینه جزء حقوق بیمار به حساب می‌آید. روزگاری پزشکانی داشتیم تحت عنوان حکیم، که گوش شنوایی برای درد دل بیمارشان داشتند، به بیمار دل می‌دادند و با او حرف می‌زدند حالا اما پزشکانی داریم که ویزیت برخی‌شان یک دقیقه هم طول نمی‌کشد، بی‌معاینه و وقت کافی برای مداوا.
بر اساس اصول حرفه‌ پزشکی، پزشکان باید زمان کافی برای معاینه را به بیمار اختصاص دهند تا به تشخیص صحیح بیماری برسند و توصیه‌های لازم را به بیمار ارائه دهند اما نه تنها شاهد ویزیت پزشک متخصص نیستیم بلکه بیمار توسط پزشک عمومی یا دستیارهای کم‌مهارت پزشک معاینه و ویزیت می‌شوند و پزشکان متخصص تنها در دریافت هزینه‌ها و کارت کشیدن برای پر شدن جیبشان مهارت و زمان کافی را می‌گذارند.

ژل می‌زنند اما بیمار ویزیت نمی‌کنند

یکی از مخاطبان دلفین که از رودان برای درمان بیماری پوستی خود به یکی از مختصصان مشهور پوست و موی بندرعباس مراجعه کرده بود، در این باره به خبرنگار دلفین گفت: پس از روزها انتظار برای دریافت نوبت، وارد مطب شدم اما من را به اتاق یک پزشک عمومی فرستادند و در اندک زمانی بی آن که کلام چندانی بین من و پزشک رد و بدل شود با نسخه‌ای توی دست روانه داروخانه شدم و این در حالی بود که پرشک متخصص در حال تزریق ژل و نظارت بر لیزر و درآمدزایی بیشتر بود.
وی افزود: این پزشک حتی نگاهی هم به بیماران نمی انداخت و فقط تعداد افراد در صف مشاوره های زیبایی و انجام عمل‌های این بخش را از منشی می پرسید.

جای خالی نظارت

با این وجود اگر پزشکان بر خلاف مصوبه دولت، وقت کمی برای بیماران بگذارند، در واقع حقوق آنان را تضییع و تخلف کرده‌اند اما رسیدگی و نظارت بر این موضوع به عهده سازمان نظام پزشکی است که مسئول ساماندهی خدمات پزشکی در بخش خصوصی است.
در این وضیعت انتظار می رود سازمان نظام پزشکی بعد از در اختیار قرار دادن مهر به پزشک، نظارت خود را بر مطب‌ها بیشتر کند و اجازه ندهند حقوق مردم از بین برود و در استانی با حجم بالای بیماری‌های پوستی مردم مجبور شوند که برای سیر مراحل درمان راهی دیگر شهرها شوند.

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : ۱۰۰۷