موضوع کاهش جمعیت بدون شک یکی از موضوعاتی است که می‌تواند بر قدرت کشورها در عرصه بین‌المللی تأثیر بگذارد و معادلات جهانی را تحت شعاع قرار دهد؛ اما مسئله این است که برای رسیدن به این المان قدرت باید در عمل هم ابزارهای اقتصادی موردنیازش را در اختیار داشت.

به گزارش دلفین، بسیاری از صاحب‌نظران باتکیه‌بر مستندات عملی و آمار موجود به این نتیجه رسیده‌اند که سالمندی در ۲۰ سال آینده در جهان و همچنین ایران دوبرابر خواهد شد و برآورد می‌شود که تا سال ۱۴۳۰ جامعه‌ی ایران در بیان علمی جامعه‌ای سالخورده و پیر تعریف شود.

موضوع جدی است

پس موضوع جدی است و باید برای آن کاری انجام داد؛ اما سؤال این است که این فرایند باید چگونه اجرایی شود؟! الزامات آن چیست؟! چه راهی برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید طی شود؟!

الزامات اولیه

به‌این‌ترتیب باید در وهله‌ی نخست اقتصاد خانواده، امنیت روانی و امید به زندگی را در جامعه افزایش دهیم سپس با سیاست‌های تشویقی به دنبال افزایش نرخ باروری در کشور باشیم؛ اما به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیران در ایران بدون توجه به بخش نخست و تنها به مدد تبلیغات، مایه گذاشتن از باورهای دینی و سیاست‌های تشویقی غیر کارآمد در پی افزایش نرخ رشد جمعیت هستند. در تازه‌ترین مورد می‌توان اظهارات «محدثه درویشی» مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری را به‌عنوان شاهد این مسئله به گواه بیاوریم.

مناسبت‌های تقویمی

درویشی با اشاره به روز ملی جمعیت، اظهار کرد: هر سال ۳۰ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز ملی جمعیت شناخته می‌شود که بر اساس ماده ۱۹ قانون «جمعیت و حمایت از خانواده»، در این روز باید رویداد «جایزه ملی جمعیت» در سراسر کشور برگزار شود.

وی، با ذکر این نکته که رویداد «جایزه ملی جمعیت» در هفت بخش برگزار می‌شود، عنوان کرد: هنر و رسانه، خانواده، مدیران، دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌های مردم‌نهاد، گروه‌های جهادی و شرکت‌های خصوصی از جمله این هفت بخش هستند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری هرمزگان بیان کرد: افرادی که در اقشار مختلف تعریف شده ذیل رویداد، خلاقیت خاصی در حوزه جمعیت از خود نشان داده‌اند یا دستگاه‌هایی که وظایف دولتی و عمومی خود را به‌خوبی انجام داده‌اند و همچنین خانواده‌های خوش جمعیت از جمله افرادی هستند که روز ۳۰ اردیبهشت‌ماه مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

دستاورد سال گذشته؟

درویشی، تصریح کرد: سال گذشته رویداد «جایزه ملی جمعیت» با مشارکت ورزش و جوانان برگزار شد؛ اما امسال بنا داریم با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی استان هرمزگان این رویداد فاخر و پر اهمیت را به‌صورت تخصصی‌تر برگزار کنیم.

وی، با اشاره به اهداف برگزاری رویداد «جایزه ملی جمعیت»، خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این رویداد ایجاد روحیه و توجه به موضوع جمعیت و فرزندآوری در سطح استان هرمزگان و کشور است.

سخن پایانی

اگر چه برنامه‌های فرهنگی مطمئناً برنامه‌های بلندمدتی هستند و نباید در کوتاه‌مدت به دنبال تأثیرات ملموس آن‌ها بود؛ اما موضوع تشویق به فرزندآوری با رویه‌ی فعلی چنان ناقص است که از مشاهدات اجتماعی می‌توان پی به بی‌نتیجه بودن آن برد و این روند مصداق بارز ضرب‌المثل نعل وارونه زدن است.

امیدواریم با تغییر ساختارها و نگرش افراد به مسائل کلان، موضوعات پیگیری شود چرا که با شعار و دستور کاری به پیش نخواهد رفت.

گزارش اختصاصی:

  • نویسنده : زهرا شاکرمی