پسماندهای بیمارستانی ازجمله پسماندهای ساخته‌ی دست بشر است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های ساماندهی پسماند بیمارستانی باید در آینده شاهد تأثیرات مخرب آن روی سلامت انسان و محیط‌زیست باشیم.

اشاره:
موضوع تولید و دفع پسماند ازجمله دردسرهایی است كه انسان روی تنها زیستگاه خود یعنی زمین به بار می‌آورد، پسماندهایی كه متأسفانه بخش قابل‌توجهی از آن به شكل غیراصولی و بدون رعایت ضوابط و معیارهای زیست‌محیطی در محیط‌زیست رها یا دفع می‌شود. پسماندهای بیمارستانی ازجمله این پسماندهای ساخته‌ی دست بشر است كه در حال حاضر در کل کشور من‌جمله هرمزگان تولید می‌شود اما این زباله‌های عفونی به چه نحو دفع و به چه صورت و با چه دستگاهی این پسماندها تجزیه می‌شوند که سلامت زیست‌محیطی و بشر را به خطر نیندازد. مدیریت پسماندهای بیمارستانی شاید مهم‌تر از تولید آن باشد زیرا در صورت اجرا نشدن برنامه‌های ساماندهی پسماند بیمارستانی باید در آینده شاهد تأثیرات مخرب آن روی سلامت انسان و محیط‌زیست باشیم.

* پسماندهای پزشكی ویژه
به تمام پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراكز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراكز مشابه كه به دلیل بالا بودن حداقل یكی از خواص خطرناك از قبیل سموم، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه یا مدیریت خاص نیاز دارند؛ پسماندهای پزشكی ویژه گفته می‌شود.
*زباله‌های بیمارستانی
زباله‌های بیمارستانی، اصولاً زباله‌های پرخطری محسوب می‌شوند زیرا به خون، عفونت و انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها آغشته هستند و اگر به‌درستی مدیریت نشوند مانند این است که میكروبی را از یك محیط کوچك جدا کنیم و در سطح کل جامعه منتشر سازیم، همچنین با افزایش تعداد زباله‌گردها و انجام اموری مانند بازیافت زباله، خطر انتقال این میکروب‌ها بیشتر می‌شود.
در شرایط فعلی و با توجه به حجم زباله‌های بیمارستانی و با گسترش بیماری‌هایی از قبیل ایدز و هپاتیت B اگر نخواهیم نسبت به دفع بهداشتی زباله‌های بیمارستانی حساس باشیم، در آینده‌ای نه‌چندان دور، عوارض ناگوار آن به‌طورقطع متوجه همگان خواهد بود.
*چگونگی دفع پسماندهای بیمارستانی در هرمزگان
از همین رو گفت‌وگویی تلفنی را با سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی ترتیب دادیم تا به زوایای پنهان چگونگی دفع زباله‌های عفونی و این‌که به چه صورت و با چه دستگاهی این پسماندها تجزیه می‌شوند، بپردازیم. «فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، در این باره گفت: بیمارستان‌های هرمزگان اطلاعات کافی از مدیریت و اقدامات لازم در رابطه با پسماندهای بیمارستانی را دارند. وی با بیان این‌که پسماندهای بیمارستانی با ساز و کار خرید خدمت دفع می‌شوند، افزود: زباله‌های عفونی و خطرناک در بیمارستان‌ها از زباله‌های عادی تفکیک می‌شوند و طی قراردادی که با شهرداری منعقد شده است به محلی برای دفن انتقال می‌یابند.
نوروزیان در ادامه در خصوص تعداد دستگاه‌های زباله‌سوز در استان گفت: بیمارستان‌های هرمزگان دارای ۱۷ دستگاه زباله‌سوز هستند.
*دستگاه‌های ناظر
وی با بیان این‌که در کنار ارگان‌های مسئول، بهداشت نیز بر این موضوع ناظر است، اذعان داشت: به جز وزارت بهداشت و درمان مسئولیت تعیین و تکلیف پسماند بر عهده سازمان محیط‌زیست نیز قرار گرفته است و این موضوع نیاز به یک هماهنگی و انسجام دارد که خوشبختانه در این مسئله پیشرفت خوبی داشته‌ این مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان یادآور شد: برای تفکیک زباله‌های عفونی از عادی باید آموزش و نظارت مستمر وجود داشته باشد تا قانون در همه‌ی بیمارستان‌ها به‌خوبی عمل شود.
*لزوم تامین اعتبار
وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به نوسان قیمت‌ها باید بررسی شود که برای تأمین دستگاه‌های زباله‌سوز عفونی چه مقدار با کمبود مواجهیم و چه میزان برای تأمین تعداد بیشتر اعتبار کافی است. نوروزیان در پایان در تشریح اینکه کدام بیمارستان‌ها مجهز به دستگاه زباله‌سوز نیستند این‌گونه اذعان داشت: بیمارستان شریعتی در بندرعباس، بیمارستان ابوموسی، بیمارستان سیریک و بشاگرد فاقد دستگاه زباله‌سوز عفونی هستند که امیدواریم با حمایت و تأمین اعتبار بتوانیم این بیمارستان‌ها را نیز به این دستگاه‌ها مجهز سازیم.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

  • نویسنده : 1003