اگرچه در برخی استان‌ها ضریب طلاق به مرز 50 درصد رسیده اما هرمزگان تقریباً وضعیت بهتری دارد و در رتبه‌ی 24 در میان استان‌های کشور قرار گرفته است.

به گزارش دلفین، اگرچه در برخی استان‌ها ضریب طلاق به مرز ۵۰ درصد رسیده اما هرمزگان تقریباً وضعیت بهتری دارد و در رتبه‌ی ۲۴ در میان استان‌های کشور قرار گرفته است.

طبق آخرین آمار‌های منتشر شده از سوی سازمان ثبت‌احوال کشور در سال ۱۳۹۸ ، ۵۳۰ هزار و ۳۳۵ ازدواج و ۱۷۴ هزار و ۸۳۱ طلاق ثبت شده است که استان‌های البرز، تهران، مازندران، گیلان و قم به ترتیب با ضریب‌های طلاق ۴۷، ۴۶، ۴۴، ۴۲ و ۴۰ در صدر قرار دارند.

استان تهران با ۳۱ هزار و ۲۴۲ طلاق، خراسان رضوی با ۱۸ هزار و ۵۱ طلاق، فارس با ۹ هزار و ۹۰۱ طلاق و اصفهان با ۹ هزار و ۸۷۱ طلاق بیشترین آمار طلاق را داشته‌اند که البته با توجه به جمعیت این استان‌ها چندان هم دور از ذهن نبود. در کمترین ضریب طلاق نیز استان‌های سیستان و بلوچستان با ضریب طلاق هفت، ایلام با ضریب طلاق ۲۰، چهارمحال و بختیاری با ضریب طلاق ۲۱، خراسان جنوبی با ضریب طلاق ۲۳ و کهگیلویه و بویر احمد نیز با ضریب طلاق ۲۳ قرار دارند که اغلب استان‌های محروم کشور هستند و شاید پایین بودن آمار طلاق را نباید به‌منزله‌ی عمق کم آسیب‌های اجتماعی قلمداد کرد چراکه در همین استان‌ها نیز وضعیت خانواده‌ها تعریف چندانی ندارد و شاید ترس از طلاق بسیاری از خانواده‌ها را حفظ کرده است. اما در این ‌بین استان هرمزگان در رتبه‌ی ۲۴ استان‌های کشور ازلحاظ ضریب طلاق قرار گرفته و در سال ۱۳۹۸ در ازای ۱۱ هزار و ۲۰۸ ازدواج شاهد دو هزار و ۸۳۴ طلاق بوده که با این وصف ضریب طلاق استان ۲۵ تعیین شده است. با این حال ثبت نزدیک به سه هزار مورد طلاق در استانی همچون هرمزگان زنگ خطری جدی است که مسئولان امر باید این معضل را بیش‌ازپیش مورد کنکاش و ریشه‌یابی قرار دهند.

گزارش اختصاصی: افسانه سالاری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007