به گزارش دلفین، سیاسیون در دوره‌ها و دولت‌های مختلف سیاست‌های متفاوتی برای مدیریت آب کشور داشته‌اند و هر دولتی بنا بر گرایش‌های اقتصادی و نزدیکی به افراد صاحب‌نظر در این حوزه، طرح‌های متفاوتی را اجرا کرده‌اند که معضلات آبی موجود در جای‌جای ایران، به‌ویژه هرمزگان حاصل و نتیجه‌ی همان تصمیم‌گیری‌هاست. البته به‌غیراز بحران‌های آبی، نباید […]

به گزارش دلفین، سیاسیون در دوره‌ها و دولت‌های مختلف سیاست‌های متفاوتی برای مدیریت آب کشور داشته‌اند و هر دولتی بنا بر گرایش‌های اقتصادی و نزدیکی به افراد صاحب‌نظر در این حوزه، طرح‌های متفاوتی را اجرا کرده‌اند که معضلات آبی موجود در جای‌جای ایران، به‌ویژه هرمزگان حاصل و نتیجه‌ی همان تصمیم‌گیری‌هاست. البته به‌غیراز بحران‌های آبی، نباید به‌سادگی از کنار معضلات زیست‌‌محیطی حاصل از تصمیم‌های غیر کارشناسی نیز گذر کرد چراکه بی‌شک نوع نگاه سیاسیون همواره آینده و سرنوشت مردم، آب، خاک و هوای یک سرزمین را تعیین می‌کند.
در هفته‌ای که گذشت منصور آرامی نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در تذکری به‌جا از وضعیت نابسامان مدیریت آب در کشور انتقاد کرد و بار دیگر در نظر گرفته نشدن تبعات زیست‌محیطی برخی طرح‌های آبی ازجمله طرح شیرین سازی آب دریا در هرمزگان و ارسال آن به سایر نقاط کشور را برجسته ساخت.
نبود پیوست زیست‌محیطی
آرامی در صحن علنی مجلس بیان کرد: پس از پیروی انقلاب اسلامی، دولت برای تأمین آب شرب و آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و صنعتی چاه‌هایی عمیق را حفر و سدها متعددی را احداث کرد اما متأسفانه کشورمان در این زمینه به پیوسته‌ای زیست‌محیطی موضوعات توجهی نداشت.
وی افزود: همین مسئله مشکلات عدیده‌ای را در خصوص تأمین آب شرب به وجود آورد و حفر چاه‌های غیرمجاز و خشک شدن دریاچه ارومیه نتیجه‌ی چنین رویکردی بود و به پلمپ چاه‌های عمیق منجر شد.
آب‌شیرین‌کن‌ها و پساب ویران‌گر
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جوانان و متخصصان توانمند ایران با استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای تأمین آب شرب و توسعه چرخه اقتصادی صنعت در کشور با احداث آب‌شیرین‌کن‌ها در مناطق مختلف کشور ازجمله خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر فعالیت‌شان را آغاز کردند که وجود چنین متخصصانی در این حوزه افتخار بزرگی برای کشور محسوب می‌شود.
وی افزود: ناگفته نماند کشورهای جنوبی حاشیه خلیج‌فارس سال‌هاست که با استفاده از این تکنولوژی‌ها فعالیتشان را به ثمر رسانده‌اند.
آرامی اظهار کرد: هر مترمکعب آب شیرین که به بخش‌های صنعتی تحویل داده می‌شود، حدود سه برابر آب باید از دریای خزر و خلیج‌فارس استحصال شود و میزان شوری آب دریا حدود ۴۰ یا ۶۰ هزار و سختی آب خروجی از دریا حدود ۷۰۰ است.
وی بیان داشت: در این شرایط حجم بسیار زیادی از پساب باقی‌مانده وارد دریا می‌شود که منجر به مشکلات زیست‌محیطی و مرگ آبزیان خواهد شد.
خطر در کمین آبزیان
وی عنوان کرد: اگرچه تاکنون مکاتبات گسترده‌ای با سازمان محیط‌زیست و کارشناسان آب شیرین داشته‌ایم، اما مسئولان این حوزه‌ها تاکنون اقدامات لازم را در راستای رعایت مسائل زیست‌محیطی و حفظ آبزیان انجام ندادند.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: پیشنهاد ما این است که از مجموعه‌ها و مؤسسات دخیل در امر تولید آب، مبالغی دریافت و صرف فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی برای حفظ آبزیان شود.
آرامی در پایان خاطرنشان کرد: ازآن‌جایی‌که میلیون‌ها مترمکعب آب از دریا برداشت می‌شود، اگر کارشناسان این حوزه‌ نسبت به موضوعات و مسائل زیست‌محیطی و حیات آبزیان تدابیر اساسی را نیندیشند قطعاً با مرگ آبزیان و دیگر مشکلات ویران‌گر در این زمینه مواجه می‌شویم.
سخن پایانی
با مرور صحبت‌های مطرح‌شده از سوی منصور آرامی، موضوعی که بیش‌ازپیش برجسته می‌شود؛ لزوم اتحاد و همراهی نیروهای سیاسی استان برای حفاظت از محیط‌زیست ضمن اجرای طرح‌های توسعه‌ای‌ است چراکه حل مشکلات کلان آبی کشور و استان با یک نطق و چند روز جنجال رسانه‌ای مرتفع نخواهد شد و همان‌گونه که ما بی‌رحمی تمام نتایج طرح‌های آبی پیشینیان را به قضاوت می‌نشینیم، آیندگان نیز کنش‌ها و تصمیمات امروز سیاسیون در این حوزه را به قضاوت خواهند نشست و شاید تبعات این تصمیمات به حدی زیاد باشد که هرمزگان و جنوب کشور را خالی از سکنه کند.

گزارش اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷