در وضعیتی که کرونا و شرایط نامناسب اقتصادی، جامعه را به سمت افسردگی کشانده، ضروری است که دستگاه‌های متولی حوزه‌ی فرهنگ هرمزگان بیش‌ازپیش به ترویج و تبلیغ مباحث فرهنگی اهتمام داشته باشند چراکه کم‌کاری‌ها در این حوزه سبب افزایش مشکلات در سایر حوزه‌ها خواهد شد.

به گزارش دلفین، علی‌رغم شرایط ویژه به‌تبع شیوع ویروس کرونا، برگزاری مراسمات دینی و فرهنگی سلامت‌محور در مناسبت‌های مذهبی به‌ویژه در ماه مبارک رمضان یکی از مطالبات به‌حق مردم هرمزگان است که با گذشت بیش از ۱۰ روز از ماه میهمانی خداوند، انفعال بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی نمایان شده است و شاید تنها سازمانی که سعی کرده تا کاستی‌ها را در حد بضاعت خود جبران کند، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس بوده است.
لزوم برخط سازی برنامه‌ها
یکی از مسائلی که مطمئناً در کمرنگ شدن برنامه‌های این ماه تأثیر فراوانی داشته، ناآشنایی بسیاری از کارشناسان فرهنگی با ابزارهای نوین و فضای اینترنت است. به نظر می‌رسد مدیران و کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی که درواقع وظیفه‌ی راهبری فعالیت‌های فرهنگی و دینی را به‌عنوان نهادی ارزشی در جامعه بر عهده دارند، چندان آموزشی برای فعالیت در بستر مجازی ندیده‌اند و شیوع ویروس کرونا عملاً آنان را از دور خارج کرده است؛ البته این موضوع در سایر دستگاه‌های فرهنگی هرمزگان نیز به‌وضوح دیده می‌شود.
یک استثنا
بااین‌حال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس را باید به‌عنوان یک استثنا دید. این سازمان در ماه مبارک رمضان با برگزاری مسابقه تلاوت یک دقیقه‌ای قرآن با عنوان «یک دقیقه تا بهشت» از علاقه‌مندان خواسته بود تا از تلاوت خود به مدت یک دقیقه فیلم بگیرند و تا پایان این ماه برای برگزارکنندگان ارسال کنند؛ موضوعی که بی‌شک در تشویق شهروندان به تلاوت بیشتر قرآن در این ماه خواهد انجامید. برگزارکنندگان این مسابقه یکی دیگر از اهداف «یک دقیقه تا بهشت» را ایجاد تحرک و پویایی در بین قاریان قرآن و استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت استعدادیابی و شناسایی علاقه‌مندان به این حوزه عنوان کرده‌اند.
توجه به کودکان
سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس کودکان و نوجوانان را نیز در این ماه فراموش نکرده است و مسابقه موبایلی رمضان ویژه کودکان با عنوان قطار قرآنی را طرح‌ریزی کرد تا کودکان پس از نصب اپلیکیشن مرتبط با این بازی و ارسال تصویر از رکودهای خود در این مسابقه شرکت کنند که مطمئناً این حرکت به مهجوریت زدایی از آموزه‌های قرآن با استفاده از شیوه‌های جدید، جذاب و به‌روز برای نسل جدید خواهد انجامید.
همچنین برگزارکنندگان این مسابقه هدف خود از چنین اقدام فرهنگی را جریان سازی فرهنگی و ایجاد فضای قرآنی در بین بازی‌های موبایلی که عمدتاً وقت زیادی از کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص داده است، عنوان کرده‌اند.
سایر برنامه‌ها
مسابقه کتاب‌خوانی «رمضان کریم»، مسابقه اذان و مکبری «نوای بهشت»، مسابقه خاطره گویی و خاطره‌نویسی با عنوان «رمضان من» و مسابقه موبایلی رمضان ویژه نوجوانان با عنوان «مدافعان آزادی»، همه و همه از فعالیت‌های فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرعباس است که در بستر فضای مجازی در حال اجراست اما سایر دستگاه‌هایی که بودجه‌های کلان نیز دریافت می‌کنند در این شرایط مشغول چه فعالیتی هستند؟!
توقع جامعه
در وضعیتی که کرونا و شرایط نامناسب اقتصادی، جامعه را به سمت افسردگی کشانده، ضروری است که دستگاه‌های متولی حوزه‌ی فرهنگ هرمزگان بیش‌ازپیش به ترویج و تبلیغ مباحث فرهنگی اهتمام داشته باشند چراکه کم‌کاری‌ها در این حوزه سبب افزایش مشکلات در سایر حوزه‌ها خواهد شد و جامعه توقع دارد که دستگاه‌هایی که همه‌ساله بودجه‌های کلانی از بیت‌المال دریافت می‌کنند، در قبال فرهنگ عمومی جامعه خود را مسئول و پاسخ‌گو بدانند و با بروز کردن روش‌ها و مجراهای اجرای برنامه‌ها، ضرورت وجودی خود را اثبات کنند.

گزارش اختصاصی: اوریا حمیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷