هیأتی تجاری از هرمزگان برای افزایش مراودات به چین سفر رفته‌اند؛ سفری که به نظر در لحظات پایانی استاندار هرمزگان از رفتن به آن انصراف داد و معاون اقتصادی خود و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان را روانه‌ی این سفر کرد.

به گزارش دلفین، با این‌حال انتشار فهرست ۲۶ نفره‌ی هیأت هرمزگانی در فضای مجازی که عمده‌ی آن را مسئولان دولتی اشغال کرده بودند، سروصدای زیادی بر پا و این سؤال را در ذهن‌ها ایجاد کرد که دلیل حضور این تعداد فرد دولتی برای امضای قراردادهای همکاری بخش‌های خصوصی با یکدیگر چیست؟ موضوعی که در صحبت‌های رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان و معاون اقتصادی استانداری هرمزگان هم بدون پاسخ ماند.

توجه به صنایع پایین‌دستی

خلیل قاسمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در حاشیه بزرگ‌ترین نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین اظهار کرد: با توجه به سفر هیئت تجاری و اقتصادی هرمزگان به کشور چین اعضای هیئت از نمایشگاه مذکور در راستای ایجاد صنایع پایین‌دستی و پتروپالایشگاهی بازدید کردند.

وی افزود: با توجه به طرح‌های فعال در استان و تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد اشتغال پایدار موضوع بازدید از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک صورت گرفت.

امضای قرارداد همکاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بیان کرد: در همین راستا دو مورد از واحدهای صنعتی تولیدکننده جهت طرح توسعه واحد تولیدی خود اقدام به عقد قرارداد کردند.

قاسمی اذعان کرد: بسته‌بندی‌های صیفی‌جات که گاهی با ضایعات مواجه می‌شدند نیاز به اصلاح خط تولید داشتند که در این سفر واحد تولیدی پتروپلاستیک پدیده بندر با عقد قرارداد با طرف چینی، خط تولید طرح توسعه این واحد بسته شد.

تولید آب‌های طعم‌دار در رودان

وی افزود: واحد تولیدی آب حیات شهرستان رودان نیز برای احداث خط تولید آب‌های طعم‌دار قراردادی در این نمایشگاه امضا کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تصریح کرد: در این سفر به سرمایه‌گذاران متعهد شدیم که خطوط تولیدی که در کشور موردنیاز است و تولید نمی‌شوند و می‌توانند این تولیدات در صادرات غیرنفتی و یا تکمیل زنجیره‌ها کمک‌رسان باشند، در ثبت سفارش و واردات آنها، حمایت کنیم.

متدهای سبک ساختمانی

خلیل قاسمی گفت: واحد تولیدکننده قطعات بتنی و متدهای سبک ساختمانی در بندرعباس نیز به توافقاتی جهت خرید سی‌دی‌های تولیدی PVC شد.

اعطای تسهیلات خرید به سرمایه‌گذاران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که برای توسعه واحدهای پایین‌دستی با استقرار در شهرک‌های صنعتی و نواحی صنعتی که ۷ نواحی صنعتی در سال گذشته راه‌اندازی شد، حمایت از این واحدهای صنعتی مستقر در آنجاست.

وی افزود: تأمین تسهیلات تکمیلی تبصره ۱۸ و واردات تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز و موردنیاز واحدهای تولیدی و همچنین آشنایی تولیدکنندگان و صنعتگران در محیط‌های نمایشگاهی بین‌المللی می‌تواند مثمرثمر باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان بیان کرد: سیاست‌گذاری‌هایی که برای رونق بخشی شهرک‌ها و نواحی صنعتی داشته‌ایم، حضور تولیدکنندگان در این نمایشگاه تأثیر بزرگی داشته است.

وی در پایان گفت: در بازدید از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک، واحدهایی که در این بخش فعالیت داشتند با حضور در این نمایشگاه بخشی از مذاکرات خود را انجام دادند که با امضای قرارداد به شکل عملی در استان هرمزگان شاهد بهره‌برداری این صنایع خواهیم بود.

سخن پایانی

با این‌حال مشخص نیست که برای اعطای تسهیلات خرید، تولید آب طعم‌دار رودان یا ایجاد خط تولید متدهای سبک ساختمانی چرا باید این جمعیت از مدیران دولتی راهی این سفر پرخرج شوند و دستاورد آن برای بخش دولتی به‌عنوان بسترساز فعالیت بخش خصوصی چیست. امیدواریم به‌زودی شاهد شفاف‌سازی بیشتر در این زمینه باشیم.

گزارش اختصاصی

  • نویسنده : زهرا شاکرمی