بر همه ما محرز است که تا تحقق واکسیناسیون عمومی تنها راه در امان ماندن از این ویروس کشنده رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اما متأسفانه کاهش شدید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هرمزگان پا را از دوره‌همی‌های خانوادگی فراتر گذاشته و عملاً در اماکنی عمومی مانند کافه و رستوران‌ها نیز اثری از رعایت پروتکل‌ها دیده نمی‌شود.

به گزارش دلفین، با گذشت ماه‌ها از اعلام وضعیت قرمز کرونا در هرمزگان و تعطیلی پی‌درپی اصناف، نه‌تنها از شدت جولان این همه‌گیری کاسته نشده است، بلکه شاهد افزایش روزانه شمار مبتلایان و آمار مرگ‌ومیر در استان هستیم. در واقع باید گفت که کرونا نفس هرمزگان را بریده است و پایان دادن به این وضعیت و بازگشت مجدد سلامت به جامعه نیازمند تلاش و همت دو سویه‌ی مسئولان و شهروندان است. در این وضیعت لزوم تسریع در روند واکسیناسیون عمومی شهروندان کشور به‌ویژه هرمزگان‌نشینان، به دلیل شرایط ویژه این استان، همواره یکی از مطالبات به‌حق مردم بوده که نیاز است هر چه سریع‌تر اقدامات لازم در این راستا انجام شود.
کاهش پایبندی شهروندان
اما آن‌چه امروز باعث افزایش دل‌نگرانی‌ها در استان شده کاهش پایبندی شهروندان به پروتکل‌های بهداشتی است، گرمای هوا، تداوم وضعیت قرمز، کندی روند واکسیناسیون و دیگر عوامل، جامعه هرمزگان را به ستوه آورده و مردم را در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به سستی کشانده است تا جایی که «فریدون همتی» استاندار هرمزگان چندی پیش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان را کمتر از ۳۵ درصد عنوان و از این بابت ابراز نگرانی کرد.
بر همه ما محرز است که تا تحقق واکسیناسیون عمومی تنها راه در امان ماندن از این ویروس کشنده رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اما متأسفانه کاهش شدید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هرمزگان پا را از دوره‌همی‌های خانوادگی فراتر گذاشته و عملاً در اماکنی عمومی مانند کافه و رستوران‌ها نیز اثری از رعایت پروتکل‌ها دیده نمی‌شود.
بازی مافیا
به عنوان مثال طی چند روز اخیر گزارش‌های مردمی بسیار مبنی بر برپایی دوره‌همی‌هایی در قالب بازی‌های جمعی از قبیل بازی مافیا در کافه‌های سطح شهر بندرعباس به دست خبرنگار دلفین رسیده است.
این بازی در ماه‌های اخیر توانسته است طرفداران زیادی در گروه سنی نوجوانان به خود جلب کند و سبب شود این گروه سنی ساعت‌ها بدون رعایت صحیح پروتکل‌ها در کافه‌ها دور هم جمع شوند و به بازی بپردازند.
همه ما از تداوم این وضعیت، قرنطینه و محدودیت‌ها به ستوه آمده‌ایم و کاهش مراودات اجتماعی باعث افزایش احتمال ابتلا به افسردگی به‌ویژه در اقشار خردسال و نوجوان می‌شود، اما واقعیت این است که تنها راه شکست کرونا پایبندی به پروتکل‌های بهداشتی است، لیکن قانون‌شکنی علنی و بازی با جان شهروندان در کافه‌های بندرعباس تبعات سنگینی خواهد داشت.
تبلیغ برای تجمع
طبق گزارش‌های رسیده این روزها نوجوانان و جوانان هرمزگانی با پرداخت حق ورودی ناچیز، ساعت‌ها با جمعیتی بالغ‌بر ۳۰ نفر در کافه‌ها برای بازی مافیا دور هم جمع می‌شوند و هیچ‌گونه نظارتی بر رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد؛ برگزاری چنین تجمعاتی حتی در روزهایی اعلام تعطیلی برای گروه‌های دو، سه و چهار با پایین کشیدن کرکره‌ها نیز گزارش شده است و بسیاری از کافه‌ها آزادانه در فضای مجازی تبلیغات می‌کنند و زمان و ساعت بازی و تجمعات را به اشتراک می‌گذارند.
حال آنکه سویه دلتا ویروس به گفته متخصصان بیشتر جوانان را طعمه قرار می‌دهد و همچنین با توجه به قدرت سرایت فوق‌سریع آن دیگر تنها ماسک کارساز نیست و رعایت فاصله اجتماعی یکی از ملزومات اساسی در شکست این سویه است. با توجه به شیوع این سویه در استان و وخیم‌تر شدن شرایط هرمزگان که باید گفت از مرز قرمز عبور و روزهای سیاه کرونایی را پشت سر می‌گذاریم، این دوره‌همی‌ها تنها دامن زدن به آتش اپیدمی کرونا است.
نیاز به تفریح داریم اما…
کلافگی جامعه از تداوم شرایط موجود امری غیرقابل‌انکار و نیاز به تفریح و استراحت و دوره‌همی‌های دوستانه از احتیاجات آدمی به‌ویژه در سنین نوجوانی و جوانی است اما در شرایط موجود تجمعاتی که در این کافه‌ها تشکیل می‌شود، به‌مثابه‌ی قتلگاهی است که نیاز به نظارت هر چه بیشتر متولیان دارد زیرا این قبیل اقدامات باعث عادی‌انگاری شرایط فوق بحرانی هرمزگان می‌شود و حاصلی جز تداوم وضعیت قرمز و افزایش مرگ‌ومیر هم‌استانی‌هایمان نخواهد داشت.

 

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007