این روزها طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از موضوعات پربحث و خبرساز است که موجی از خشم و جنجال را در میان کاربران فضای مجازی ایجاد کرده؛ به‌ویژه افرادی که معیشت‌شان به‌صورت مستقیم با این مسئله درگیر است.

به گزارش دلفین، این روزها طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی از موضوعات پربحث و خبرساز است که موجی از خشم و جنجال را در میان کاربران فضای مجازی ایجاد کرده؛ به‌ویژه افرادی که معیشت‌شان به‌صورت مستقیم با این مسئله درگیر است.
در قشر فرهنگی و روشن‌فکر جامعه نیز نگرانی‌هایی از بابت افزایش سانسور و فشار بر فعالان و منتقدان سیاسی و اجتماعی احساس می‌شود و این افراد توقع داشتند تا در شرایط فعلی فضا به سمت همگرایی بیشتر و تلاش برای ارتقا اتحاد اقشار اجتماعی باشد تا فرار از تکثر و بسته کردن امکانات گفت‌وگو.
در این میان انتظار می‌رفت نمایندگان مجلس چنین طرح حساسی را بیشتر مورد کنکاش قرار دهند و زوایای مختلف آن را نیز به‌صورت دلسوزانه بررسی کنند تا این موج نگرانی، تشویش و اضطراب جامعه را فرا نگیرد و نخبگان بیش‌ازپیش به فکر مهاجرت نیافتند و شاهد فرار سرمایه‌های انسانی کشور نباشیم؛ تائید کننده‌ی این مدعا گزارش تجارت نیوز است که کاربران پس از اعلام ارجاع طرح به کمیسیون تخصصی صد برابر پیش از آن کلمه‌ی مهاجرت را در گوگل جست‌وجو کرده‌اند.
اما شاید چنین توقعی از مجلس فعلی که داعیه‌ی انقلابی بودن را تنها در نام دارد؛ چندان به‌جا نباشد. در این وضعیت آدم یاد سخنان گهربار شهید آیت‌الله بهشتی می‌افتد که به‌خوبی درد مردم را می‌فهمید و بیان داشت آنان که زمستان را از پشت پنجره‌‌ دیده‌اند و گرسنگی را هم فقط در کتاب‌ها‌ ‌خواندند، نخواهند توانست نمایندگانی شایسته برای دفاع از حقوق مردم باشند.
در شرایطی که قشر گسترده‌ای از مردم با مشکلات شدید اقتصادی و معیشتی و معضلات ناشی از کرونا دست‌به‌گریبان هستند؛ تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان باید به دنبال رفع این چالش‌ها و کم کردن فشار از گرده‌ی جامعه باشند و با درک صحیح اولویت‌ها گره‌ی مشکلات را کورتر از همیشه نکنند.

یادداشت اختصاصی: پدرام مجیدی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : 1007