این روزها قطعی برق به موضوعی پرتکرار در کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی بدل شده و این موضوع دردسرهای فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش دلفین، این روزها قطعی برق به موضوعی پرتکرار در کشور به‌ویژه استان‌های جنوبی بدل شده و این موضوع دردسرهای فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است. در رابطه با ضررهای اقتصادی قطعی‌های برق و مرارت‌های تحمل گرما در فصل تابستان گزارش‌های بسیاری تهیه شده اما شاید یکی از موارد مغفول، مخاطرات جانی و تهدید ایمنی زندگی شهروندان است. برای بررسی این موضوع چندی پیش گفت‌وگویی را با «حسن امینی زاده» معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی شهرداری بندرعباس ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
محبوس شدن ۶۵ نفر در یک هفته
وی در خصوص حوادث ناشی از قطعی‌های مکرر برق در بندرعباس عنوان کرد: در این مدت حوادث ناشی از قطعی برق گسترده بوده است؛ به‌عنوان‌مثال در یکم تا هفتم خردادماه بالغ‌بر ۵۳ مورد گزارش محبوس شدن افراد در آسانسور اعلام شد که در این عملیات ۶۵ نفر از شهروندان دچار مشکل شده بودند که نیروهای آتش‌نشانی توانستند آن‌ها را نجات دهند.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد مشکل محبوس در آسانسورها ناشی از قطعی برق بود و خوشبختانه در عملیات هیچ‌گونه خسارت جانی نداشتیم و بیشتر گرمای هوای داخل آسانسور باعث ناراحتی افراد شده بود.
گلشهر و پیامبر اعظم
امینی زاده با بیان این‌که در این حوادث در زمانی کمتر از پنج دقیقه توانستیم تیم‌های عملیاتی را به محل اعزام کنیم، گفت: بیشترین گزارش این حوادث مربوط به مناطق شرق و غرب بندرعباس مانند محله‌های گلشهر و شهرک پیامبر اعظم بوده است و از سایر نقاط گزارش‌های کمتری دریافت کردیم.
توجه به استانداردها
حسن امینی زاده در تشریح راه‌های جلوگیری از وقوع این حوادث گفت: طبق قوانین بعد از ساخت، مدیران و صاحبان ملک باید برای دریافت پروانه استاندارد و پایان کار اقدام کنند که این مسئله باعث می‌شود نکات ایمنی به بهترین نحو در ساختمان اعمال شود.
وی بیان داشت: به‌طور مثال در این ساختمان‌ها آسانسورها داری برق ذخیره خواهند بود تا در صورت قطع برق بتوان از آن استفاده کرد.
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس ادامه داد: اکثر گزارش‌های ناشی از محبوس شدن افراد در آسانسورها مربوط به ساختمان‌هایی است که از گارانتی و استاندارد آسانسور برخوردار نیستند و در عمل ساختمان‌های فرسوده به‌حساب می‌آیند یا پروانه پایان کار ندارند و بخشی دیگر نیز ساختمان‌هایی هستند که مدیران آن‌ها ایمنی آسانسور را در اولویت قرار نداده‌اند.
اهمیت برق ذخیره
وی گفت: همه آسانسورهای ساختمان‌ها باید دارای برق ذخیره باشند تا در شرایط ویژه مانند اتفاقات اخیر بتوان از آن استفاده کرد، توصیه می‌شود مالکان و مدیران ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های بلند و مرتفع در رابطه با برق ذخیره آسانسور با اداره استاندارد و انجمن آسانسور ارتباط بگیرند تا ابتدا آسانسورها را استاندارد و سپس از برق ذخیره استفاده کنند که این کار هزینه زیادی نیز در بر نخواهد داشت.
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی بندرعباس در پایان اذعان داشت: خوشبختانه ایستگاه‌های ما یکدیگر را پوشش دادند تا از عملیاتی جا نمانیم اما این احتمال نیز دور از ذهن نیست که امکان داشت افزایش گزارش‌های محبوسی افراد در آسانسور به دلیل قطعی‌های مکرر برق، باعث اخلال در کار ایستگاه‌های آتش‌نشانی سطح شهر شود.

 

گزارش اختصاصی: فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007