ازدحام جمعیت در تنها مرکز تست کرونای میناب به حدی است که حتی اگر فردی سالم نیز به این مرکز مراجعه کند، در عرض چند دقیقه ممکن است به کرونا مبتلا شود.

به گزارش دلفین، ازدحام جمعیت در تنها مرکز تست کرونای میناب به حدی است که حتی اگر فردی سالم نیز به این مرکز مراجعه کند، در عرض چند دقیقه ممکن است به کرونا مبتلا شود.
باید پذیرفت که بخش تصویربرداری بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) میناب نیز دست‌کمی از مرکز انجام تست کرونای این شهر ندارد به‌طوری‌که شهروندان به خبرنگار دلفین اعلام کرده‌اند برای دریافت نوبت‌ در این مرکز باید تا چهار روز منتظر بمانند.
سرازیر شدن بیماران
البته شهرستان میناب را می‌توان به‌عنوان مرکز درمانی شرق هرمزگان معرفی کرد چراکه مراکز درمانی میناب علاوه بر خدمات‌دهی به مردم شهر میناب مراجعه‌کنندگان بسیاری از شهرستان‌های سیریک، جاسک، بشاگرد، هشت‌بندی و جنوب کرمان را باید پذیرا باشند و شهروندان به دلیل نبود امکانات مناسب درمانی به مراکز درمانی میناب مراجعه می‌کنند و این موضوع باعث شده تا شاهد ازدحام جمعیت در مراکز درمانی میناب باشیم.
در این وضعیت اگر قرار است مراکز درمانی میناب خدمات خود را به مردم شرق هرمزگان ارائه دهند، باید توسعه مراکز خدمات درمانی در اولویت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان قرار گیرد؛ این در حالی است که مردم میناب سال‌هاست در انتظار راه‌اندازی بیمارستان ۱۶۰ تخت خوابی هستند و این بیمارستان پس از سال‌ها وعده‌ووعید تاکنون به بهره‌برداری نرسیده و انگار به فراموشی سپرده شده است.
بیمارستان صحرایی و اعلام آمادگی سپاه پاسداران
در شرایطی که تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان در میناب روزانه در حال افزایش است با فشار شدید بر کادر درمان مواجهیم و به نظر می‌رسد با توجه به روند پیش رو راه‌اندازی بیمارستان صحرایی با تمامی امکانات از سوی سپاه یا ارتش باید در اولویت قرار گیرد تا شهرستان میناب از وضعیت فعلی خارج شود.
در همین رابطه «علی رئوفی» جانشین رئیس ستاد استانی مقابله با کرونا هرمزگان چندی پیش در نشست با روسا و مدیران کمیته‌های تخصصی ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برپایی بیمارستان‌های صحرایی همراهی بسیار خوبی با مدیریت عالی استان داشته‌ و برای برپایی این بیمارستان‌ها در شهرستان‌ها اعلام آمادگی کرده است‌.
مشکل از بیمار و پزشک است
بااین‌حال برای مشخص شدن زوایای بیشتر چرایی این ازدحام در مرکز تست کرونای میناب گفت‌وگویی را با «فاطمه نوروزیان» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ترتیب دادیم. وی در گفت وگو با دلفین عنوان کرد: دو دستگاه سی‌تی‌اسکن در میناب در حال ارائه خدمات به شهروندان است و بخشی از مشکل ما در میناب به بیمار و بخشی نیز به همکار پزشک ما برمی‌گردد.
وی ضمن بیان اینکه در مراحل اولیه بیماری کرونا اصلاً نیازی به انجام سی‌تی‌اسکن وجود ندارد افزود: برخی از بیماران با مراجعه‌ی خودسرانه به مراکز سی‌تی‌اسکن باعث ازدحام می‌شوند و همین افراد سبب اختلال در انجام سی‌تی‌اسکن افرادی می‌شوند که به این عکس‌برداری نیاز دارند.
نوروزیان گفت: در مواردی نیز پزشک پیش‌ازاین که فرد نیاز به سی‌تی‌اسکن داشته باشد، در برابر خواسته‌ی بیمار کوتاه می‌آید و وی را به مراکز عکس‌برداری ارجاع می‌دهد و همین مسئله نیز دردسرساز می‌شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به این‌که برای درمان بیماری کرونا پروتکل‌هایی وجود دارد و باید به آن‌ها توجه شود، عنوان کرد: پزشکان می‌دانند که بیمار در چه مواقعی نیاز به انجام سی‌تی‌اسکن دارد و نه شهروندان.
علائم‌دارها نیاز به تست ندارند
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: در مواقع بحرانی هرکسی که علائم بیماری کرونا را دارد به آن‌ مبتلا شده است پس به انجام تست برای هر فرد نیازی نیست.
نوروزیان با بیان اینکه ازنظر اپیدمیولوژی وقتی در اوج بیماری قرار گرفته‌ایم، انجام تست‌های بیشتر مهم نخواهد بود گفت: هرکسی که علائم کرونا را دارد به این بیماری مبتلا شده است.
پیشنهاد بیمارستان صحرایی
وی در پایان در رابطه با راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در میناب نیز افزود: پیشنهاد بیمارستان صحرایی در مناطق شرق، غرب و مرکز را ارائه کرده‌ایم.

 

گزارش اختصاصی: مهدی ذاکری

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007