صدها روز از شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونا در کشور گذشته است و با پایان یافتن دولت دوازدهم هرروز ابعاد تازه‌ای از کم‌کاری‌ متولیان در نجات جان هزاران هم‌وطن فاش می‌شود. اگرچه از تعداد واقعی قربانیان کرونا مدرکی در دست نیست اما به گفته خود مسئولان آمار واقعی دو و نیم برابر آمار رسمی است.

به گزارش دلفین، صدها روز از شناسایی اولین بیمار مبتلا به کرونا در کشور گذشته است و با پایان یافتن دولت دوازدهم هرروز ابعاد تازه‌ای از کم‌کاری‌ متولیان در نجات جان هزاران هم‌وطن فاش می‌شود. در تازه‌ترین اظهارات «علیرضا زالی» فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران، وزارت بهداشت را به نخریدن واکسن کرونا به بهانه گران بودن متهم و اذعان کرد که آن‌چه از وضعیت کرونا و آمار مرگ‌ومیر این بیماری در کشور به سازمان بهداشت جهانی و مجامع بین‌المللی مخابره می‌شد، غیرواقعی و تحریف‌شده بود. هرچند بعد از گذشت چند روز صحبت‌های این مسئول تقطیع شده خوانده شد اما این تکذیبیه‌ها در تصور مردم نسبت به کم‌کاری متولیان تأثیری نخواهد داشت.
تقاضا از سازمان‌های جهانی
اگرچه از تعداد واقعی قربانیان کرونا مدرکی در دست نیست اما به گفته خود مسئولان آمار واقعی دو و نیم برابر آمار رسمی است. با رصد منابع رسمی و غیررسمی درخواهیم یافت که شرایط هرمزگان و کشور روزبه‌روز در حال بحرانی‌تر شدن است و تا وقوع یک فاجعه انسانی تمام‌عیار چند قدمی بیشتر فاصله نمانده. در این شرایط برخی از شهروندان هرمزگانی همپای سایر هم‌میهنان خود دست‌به‌کار شده‌اند و برای نجات جان ایران کارزارهای مجازی با هشتگ sosiran# و help_iran# راه‌اندازی کرده‌اند و از سازمان بهداشت جهانی تقاضای ارسال کمک‌های بشردوستانه دارند.
بی‌اثری روغن بنفشه و دم‌نوش‌های خانگی
نبود تخت خالی در بیمارستان‌ها، هزینه‌های سرسام‌آور درمان، کمبود اقلام دارویی و پزشکی و فرسایش و خستگی کادر درمان از یک‌سو و بی‌تدبیری و بی‌خیالی متولیان در تسریع روند واکسیناسیون عمومی از سوی دیگر، نفس ایران را به شماره انداخته است و مردم گفته‌های برخی به‌اصطلاح مسئول را که برایشان کرونا آنفولانزایی معمولی بود و سعی داشتند تا با روغن بنفشه و دم‌نوش‌های خانگی آن را شکست دهند، فراموش نخواهند کرد.
دلتـــا و دور زدن کیـــت‌های تشخیص
امروز اما شیوع کرونای دلتا و قدرت این سویه جدید در دور زدن کیت‌های تشخیص، وضعیت را از آنچه انتظار می‌رفت، پیچیده‌تر کرده است. می‌شناسیم بیماری را که با کپسول اکسیژن تنفس می‌کند، ۴۰ درصد درگیری ریه دارد و سطح اکسیژن خونش به کمتر از ۸۲ رسیده اما تست کرونایش منفی است.
شوخی تلخ
دلتا اما اغلب نه ماسک می‌شناسد و نه پروتکل‌های نیم‌بند بهداشتی تا جایی که حتی دریافت‌کنندگان معتبرترین واکسن‌های دنیا نیز از ابتلا به آن در امان نیستند اما فراموش نکنیم که این افراد به سمت مرگ هم نخواهند رفت. بااین‌حال در ایران در شرایطی که شهروندان برای تأمین مخارج روزانه‌ی خود‌ مجبور به خروج از منزل و حضور در امکان سربسته هستند، صحبت از رعایت اصولی پروتکل‌های بهداشتی بدون تسریع در واکسیناسیون تنها انداختن توپ در زمین مردم و یک شوخی تلخی است.
وعده‌های توخالی
امروز مردم گوششان از وعده‌های تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن داخلی و خرید ۲۰ میلیون دوز واکسن خارجی تا پایان فلان ماه پر است و اغلب شهروندان معتقدند کاهش تلفات کرونایی در کشور و گذر از این بحران جز با تسریع در واکسیناسیون عمومی با واکسن‌های معتبر جهانی میسر نیست.
فصل الخطاب
سخنان حکیمانه اخیر مقام معظم رهبری که کرونا را مسئله اول و فوری کشور خواندند و بیان داشتند: «واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد» حجت را بر همگان تمام کرده است و مدیران کشوری هرلحظه که دیر بجنبند باید در پیشگاه خداوند پاسخ‌گوی جان‌های ازدست‌رفته باشند.

 

گزارش اختصاصی: شایسته سحی زاده

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007