پزشکان همواره نقش ویژه‌ای در جوامع بشری داشته‌اند و اخیراً در دوران شیوع کرونا نیز فشار بی‌سابقه‌ای را تحمل کردند و به‌عنوان مدافعان سلامت جان‌فشانی‌های بسیاری انجام دادند.

به گزارش دلفین، پزشکان همواره نقش ویژه‌ای در جوامع بشری داشته‌اند و اخیراً در دوران شیوع کرونا نیز فشار بی‌سابقه‌ای را تحمل کردند و به‌عنوان مدافعان سلامت جان‌فشانی‌های بسیاری انجام دادند. به مناسبت روز پزشک گفت‌وگویی را با دکتر «مجید درودگر» متخصص بیماری‌های عفونی ترتیب دادیم که خلاصه‌ای از آن در ادامه آمده است.
آقای دکتر از طرف نشریه دلفین روز پزشک را خدمت شما تبریک عرض می‌کنم. این روزها مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه‌ی پزشکی هرمزگان چیست؟
چالش‌های پیش روی پزشکان همیشه زیاد بوده ولی در ایام همه‌گیری کووید این چالش‌ها و مشکلات چند برابر شده است. ساعات کاری زیاد، تعداد بالای بیماران، ویزیت بیماران بدحال و استرس ناشی از آن، کمبود و کیفیت پایین وسایل حفاظت فردی، مبتلا شدن به بیماری و استرس ابتلای مجدد به دلیل تماس مکرر و طولانی با بیماران، ترس از ناقل شدن و مبتلا کردن اعضای خانواده، خستگی مفرط و مزمن جسمی و روحی، حمایت ناکافی مسئولان از کادر درمان و بی‌احترامی به‌عناوین‌مختلف به کادر درمان روزهای سختی برای جامعه‌ی پزشکی ساخته است. به‌صورت خلاصه باید عرض کنم که مجموعه شرایط، وضعیت بسیار سخت و طاقت‌فرسایی را ایجاد کرده است.
در این شرایط نهاد صنفی پزشکان هرمزگان چه اقداماتی برای استیفای حقوق شما باید انجام دهد؟
تنها انجمن صنفی پزشکان در هرمزگان سازمان نظام پزشکی است که به نظر می‌رسد قدرت صنفی چندانی ندارد و تابه‌حال فعالیت یا حمایت خاصی از پزشکان استان نداشته است.
تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره‌تان از دوران همه‌گیری کووید چیست؟
خاطره تلخ بسیار داشته‎ام اما تلخ‌ترین خاطره‌ام، خاطره ابتلای همسرم به کرونا در اوایل شیوع کووید بود. به دنبال ابتلای خودم به کرونا همسرم به خاطر مراقبت از من مبتلا شد و در آن شرایط بد که هنوز خودم بهبودی پیدا نکرده بودم، استرس ابتلای همسرم و نگرانی در مورد پسرم یکی از بدترین خاطرات دوران من از دوران کووید شد؛ اما خاطره شیرین هم زیاد دارم از این دوران. درواقع بهبودی هر یک از بیمارانم و ترخیص‌شان از بیمارستان را می‌توانم به‌عنوان یکی از بهترین خاطراتم ذکر کنم.
برخی افراد با تبلیغات گسترده در پی این هستند تا واکسن را در درمان کرونا بی‌اثر نشان دهند. شما در این زمینه چه توصیه‌ای به مردم دارید؟
توصیه من به شهروندان این است که حتماً باید واکسن بزنند، یعنی هر نوع واکسنی را که در دسترس‌شان قرار گرفت، بزنند. البته این مسئله را نیز باید مدنظر داشته باشند که واکسن فرد را روئین‌تن نمی‌کند؛ یعنی واکسن فقط و فقط احتمال ابتلا را کم خواهد کرد نه اینکه فکر کنیم بعد از واکسن هرگز مبتلا نخواهیم شد و باید اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت کنند.
برخی معتقدند فاصله‌ی تزریق دوزهای واکسن کرونا در ایران رعایت نشده و همین مسئله سبب افزایش آمار تلفات شده است. نظر شما چیست؟
فاصله مناسب بین دو نوبت واکسن بر اساس نوع واکسن متفاوت است و برای هر نوع واکسن زمان مشخصی تعریف شده. زمان تعیین شده در واکسن‌های مختلف از سه تا ۱۲ هفته متفاوت است که این فاصله زمانی از سوی شرکت سازنده و بر اساس مطالعات و آزمایش‌های مختلف تعریف شده و طبیعتاً ما اجازه تغییر آن را نداریم. چراکه عدم رعایت صحیح این فاصله زمانی باعث کاهش ایمنی‌زایی واکسن خواهد شد.
دوز اول و دوم واکسن باید حتماً یکسان باشد؟
دوز دوم واکسن باید از نوع همان واکسن دوز اول باشد یعنی ما اجازه نداریم به هر علتی نوع واکسن را در نوبت دوم عوض کنیم.
به‌عنوان پرسش پایانی؛ با همه‌ی این شرایط توصیه شما به مردم و انتظارتان از مسئولان حوزه‌ی درمان چیست؟
ما انتظار داریم مردم شرایط را بهتر درک کنند و کووید را همچنان جدی بگیرند و به خاطر حفظ جان خودشان و عزیزان‌شان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. خواهشمندیم مسافرت‌ها را لغو و از دوره‌همی‌های خانوادگی پرهیز کنند. تنها انتظارم از مسئولان هم تسریع واکسیناسیون است. مردم خسته شده‌اند و باید فرآیند تأمین و تزریق واکسن سرعت یابد. اگر این مسائل رعایت شود قطعاً تعداد ابتلا کم خواهد شد و کادر درمان هم کمتر دچار مشکل می‌شوند.

 

گفت و گوی اختصاصی : فاطمه درویش پور

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007