در پاییز و زمستان که نیم‌کره‌ی شمالی کره‌ی زمین و به‌تبع آن اکثر شهرهای ایران در سرما و یخ‌بندان به سر می‌برند، هرمزگان تکه‌ای از بهشت است و آب‌وهوای مطبوعی دارد.

به گزارش دلفین، در پاییز و زمستان که نیم‌کره‌ی شمالی کره‌ی زمین و به‌تبع آن اکثر شهرهای ایران در سرما و یخ‌بندان به سر می‌برند، هرمزگان تکه‌ای از بهشت است و آب‌وهوای مطبوعی دارد. زيبايى‌ها و جاذبه‌هاى تفريحى ورزشى فراوانی در این استان وجود دارد و به نسبت کل ایران امكانات و تسهيلات مناسبى برای گردشگران فراهم آمگردشگرده است. وجود سواحل زيبا، جزایر اعجاب‌انگیز، هتل‌ها و مراکز اقامتی قابل‌قبول، امنیت مثال‌زدنی و مردم خونگرم این استان سبب شده تا در این فصل همگان هرمزگان را به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری خود انتخاب کنند.
جزایر اعجاب‌انگیز
هرمزگان بیش از ۲۲۳۸ کیلومتر نوار ساحلی دارد و جزایر اعجاب‌انگیزش نیز زبان‌زد خاص و عام است. جزیره قشم، ابوموسی، کیش، لاوان، هندرابی، لارک، هرمز، هنگام، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فرور بزرگ و فرور کوچک هرکدام می‌تواند سبب به وجود آمدن خاطرات فراموش‌نشدنی شود. برخی از این جزایر هرمزگان چنان بکر هستند که با دیدن مناظر آن شگفتی سراپای وجود شما را می‌گیرد و باور نمی‌کنید که چنین مناظری در ایران وجود دارد. البته برخی دیگر نیز شبیه کیش و قشم ماهیت تجاری و لاکچری پیدا کرده‌اند و کم نیستند افرادی که در طول سال از اقصی نقاط ایران و جهان به این دو جزیره می‌روند؛ اما افرادی که به دنبال کسب آرامش و دور شدن از فضای شهری و تجربه‌ی سکوت هستند هرمز را ترجیح می‌دهند، جزیره‌ای اسرارآمیز که با خاک‌های رنگارنگ و بافت تاریخی‌اش گردشگران داخلی و خارجی را انگشت‌به‌دهان و حیرت‌زده می‌کند. دیگر جزایر را بهتر است با پای خودتان بروید و متعجب شوید که چرا این اماکن وجود داشته‌اند و شما از نزدیک دیدن آن را تجربه نکرده‌اید. تالاب‌های بکر، بنادر، مراکز خرید، مکان‌های تاریخی، جنگل‌های حرا و شترسواری را اگر به جذابیت‌های جزایر و سواحل هرمزگان اضافه کنید حتماً برای سفر هر چه سریع‌تر به وسوسه خواهید افتاد.
تجربه سفر دریایی
سفرهای دریایی همیشه یکی از لذت‌هایی است که بشر به دنبال تجربه‌ی آن بوده است و حتی در سرزمین‌های خشک نیز افراد در تخیلشان به دنبال چنین سفرهای دل‌چسبی هستند. بندر شهید حقانی بندرعباس به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر مسافری کشور می‌تواند چنین رویایی را برای شما محقق کند.
توریسم ورزشی
ورزش دو جنبه دارد؛ ورزش همگانی ورزش حرفه‌ای. برای هر دوی این جوانب پاییز و زمستان هرمزگان فصلی فوق العاده‌ست. البته بسیاری از تیم‌های ورزشی برای آماده‌سازی و برگزاری اردوهای خود کشورهای همسایه را انتخاب می‌کنند اما وجود سالن‌های ورزشی استاندارد به‌ویژه در جزیره‌ی کیش و در اختیار بودن مکان‌های عمومی و غیرعمومی مناسب برای تمرین‌های اختصاصی و از همه مهم‌تر امنیت، این استان را به موقعیتی ویژه رسانده است و بسیاری از تیم‌های ورزشی کیش و بندرعباس را برای اردوهایشان انتخاب می‌کنند. البته نباید از ظرفیت هتل‌های این دو شهر نیز در رونق این نوع توریسم غافل شد.
بااین‌حال در ورزش همگانی نیز سواحل، پارک‌های ساحلی و بوستان‌های سطح شهر با آب‌وهوای بی‌نظیرشان شما را تشویق می‌کنند که در بهترین شرایط سلامت بدن خود را حفظ کنید. لذت پیاده‌روی، والیبال و فوتبال ساحلی، دوچرخه‌سواری، بدمینتون، بسکتبال و ورزش‌های آبی را در ساحل فراموش نخواهید کرد و هر بار زمان خالی پیدا کنید به تجربه‌ی دوباره‌ی چنین فضایی وسوسه خواهید شد.
شکموها بخوانند
یکی از تفریحات ما ایرانی‌ها رسیدن درست‌وحسابی به شکم و خوردن غذاهای متنوع است. هرمزگان نیز یکی از استان‌هایی است که شکموها آن را فراموش نخواهند کرد. بیشتر غذاهای استان هرمزگان دقیقاً همان غذاهایی است که در هندوستان سرو می‌شود و در هرمزگان نه‌تنها غذاها بلکه تمام نان‌ها و ادویه‌های محلی همه هندی هستند؛ مثل بریانی، حواری، نان فطیر، نان کلوکی، نان حلقه‌ای، پکاره، زلیبی، نان ستپوری و دیگر غذاهایی که خاص این استان است. بااین‌حال نباید از قلیه ماهی، میگو و سایر غذاهای متنوع هرمزگان نیز غافل شد چرا که خوردن این غذاها را در کمتر جایی غیر از هرمزگان می‌توان تجربه کرد.
میزبانی از رویدادها
آب‌وهوای مطبوع تأثیر خود را بر تمام حوزه‌ها می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال افراد، ادارات و سازمان‌های خصوصی که به دنبال برگزاری استارت آپ‌، سمینار، نمایشگاه تخصصی یا ازاین‌دست رویدادها هستند ترجیح می‌دهند این برنامه را در هرمزگان برگزار کنند. زیرساخت‌های قابل‌قبول و البته هزینه‎‌های مناسب نسبت به تهران و دیگر شهرهای گران کشور، هرمزگان را به یکی از قطب‌های برگزاری رویدادها تبدیل کرده است. در این میان مهیا بودن راه‌های هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی نیز در انتخاب این استان بی‌تأثیر نیست.
ایستگاه پایانی
با این تفاسیر از هر زاویه‌ای که به پاییز و زمستان هرمزگان بنگریم به این نتیجه می‌رسیم که در این برهه‌ی زمانی هم‌وطنان یا حتی هم‌استانی‌های گرامی باید زمان‌های بیشتری را در هرمزگان بگذرانند و اگر شرایط اقتصادی اجازه بدهد، شرایط برای خوش‌گذرانی، برگزاری رویدادهای اقتصادی و تجربه‌ی لحظات فراموش‌نشدنی در هرمزگان مهیاست و باید هوای مطبوع آن را در این فصل در ریه‌ها احساس کرد.

گزارش اختصاصی:فهیمه هادی

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است

  • نویسنده : 1007