چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس میزبان «رضا کمالی زرکانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بود و وی ضمن شنیدن دغدغه‌های فرهنگی اعضای شورا پیشنهادی ارائه کرد که اجرایی شدن آن می‌تواند ثمرات بسیاری در تمام ابعاد به‌ویژه بعد فرهنگی برای شهر بندرعباس در پی داشته باشد.

به گزارش دلفین، چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر بندرعباس میزبان «رضا کمالی زرکانی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان بود و وی ضمن شنیدن دغدغه‌های فرهنگی اعضای شورا پیشنهادی ارائه کرد که اجرایی شدن آن می‌تواند ثمرات بسیاری در تمام ابعاد به‌ویژه بعد فرهنگی برای شهر بندرعباس در پی داشته باشد.
پیشنهاد ویژه
کمالی شهرها را اکوسیستمی پویا، زنده و بالنده خواند و بیان داشت: بسیاری از عوامل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید در کنار هم قرار می‌گیرد تا یک شهر ایجاد شود اما آنچه به شهر روح و جان می‌دهد، فرهنگ و هنر است.
وی اضافه کرد: فرهنگ بستری را فراهم می‌کند تا قابلیتها مضاعف شود و رشد و توسعه‌ی شهرها را چندین برابر می‌کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افتخار هرمزگان فرهنگ، هنر، آیین‌، آداب، رسوم، گویش‌ها و لباس مردم این استان دانست و اظهار داشت: لازم است در تمام مظاهر شهری بندرعباس شاخص‌ها و مظاهر فرهنگی دیده شود و یک شهر باید معرف آداب، رسوم و فرهنگ مردم آن شهر باشد.
وی سپس پیشنهادی ویژه ارائه کرد و خواستار شد تا روز بندرعباس در تقویم فرهنگی استان گنجانده شود.
کمالی در این رابطه اظهار داشت: دو سال قبل در شورای فرهنگ عمومی استان، چهارم تا دهم اردیبهشت به‌عنوان هفته هرمزگان نام‌گذاری و اولین دوره آن نیز با حداکثر مشارکت دستگاه‌ها و نهادها و مردم برگزار شد و اولین روز از هفته هرمزگان که چهارم اردیبهشت است، به‌عنوان روز بندرعباس پیشنهاد می‌شود.
انتخاب زمان نامناسب
«یعقوب دبیری نژاد» عضو شورای شهر بندرعباس اما تلویحاً در این جلسه دستاوردهای هفته‌ی هرمزگان را زیر سؤال برد و تأکید کرد: نام‌گذاری هفته هرمزگان شاید آن‌گونه که بایدوشاید برای شهر بندرعباس و استان هرمزگان دستاوردی نداشته است.
وی گفت: برگزاری مراسم این هفته را در زمانی انتخاب کردیم که گرمای هوا برای بومیان و گردشگران آزاردهنده است و نمی‌توان بهره‌برداری لازم را از آن کرد.
چرا تهران میزبان هفته هرمزگان باشد؟!
دبیری نژاد ادامه داد: اگر شهرداری بندرعباس بخواهد برای این رویداد بودجه‌ای را اختصاص دهد و برگزاری این مراسم در تهران باشد، بنده پیشاپیش مخالف این موضوع خواهم بود.
وی بیان داشت: چرا تهران باید میزبان ‌چنین مراسماتی باشد و چرا ما نباید این مراسم را در بندرعباس برگزار کنیم؟!
دیدمان را عمیق‌تر کنیم
وی بیان داشت: به عقیده بنده باید بودجه شهرداری برای خدمات‌رسانی به شهروندان و شهر بندرعباس باشد و اگر با دید عمیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، روز بندرعباس باید روزی برای شناساندن ظرفیت‌های شهر، جذب و تقویت سرمایه‌گذاری و جذب بیشتر گردشگر باشد و اگر این تفکر حکم‌فرما شود به‌طورقطع همه همکاران چه در مجموعه شهرداری و چه در شورای شهر کمک خواهند کرد.
عضو شورای شهر بندرعباس اذعان داشت: اگر بخواهیم روز اول هفته هرمزگان را به‌عنوان روز بندرعباس بنامیم با توجه به وضعیت آب‌وهوایی تابستان هرمزگان شاید نتوانیم به‌خوبی از این روز مهم استقبال کنیم.
سخن پایانی
با این تفاسیر به نظر می‌رسد که همگان با پیشنهاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان موافق باشند و تنها نحوه‌ و تاریخ اجرا موضوع موردبحث است که باید در این رابطه جلسات کارشناسی متعددی برگزار و از ظرفیت فعالان و نخبگان فرهنگی استان نیز استفاده شود.

  • نویسنده : 1007