دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و جمعی از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر در تالار شهید آوینی بندرعباس آغاز به کار کرد.

به گزارش دلفین، چهاردهمین جشنواره فرهنگی و هنری خلیح فارس «دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس» با حضور اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر و همچنین گروه های موسیقی از استان هرمزگان، کرمان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و گیلان ۷ الی ۹ اردیبهشت ماه در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می شود.

این جشنوار موسیقی با هدف شناسایی، ظرفیت سازی و حمایت از فعالیت های خلاقانه هنرمندان و گروه های موسیقی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، گروه موسیقی آئینی نوبان از شهرستان بندرلنگه، چراغ دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس را در تالار شهید آوینی بندرعباس روشن نمودند و پس از آن گروه موسیقی آهوی دشت از شهر بابک «کرمان» با اجرای دلنوازشان روح شنوندگان را جلا دادند.

اسمعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در آئین افتتاحیه دومین جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دلفین اظهار داشت: برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره ملی فرهنگی هنری خلیج فارس در بخش های مختلفی برگزار می شود که شامل دو بخش ملی و استانی می باشد که توسط اداره ارشاد اسلامی و دانشگاه پیام نور ذیل دبیرخانه جشنواره فعالیت می کنند.

وی اذعان داشت: دانشگاه پیام نور هم جشنواره ای در بخش ملی با عنوان جشنواره اختراعات برگزار می کند که یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره ابوموسی به پایان می رسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: جشنواره ملی موسیقی که متولی آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است در حال برگزاری است و ۳۲ اثر موسیقی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که از بین این آثار ۱۰ اثر موسیقی به بخش پایانی راه پیدا کردند.

به گفته وی، این آثار منتخب در بخش موسیقی شامل، ۲ اثر از استان هرمزگان و ۸ اثر از استان های گیلان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان و کردستان است.

جهانگیری اذعان داشت: جشنواره فیلمنامه نویسی خلیج فارس هم در ذیل برنامه های جشنواره خلیج فارس برگزار می شود که ۸۱ اثر فیلمنامه در بخش های مختلف تجربی، هستند، داستانی و انیمیشن به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد ۹ اثر به مرحله پایانی راه پیدا می کند و به دنبال این هستیم که با حمایت مرکز گسترش فیلم تجربی ۲ اثر با موضوع خلیج فارس را در این بخش به مرحله تولید برسانیم.

وی در پایان سخنانش افزود: اختتامیه جشنواره در روز دهم اردیبهشت ماه هم برگزار می شود و مقامات لشکری و کشوری حضور دارند و احتمالا معاون پارلمانی رییس جمهوری و یک مادر که خواهر شهید هم هستند از لبنان هم حضور خواهند داشت که رایزنی ها انجام شده است.

در ادامه این مراسم، ستار یارمحمدی مسئول گروه موسیقی سراب جهانبین از استان چهار محال و بختیاری خاطرنشان کرد: گروه موسیقی سراب جهانبین سال ۱۳۷۹ در بخش جونقان «شهرستان فارسان» آغاز به کار کرد و از آنجایی که شهر ما در محرومیت به سر می برد، در همین راستا ما به منظور شناساندن هویت فرهنگی، نوع پوشش و سبک موسیقی مردم مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری در این جشنواره شرکت کردیم.

وی افزود: در سایت فراخوانی برای شرکت در جشنواره موسیقی اعلام شد و ما آثار مربوط به سال های گذشته را بارگزاری کردیم و از استان چهارمحال و بختیاری ۴۰ گروه موسیقی ثبت نام کردند اما تنها آثار ۱۴ گروه برای مسابقات برگزیده شدند.

یارمحمدی عنوان کرد: سال گذشته سیزدهمین جشنواره فرهنگی هنری خلیج فارس به میزبانی بندرعباس برگزار شد و ما نیز در این جشنواره حضور داشتیم.

گفتنی است؛  پایین بخش برنامه های آئین افتتاحیه با اجرای دلنشین؛ گروه موسیقی سراب جهانبین از استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد و این گروه هنری بخشی از موسیقی بختیاری را با نواختن سرنا، کرنا و دهل و شادیانه‌های محلی را اجرا کرد.

خبر اختصاصی


  • نویسنده : فاطمه درویش پور