«سيموئل خاچيکيان فرد» معروف به «ساموئل خاچيکيان» يکي از نام آشنا ترين افراد براي اهالي سينما و يکي از گمنام ترين افراد براي مخاطبان امروز آن است. بزرگ مردي که پايه هاي سينماي امروز ايران را مستحکم کرد و بايسته ي بازشناسي ديگرباره است .

«سيموئل خاچيکيان فرد» معروف به «ساموئل خاچيکيان» يکي از نام آشنا ترين افراد براي اهالي سينما و يکي از گمنام ترين افراد براي مخاطبان امروز آن است. بزرگ مردي که پايه هاي سينماي امروز ايران را مستحکم کرد و بايسته ي بازشناسي ديگرباره است .

ساموئل خاچيكيان،  تدوين گر، نويسنده، تهيه کننده ، آهنگساز و كارگردان بزرگ سينماي ايران در ۲۹ مهر سال ۱۳۰۲ از والدين مهاجر ارمني در تبريز متولد شد و در خانواده اي اهل ادبيات و موسيقي، دوران كودكي را پشت سرگذاشت. وي در ۹ سالگي نخستين شعر خود را سرود ؛ شعري که با استقبال و توجه بسيار در روزنامه ي «آليك» به چاپ رسيد.

خاچيکيان از نوجواني به تئاتر علاقه ي بسياري داشت ودر چهارده سالگي در نمايش «سويل» در تبريز بازي کرد و پس از آن هشت نمايشنامه نوشت که علاوه بر شهرهاي مختلف ايران در لس آنجلس, سانفرانسيسکو و يونان نيز اجرا گرديد. از مشهور ترين نمايش هاي وي مي توان به «مونگاتا» و «دختر يهود» اشاره کرد.

خاچيکيان که به نظر بسياري از منتقدين تاثيرگزارترين فرد تاريخ سينماي ايران است و به همين دليل به وي لقب «هيچکاک سينماي ايران» را داده اند ؛ با تحصيل در رشته ي روزنامه نگاري راه را براي خود باز و در ۲۰ سالگي به همراه خانواده به تهران مهاجرت كرد.

انجمن تئاتر ارامنه در آن دوران محل مناسبي براي فعاليت خاچيكيان جوان همراه با برادرانش  «سوريك» و «سورن » بود كه در نهايت در ابتداي دهه ۳۰ به سينما و كارگرداني فيلم «بازگشت» ختم شد. اين فيلم که در سال ۱۳۳۱ ساخته شد توانست تا حدودي استعداد هاي خاچيکيان را براي همگان آشکار سازد ؛ اما اين تازه ابتداي راه بود.

پس از اين فيلم بود که اين جوان پر انرژي و با اعتماد به نفس شروع به فعاليت هاي بيشتر سينمايي خود کرد ؛ فعاليت هايي که با توليد فيلم هاي خوش ساختي مانند : «چهار راه حوادث» ، «شب نشيني در جهنم» و «خداحافظ تهران» ادامه يافت.

خاچاکيان همچنان به فعاليت هاي خود ادامه مي داد و در همين راه توانست هنرمندان زيادي را به سينماي ايران معرفي کند . وي نهايتا در سال ۱۳۳۶ با مشارکت «ژوزف واعظيان» و «دکتر شاهرخ رفيع» ، استوديو «آژير فيلم» را تاسيس کرد.

خاچيکيان همواره از موفق ترين هاي حرفه ي خود بود به طوري که برخي از فيلم هايش همچون «ضربت» و «عقاب ها» از آثار پر فروش ترين هاي زمان نمايش خود بودند.

ساموئل خاچيکيان پس از انقلاب اسلامي و در دهه ي هفتاد نيز با مشارکت پسرش ادوين دفتر توليد «ياران فيلم» را ايجاد نمود. خاچيکيان در سال‌هاي ۱۳۷۷ در صدد برآمد بر اساس فيلم نامه اي از داوود موثقي، فيلم شک را بسازد که به دليل بيماري موفق به پايان بردن آن فيلم نشد و ادامه کار را به موثقي و پسرش ادوين سپرد.

وي سرانجام در ۳۰ مهر ۱۳۸۰ در تهران درگذشت.

 

گلاره روشنگر

یادداشت  اختصاصی