در شرایطی که استاندار فعلي هرمزگان کاملا در تولد و ادامه حيات پروژه پتروپالايش مهر خليج فارس دخيل بوده است باید دلايل تغيير موضع خود را بيان کند و همچنين براي عموم مشخص شود که اين پروژه در چه وضعيتي قرار دارد و تا چه زماني بايد چشم انتظار به بار نشستن وعده ها بود.

 اشاره

اگر چه يکشنبه، ۱۱ مهرماه سال ۱۴۰۰ مهدي دوستي توانست به عنوان استاندار هرمزگان معرفي شود اما انگار جو سياسي استان به نحوي بود که وي تا ۲۸ آذرماه همچنان رياست هيات مديره شرکت پترو پالايش مهر خليج فارس را رها نکرد. پتروپالايشگاهي که اصلا قرار نبود ساخته شود؛ به دليل دعواهاي وزارت نفت و قرارگاه گاه خاتم الانبيا بر سر ساخت يا عدم ساخت فاز چهار و پنج ستاره خليج فارس سرانجام در دي ماه سال ۱۳۹۹ و با فنس کشي قسمتي از پالايشگاه ستاره در زمين اين شرکت متولد شد. اين پتروپالايشگلاه واقعا داستان هاي عجيبي دارد.

ماجرا از اين قرار است که پتروپالايش مهر خليج فارس در اواسط سال ۱۳۹۹ پس از کوتاه آمدن وزارت نفت دولت حسن روحاني روي کاغذ کار خود را آغاز کرد و حتي در تامين زيرساخت ها نيز شرکت نفت ستاره خليج فارس متعهد به پشتيباني از اين پروژه شد.

نقش مهدي دوستي

«مهدي دوستي» که به عنوان نماينده‌ي شرکت فرادست انرژي فلات و در قامت پيمانکار ساخت پالايشگاه ستاره خليج فارس فعاليت مي کرد؛ بعدها و پس از پايان ساخت ستاره خليج فارس و بيرون کردن مودبانه ي نيروهاي قرارگاه خاتم، در پتروپالايش مهر خليج فارس رئيس هيات مديره و تقريبا همه کاره اين شرکت شد تا رفتار نامناسب مديران ستاره خليج فارس را با ريشخند پاسخ دهد.

وعده دو ساله محمد

سردار سعيد محمد، فرمانده وقت قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء و يار غار مهدي دوستي در آذرماه سال ۱۳۹۹ وعده ساخت اين پتروپالايشگاه را در کمتر از دو سال داد و بيان داشت: طي بررسي ها و هماهنگي هاي اخير با مجموعه دولت و وزارت نفت قرار شد يک پتروپالايشگاه جديد تحت نام مهر خليج فارس با ظرفيت ۱۲۰ هزار بشکه در روز در کنار پالايشگاه خليج فارس احداث شود که دوماه پيش کلنگ آن بر زمين خورد و تا دو سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد و علاوه بر توليد فرآورده هاي نفتي، مواد مورد نياز صنايع شوينده، نساجي و PET را نيز توليد خواهد کرد.

سال ۱۴۰۱، پيشرفت ۴۱ درصد

سپس در ارديبهشت سال گذشته و پس از دو سال از آغاز پروژه سردار سلامي به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از پيشرفت ۴۱ درصدي اين پروژه خبر داد و اذعان داشت که طرح مهر خليج فارس به صورت پتروپالايشگاهي در مجاور پالايشگاه بزرگ ستاره خليج فارس با ظرفيت ۱۲۰ هزار بشکه ميعانات گازي و سرمايه گذاري ۴۷۰ ميليون يورويي به بهره برداري مي رسد و اين وعده را داد که اين پتروپالايشگاه بعد از بهره‌برداري از پالايشگاه ۶۰ هزار بشکه‌اي آديش جنوبي تا پايان سال ۱۴۰۱، طرح مهر خليج فارس دومين پتروپالايشگاهي باشد که در دولت سيزدهم احداث مي‌شود.

فراموشي گرفتن مهدي دوستي

در حالي که بر اساس پيشبيني ها بايد جشن افتتاح اين پتروپالايشگاه در اذرماه سال گذشته برگزار مي شد اما از شواهد چنين بر مي آيد که پتروپالايشگاه مهر خليج فارس با افتتاح فاصله بسياري دارد و کار تا جايي پيش رفته که «مهدي دوستي» کلا ماهيت پتروشيمي اين واحد صنعتي را فراموش کرده است و مجتمع پلي اولفين پاسارگاد در منطقه ويژه اقتصادي صنايع انرژي‌بر پارسيان را که در سال ۱۴۰۱ کلنگ ساخت آن بر زمين خورد، نخستين مجتمع پتروشي هرمزگان ناميده است.

استاندار هرمزگان بيان داشت: يکي از موضوعاتي که در دولت سيزدهم پيگيري کرديم اخذ مجوز احداث پتروشيمي در هرمزگان بود و بر همين اساس سال ۱۴۰۱ کلنگ نخستين پتروشيمي هرمزگان بر زمين زده شد.

وي با بيان اينکه براي احداث اين مجتمع پتروشيمي ۱٫۶ تا ۱٫۷ ميليارد يورو سرمايه‌گذاري انجام شده است، گفت: مجتمع پلي اولفين پاسارگاد در منطقه ويژه اقتصادي صنايع انرژي‌بر پارسيان در دست احداث است و طبق آخرين ارزيابي‌ها پيشرفتي ۲۰ درصدي دارد.

استاندار هرمزگان، ادامه داد: نخستين مجموعه پتروشيمي هرمزگان، شامل يک واحد توليد متانول از گاز طبيعي است و در دل آن واحدهاي تبديل متانول به الفين و الفين به پلي‌افلين احداث خواهد شد.

دوستي، پلي‌اتيلن و پلي پروپلين را به عنوان فرآورده هاي نهايي مجتمع پلي اولفين پاسارگاد معرفي کرد و گفت: اين محصولات پلميري در صنايع مختلفي کاربرد دارند و با بهره‌برداري از اين مجتمع براي حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقيم و ۷ هزار نفر اشتغال غير مستقيم ايجاد خواهد شد.

سخن پاياني

در اين شرايط مي طلبد تا استاندار فعلي هرمزگان که کاملا در تولد و ادامه حيات پروژه پتروپالايش مهر خليج فارس دخيل بوده است دلايل اين تغيير موضع را بيان کند و همچنين براي مردم استان مشخص شود که اين پروژه در چه وضعيتي قرار دارد و تا چه زماني بايد چشم انتظار به بار نشستن وعده ها بود.

 

زهـرا شـاکرمي

گزارش اختتاصی