شکل گرفتن گروه‌های جهادی به فرمان حضرت امام خمینی «ره» مبنی بر تشکیل نهضت مردمی جهاد سازندگی در تاریخ 26 خردادماه 1358 بازمی‌گردد.

به گزارش دلفین، شکل گرفتن گروه‌های جهادی به فرمان حضرت امام خمینی «ره» مبنی بر تشکیل نهضت مردمی جهاد سازندگی در تاریخ ۲۶ خردادماه ۱۳۵۸ بازمی‌گردد. هدف این بود که جوانان انقلابی با «روحیه جهادی» و با «تکیه به نظم تشکیلاتی غیراداری» و با «اتکا به مشارکت مردم محروم» به رفع محرومیت در سراسر کشور بپردازند.

از همان ابتدای تأسیس تاکنون، قطار خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی در عرصه‌های مختلف محرومیت‌زدایی، عمرانی و زیربنایی، فرهنگی، سلامت، کشاورزی و… در مسیر پیشرفت بدون توقف در حال حرکت است.

بعضی از جوانان امروزی با عزم و اراده بسیجی و روحیه خستگی‌ناپذیر در قالب شرکت در اردوهای جهادی، به شوق خدمت‌رسانی سختی‌ها را به جان خریدند تا بذر امیدآفرینی و نشاط را در دل مردم به‌ویژه محرومان و قشر آسیب‌پذیر جامعه بکارند.

جهادگران در سنگر خدمات‌رسانی دستاوردهای زیادی را خلق کردند و آنان لحظه‌به‌لحظه به فکر کمک‌رسانی و رفع نیاز مردم هستند، پاداش اخروی خود را با هیچ‌چیزی معامله نمی‌کنند.

در این میان زنان و دختران حماسه‌ساز و فعالان عرصه مختلف جهادی از فعالیت پشت‌جبهه در طول جنگ تحمیلی گرفته تا فعالیت‌های بی‌وقفه آنان در ایام همه‌گیری کرونا و… اقدامات تحسین برانگیزی را انجام دادند.

فوزیه پور عبداللهی مسئول گروه جهادی رهروان فاطمی بندرعباس یکی دیگر از بانوان طلبه جهادگر است و آشنایی بیشتر با این بانوی جهادگر که پرده‌ای دیگر از فعالیت‌های جهادی را در عرصه جوانان به نمایش گذاشته است، خالی‌ازلطف نخواهد بود.

فوزیه پور عبداللهی مسئول گروه جهادی رهروان فاطمی بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار دلفین گفت: سال ۱۳۹۳ فعالیتم را با گروه جهادی رهروان فاطمی در زمینه آموزش قرآن برای کودکان زیر ۷ سال، تحکیم روابط خانواده و همچنین توانمندسازی بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست آغاز و در این خصوص کلاس‌های آموزشی ویژه آنان برگزار کردیم.

پور عبداللهی پرداخت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان، کمک‌هزینه درمان به بیماران نیازمند و بدسرپرست، خریداری و تأمین جهیزیه برای زوج‌های مستعد، تهیه بسته‌های معیشتی برای ایتام و نیازمندان، تهیه پوشاک ویژه مدارس و لوازم‌التحریر، اهدای نهال به روستاییان نیازمند در جهت نگهداری، درآمدزایی و اشتغال‌زایی، تهیه لوازم سرمایشی برای ایتام در فصل تابستان، تهیه فرش و موکت، خرید ماشین لباسشویی برای زنان سرپرست خانوار و… را از مهم‌ترین برنامه‌های حمایتی از خانواده‌های معسر خواند که توسط این گروه جهادی اجرا شده است.

وی در ادامه افزود: با تأسیس پیش‌دبستانی «مهدی یار و ترنم ظهور»، آموزش توانمندسازی مربیان پیش‌دبستانی را بر عهده گرفتم و زمینه اشتغال‌زایی برای ۲۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد کردم و همچنین در همان دوران تمام نوآموزان نیازمند را به صورت مخفیانه شناسایی کردم.

طلبه سطح ۲ حوزه علمیه خواهران بیان داشت: هر ساله به نیت ظهورآقا صاحب زمان «عج» چند نوآموز نیازمند را به صورت رایگان پذیرش می کنم و قبل از اینکه پا به عرصه فعالیت های جهادی بگذارم، به صورت انفرادی برای کمک به نیازمندان و ایتام دست به اقدام زدم.

توفیق خدمت در دستگاه امام رضا «ع»

مسئول گروه جهادی رهروان فاطمی بندرعباس با تأکید بر اهمیت گره‌گشایی از مشکلات و خدمت خالصانه به مردم گفت: زمانی که به حوزه علمیه ورود پیدا کردم در راستای گره‌گشایی از مشکلات مردم و خدمت در سطح بالاتر از هیچ تلاشی دریغ نکردم و امروز فرصت خدمتگزاری برای مردم فراهم شده است.

خدا را شاکرم که توفیق خدمت در دستگاه امام رضا «ع» نصیبم شد.

طعم شیرین یک خوشحالی ماندگار

چند سال پیش، با اهدای البسه به کودکان یک خانواده نیازمند، زمینه‌های خوشحالی آنها با این اقدام خداپسندانه فراهم شد و دختر بزرگ خانواده با دریافت هدیه‌اش من را در آغوش گرفت و گفت: شما از کجا فهمیدید که امشب تولد منه؟! اولین هدیه تولدم را از دست شما دریافت کردم.

ذوق یک نوعروس نیازمند با دیدن جهیزیه‌اش

برخی خاطرات فراموش‌نشدنی هستند و همیشه زنده و دلچسب باقی می‌مانند. در یکی از روزهای خاطره‌انگیز، وقتی که جهیزیه نوعروس را در درب منزل تحویل دادیم، چهره نوعروس با دیدن جهیزیه‌اش ذوق‌زده شده بود.

ای‌کاش پدرم زنده بود

این مسئول به بیان خاطره‌ای تلخ از این گروه جهادی پرداخت و اظهار داشت: هر روز خاطرات تلخ گذشته را برای خودمان مرور می‌کنیم درحالی‌که می‌دانیم گذشته‌ها، گذشته است.

چندساله پیش، یک توپ فوتبال برای یکی از ایتام که در روستا سکونت داشت خریداری کردم و امانتی را به دست همکارانم سپردم تا به وی بدهد.

همکارانم شرح‌حال کودک را برایم تعریف کرده و به من گفتند آن کودک با دیدن توپ فوتبال به یاد پدرش مرحومش افتاد و گفت: ای‌کاش پدرم زنده بود و با هم ‌بازی می‌کردیم.

وی در اذعان داشت: مدت‌ها پیش به همراه گروه‌های جهادی با هدف پیگیری وضعیت یک خانواده بی‌بضاعت به منزل آنها مراجعه کردیم و قصد ما این بود که برای این خانواده یک وسیله سرمایشی تهیه کنیم.

متاسفانه مادر خانواده به دلیل عدم مراجعه به موقع نزد پزشک متخصص، بینایی اش را از دست داد و من بخاطر این حادثه دلخراش تا مدت ها هر روز صبح که از خواب بیدار می شدم قیافه آن مادر جلوی چشمانم ظاهر می شد.

به‌واسطه همکارانم به روستای طارم از توابع شهرستان حاجی‌آباد و روستاهای اطراف قلعه قاضی و شمیل به‌منظور خدمات‌رسانی به مردم مناطق کم‌بضاعت اعزام شدیم.

این طلبه سطح دو حوزه علمیه با اشاره به فعالیت‌های این گروه جهادی ویژه ایام  فاطمیه گفت: به مناسبت ایام فاطمیه برپایی نمایشگاه سوگواره فاطمی به همراه خدمات مشاوره خانواده و اجرای سرود دختران رزم سرخ انقلاب به‌صورت زنده در برنامه‌هایمان داریم.

همچنین از دیگر برنامه‌های گروه جهادی رهروان فاطمی می‌توان به برگزاری مهمانی غدیر و برپایی موکب محبان اهل‌بیت «ع» جهت پذیرایی از زائران اربعین حسینی اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه بسیج سازندگی استان هرمزگان و بسیج سازندگی شهرستان بندرعباس، تاکنون همکاری لازم را با گروه‌های جهادی داشتند.

وی با اشاره به شرایط اعطای وام قرض‌الحسنه یادآور شد: دریافت وام قرض‌الحسنه پروسه‌ای سخت و خسته‌کننده است و اگر بانک‌ها با تسهیلگری در روند پرداخت وام رضایت مردم را جلب کنند این‌گونه نه‌تنها شرایط مطلوب اشتغال‌زایی برای خانواده‌های نیازمند مستأجر فراهم می‌شود؛ بلکه مسیر ازدواج برای جوانان نیز هموار خواهد شد.

فقر عاطفی

مسئول گروه جهادی رهروان فاطمی ضمن بیان اینکه نیازهای عاطفی مؤثرترین و مهم‌ترین راه برگشت به سلامت روان است، در پایان تصریح کرد: علاوه بر رفع نیازهای مادی محرومان باید در راستای تأمین نیازهای عاطفی آنها شامل آموزش صحیح مادران و فرزندان تلاش کنیم تا شکاف بین نسل‌ها از بین برود.

گفت‌وگوی اختصاصی

  • نویسنده : فاطمه درویش پور