مشکلات آبی میناب به دو بخش شهری و روستایی تقسیم می‌شود و در تأمین، انتقال، ذخیره و توزیع آب اتفاقات خوبی رخ داده اما هنوز برخی مشکلات باقی است.

به گزارش دلفین، «مجید سلحشور» معاون استاندارو فرماندار ویژه میناب در گفت‌وگوی اختصاصی با دلفین با بیان این‌که مشکلات آبی میناب به دو بخش شهری و روستایی تقسیم می‌شود، افزود: در تأمین، انتقال، ذخیره و توزیع آب اتفاقات خوبی رخ داده اما هنوز برخی مشکلات باقی است.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی ۵۵۰ لیتر بر ثانیه میزان برداشت ما از مخزن شهر است؛ درحالی‌که حداکثر ظرفیت چاه‌های فعال ۳۸۰ لیتر بر ثانیه برآورده شده و همین موضوع باعث می‌شود تا در ساعاتی توان مخزن کاهش ‌یابد و در برخی نقاط مرتفع مشکلاتی بروز ‌کند.
برنامه‌ریزی برای کاهش مشکل
سلحشور گفت: افت فشار عمدتاً بین ساعت ۰۰:۳۰ تا ۳:۳۰ بامداد اتفاق می‌افتد تا بتوانیم مخزن را برای روز بعد پر کنیم، چراکه اگر این اقدام صورت نگیرد ارتفاع آب کاهش می‌یابد و روز بعد به مناطق مرتفعی مانند پاکوه آب نخواهد رسید.
وی ادامه داد: محلاتی همچون پاکوه بالاتر از ارتفاع مخزن قرار گرفته‌اند و حتی در برخی موارد از استاندارد و مجوزهای لازم ساخت‌وساز نیز برخوردار نیستند اما ما وظیفه‌ی خود می‌دانیم که به همه این مناطق خدمت‌رسانی کنیم.
نیاز به ۲۰ میلیارد تومان بودجه
فرماندار میناب بیان داشت: بنابراین برای غلبه موقت بر این مشکل در طول شب سه ساعت فشار آب را کم می‌کنیم تا بتوانیم مخزن را به ارتفاع مشخص برسانیم اما برای حل همیشگی این مسئله در ابتدا باید یک مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی جدید احداث شود که هم‌اکنون نیز عملیات اجرایی آن آغاز شده اما باید ۲۰ میلیارد تومان به پروژه برای تکمیل تزریق شود. وی گفت: بااین‌حال بدون اینکه اعتباری تزریق شود، شرکت آبفا عملیات ساخت را شروع کرده و قرار است از محل اعتبارات توسعه منطقه مکران به این طرح کمک شود که اگر این اتفاق رخ دهد، پروژه‌ی مخزن جدید تا انتهای سال به اتمام خواهد رسید.
خط لوله جدید
سلحشور ادامه داد: احداث خط لوله انتقال به طول ۸ کیلومتر از تصفیه‌خانه میناب تا مخزن این شهر نیز در حال انجام است و بنا است پس از اتمام این پروژه و اتصال تصفیه‌خانه میناب به مدار اصلی، بخشی از منابع آب سد سرنی به تصفیه‌خانه منتقل و ازآنجا با خط لوله‌‌ی مذکور به مخزن شهر منتقل شود تا بتوانیم از آب سد سرنی استفاده کنیم.
سلحشور با بیان اینکه تلاش داریم اجرای این خط در تابستان سال جاری محقق شود، افزود: در پی اجرای این خط ظرفیت چاه‌ها آزاد می‌شود و موجب تقویت دشت‌ها و افزایش سطح آب چاه‌های شهر و روستاهای هم‌جوار می‌شود که درنهایت چالش‌های تأمین آب منطقه را کاهش خواهد داد. وی اذعان داشت: آنچه گفته شد تنها باعث بهبود وضعیت در شهرستان میناب و برخی از روستاهای مرکزی و بخش بنذرک می‌شود و تمام منطقه را در برنمی‌گیرد، چراکه میناب شامل ۲۵۰ روستای پراکنده است اما امیدواریم با اجرای این طرح چاه‌هایی که ظرفیت آن‌ها آزاد شده را به شبکه‌های روستایی وصل کنیم.
کمبود بارش و ناپایداری آب در روستاها
سلحشور در ادامه به اعتراضات نسبت به کم‌آبی در روستاهای میناب نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته بارشی در منطقه صورت نگرفت و همین مسئله باعث شد تا در بسیاری از مناطق روستایی چاه‌ها از مدار خارج شوند و درنتیجه باید اقدامات جدی برای تأمین آب این مناطق صورت گیرد.
وی بیان داشت: در برخی از روستاها منابع آبی پایداری وجود ندارد، ازاین‌رو در این مناطق یا باید آب‌رسانی سیار انجام شود یا منابع جدید آب ایجاد کنیم که این امر نیز ازنظر فنی برای همه‌ی مناطق امکان‌پذیر نیست و برای انجام این طرح‌ها نیز اعتبار قابل‌توجهی نیاز است.
دو هزار کیلومتر شبکه فرسوده آب
معاون استاندار هرمزگان گفت: بیش از دو هزار کیلومتر شبکه فرسوده آب در شهرستان میناب وجود دارد و عمر برخی از این شبکه‌ها به بیش از ۳۰ سال می‌رسد که بازسازی آن‌ها نیازمند تخصیص اعتبار هنگفتی است.
وی ضمن اعلام این‌که شرکت آب و فاضلاب و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تلاش دارند تا هرسال بخشی از شبکه را ترمیم کنند، افزود: اولین پیشنهاد ما برای اصلاح، مجتمع تیاب است که ۵۲ روستا از این مجتمع تغذیه می‌کنند و ۸۳ کیلومتر شبکه را در برمی‌گیرد اما اصلاح این مجتمع نیز نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.
مشکلات روستاهای خودگردان

وی با بیان اینکه در سراسر هرمزگان قریب به ۱۰ هزار کیلومتر شبکه فرسوده وجود دارد، ادامه داد: بعضی از روستاهای ما خود گردانند به این معنی که در سال‌های گذشته سازمان جهاد سازندگی سابق یا شرکت آب و فاضلاب روستایی چاه‌هایی را حفر کرده و مدیریت آن را به مردم روستا واگذار کرده‌اند که اکنون دیگر اعتبارات و امکانات دهیاری‌ها برای مدیریت این چاه‌ها پاسخ‌گو نیست زیرا که نیاز به کف‌شکنی و تجهیزات جدید دارند. سلحشور ادامه داد: این چاه‌ها باید به شرکت آبفا واگذار شوند که البته این شرکت نیز برای بهبود وضعیت چاه‌های مذکور نیازمند اعتبار است. وی گفت: برای ترمیم هر چاه حداقل ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار لازم است و این قول را گرفته‌ایم که برای روستاهایی که منابع آبی آن‌ها از بین رفته است، مانند هشتبندی و سندرک آب‌رسانی سیار به‌طور مرتب انجام شود.
هدر رفت آب
وی گفت: برای بعضی از روستاها به دنبال کسب مجوز برای حفر چاه‌های جدید هستیم که این موضوع بیشتر برای بخش‌هایی مانند سندرک، توکهور هشتبندی مطرح است و در بسیاری از روستاها مشکل فرسودگی شبکه وجود دارد که باعث هدر رفت آب می‌شود که البته این مسئله در شهر هم وجود دارد و اگر شب‌ها که مصرف کم است فشار را کم نکنیم هدر رفت و ترکیدگی و آسیب به شبکه بیشتر می‌شود.
تأثیر آب‌شیرین‌کن‌ بندرعباس
فرماندار میناب در پایان از تلاش‌ها و حساسیت استاندار هرمزگان تقدیر و تشکر کرد و اذعان داشت: با پیگیری‌های مستمر استاندار اتفاقات خوبی در زمینه تأمین آب در شرف وقوع است و تأمین آب از آب‌شیرین‌کن‌ها در بندرعباس کار بزرگی است که برای شهرستان میناب نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود زیرا باعث می‌شود این منابع در خود شهرستان استفاده شوند.

گفت و گوی اختصاصی: زهرا شاکرمی نژاد

این مطلب در نشریه دلفین منتشر شده است.

  • نویسنده : ۱۰۰۷