این روزها بحث حضور اینفلوئنسرهای چینی در جزایر ایران برای تهیة محتوای گردشگری سروصدای زیادی به پا کرده است و این خبر نیز منتقدان و حامیان بسیاری دارد که هر کدام ازنقطه‌نظر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند.

اشاره:
این روزها بحث حضور اینفلوئنسرهای چینی در جزایر ایران برای تهیة محتوای گردشگری سروصدای زیادی به پا کرده است و این خبر نیز منتقدان و حامیان بسیاری دارد که هر کدام ازنقطه‌نظر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند.

خبر محسنی و آغاز مانور تبلیغاتی
هفته ی پیش بود که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از بازدید اینفلوئنسرهای چینی از هرمزگان در قالب تور «ایران سلام» خبر داد.
محمد محسنی با اشاره به بازدید اینفلوئنسرهای چینی از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان، اظهار کرد: گروه ۱۰ نفره از اینفلوئنسرهای چینی به میزبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با همکاری وزارت امور خارجه و هواپیمایی ماهان از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان هرمزگان بازدید خواهند کرد.

جزایر، مقاصد هدف
وی با بیان اینکه این برنامه در راستای تور آشناسازی «ایران سلام» برگزار می‌شود، افزود: در سفر دوروزه، اینفلوئنسرهای چینی از جزایر قشم، هنگام و هرمز بازدید و محتوای گردشگری تولید می‌کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری هرمزگان تصریح کرد: اینفلوئنسرهای مطرح کشور چین با شعار طبیعت و تنوع اقلیمی طی حضور در جزایر استان محتوای گردشگری تولید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.
محسنی تأکید کرد: با حضور اینفلوئنسرهای چینی می‌توان از ظرفیت رسانه‌های نوین برای ترویج و تبلیغ گردشگری استان هرمزگان بهره برد.

اینترنت کاپیتولاسیونی؟!
بااین‌حال سؤالی که در این وضعیت مطرح است به تأمین اینترنت بازمی‌گردد و کاربران شبکه‌های مجازی که اکثرا در ایران فیلتر هستند این موضوع را مطرح می‌کنند که این افراد چگونه وارد شبکه‌های اجتماعی خواهند شد و آیا قرار است آنان را نیز به استفاده از فیلترشکن ترغیب کنیم؟

البته این مسئله تنها دست‌مایه شوخی تلخ کاربران نبوده و واکنش وزیر را نیز در پی داشته است.

عزت‌الله ضرغامی در این خصوص بیان داشت: گفت: بدون رودربایستی باید یک جا‌هایی همت کنید. نمی‌دانم چرا این کار را انجام نمی‌دهید؛ خارجی‌ها اینجا می‌آیند و می‌خواهند عکس بگیرند، خوب اغتشاشات و دعوا هم هست، مشکل فیلترینگ در کشور هم داریم، من از طرف شما می‌گوییم گردشگر که می‌آید باید سیم کارتی داشته باشد که با خانواده خود در ارتباط باشد، پس چگونه عکس تفریحات و یادگاری خود را از ایران بفرستند. ما یک جمله می‌گوییم با سیم‌کارت بدهند همه حمله می‌کنند و افکار عمومی به‌اشتباه آن را با کاپیتولاسیون مقایسه می‌کند، این هیچ ربطی به کاپیتولاسیون ندارد، بلکه این نیاز اولیه گردشگر است.

فرصت را نباید از دست داد
از موضوع اینترنت که بگذریم به نظر اقتصاد گردشگری هرمزگان نیازمند خون تازه‌ای است و باید از این فرصت نهایت بهره برده شود؛ البته اگر بهره‌ای در کار باشد و این چینی‌ها را مثل برخی کالاهای بی‌کیفیت این کشور به ما قالب نکرده باشند.
در این وضعیت مسئولان استانی نیز با توجه به هزینه‌های این سفر باید در قبال خروجی آن پاسخگو باشند چرا که این حضور هزینه‌هایی از جیب بیت‌المال داشته که باید دستاورد آن نیز برای عموم مردم شفاف‌سازی شود.

گزارش اختصاصی:

  • نویسنده : زهرا شاکرمی