دلفین در گفت و گوی اختصاصی با فرماندار پارسیان به عدم نظارت بر قیمت و توزیع مرغ گرم همچنین نارضایتی شهروندان پارسیان از کمبود این کالای اساسی در منطقه می پردازد.

به گزارش دلفین، چند صباحی است که دیدن صفوف مختلف برای دریافت کالاهای اساسی به صحنه‌ای آشنا در سطح شهرها تبدیل شده است. این امر در دورانی که جهان با اپیدمی کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، فاجعه‌بار است چرا که مشاهده می‌کنیم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای قشری که به‌سختی مایحتاج روزانه خود را تأمین می‌کند در کم‌اهمیت‌ترین جایگاه قرار می‌گیرد و مردم حاضرند با کرونا بمیرند تا این که گرسنگی آنان را از پای درآورد. مرغ نیز یکی از اساسی‌ترین کالاهای سفره خانوار ایرانی است که به دلیل تورم، گرانی، دلال‌بازی و نبود نظارت کافی، از سفره بسیاری از هم‌میهنان حذف شده است، شهرستان پارسیان به‌ویژه روستای بوچیر، نمونه بارز عدم نظارت بر قیمت و توزیع این کالا است که نارضایتی و گله‌مندی شهروندان را در پی داشته است. عدم نظارت بر قیمت مصوب و توزیع این کالا باعث شده که چندین روز متوالی مردم این منطقه به مرغ دسترسی نداشته باشند یا در ازای مبالغی بالاتر از نرخ مصوب و به قیمت هر کیلو ۳۶ هزار تومان آن را تهیه کنند و حتی در برخی مواقع باعث شده شهروندان برای خرید مرغ به استان‌ها و شهرستان‌های هم‌جوار مانند لامرد رجوع کنند.

چرایی کمبود اخیر

«مجتبی رضا پور» فرماندار پارسیان در گفتگوی اختصاصی با دلفین دراین‌باره اذعان داشت: به‌طورکلی چهار تن مرغ مصرفی روزانه در پارسیان از کشتارگاه‌های خود شهرستان تأمین می‌شود و حتی در اکثر مواقع مازاد تولید مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها به مناطق دیگری از استان فرستاده می‌شد.
اما در یک بازه زمانی ۱۰ روزه که باید مرغ به حدنصاب برای کشتار می‌رسید، وقفه‌ای برای تأمین این کالا ایجاد شد که در این زمان برای رفع نیاز مردم از استان‌ها و شهرستان‌های مجاور مانند لامرد مرغ برای مصرف روزانه به بازار تزریق شد.

وظیفه‌ی جهاد کشاورزی است

فرماندار پارسیان با بیان اینکه طبق بخش‌نامه جدید، جهاد کشاورزی موظف است که تمام نیاز مرغ استان را تأمین کند، ادامه داد: کماکان مشکل کمبود مرغ در سراسر استان مشاهده می‌شود، استان‌های فارس و بوشهر خروج مرغ را محدود کرده‌اند که خود این مسئله باعث تشدید مشکل شده است، البته ناگفته نماند در این ۱۰ روز نیز شرایط به این صورت نبود که مرغ به‌طورکلی نایاب شود بلکه تا حدودی مشکل کمبود مرغ در پارسیان وجود داشت.

۲۶ نه ۳۶

رضا پور در خصوص قیمت ۳۶ هزارتومانی مرغ در این شهرستان که باعث گله‌مندی بسیاری از شهروندان شده بود، تشریح کرد: در شهرستان پارسیان مرغ مانند سایر نقاط به قیمت مصوب ۲۶ هزار تومان عرضه شده است، اگر شهروندی مرغ را به مبلغی بالاتر از نرخ مصوب خریداری کرده است، می‌تواند در تماس با اداره صمت یا فرمانداری گران‌فروشی را گزارش کند تا برخورد قانونی با متخلفان صورت گیرد، همان‌طور که با چندین مورد گزارش‌شده برخورد شدیدی صورت گرفت و جریمه‌های سنگینی برای آن‌ها تعیین شد.

پارسیان اداره تعزیرات مستقل ندارد

وی در پاسخ به چگونگی نظارت بر گران‌فروشی مرغ بیان داشت: متأسفانه اداره تعزیرات مستقل در شهرستان وجود ندارد و همچنین اداره صمت پارسیان تنها دو نیرو شامل رئیس و بازرس دارد که به تنهایی باید به این امر رسیدگی کنند و این مسئله چالش بزرگی بر سر راه نظارت بر صنوف در شهرستان است.
فرماندار پارسیان با بیان اینکه در مواقع لزوم از نیروهای بسیج کمک گرفته می‌شد، ادامه داد: وعده‌هایی در خصوص ایجاد اداره تعزیرات از سوی مسئولان داده شده است اما تا زمانی که آزمون استخدامی برگزار و ضمن گزینش نیرو، امکانات شروع کار فراهم شود بالغ‌بر یک سال و نیم زمان صرف خواهد شد و، برای اینکه تا آن زمان رسیدگی به امورات شهروندان مختل نشود بنا شد هر دو هفته یک‌بار نیرویی که در کیش مشغول به خدمت است برای رسیدگی به پرونده‌ها در پارسیان مستقر شود، و ما کاملا آگاهیم که هر چه دیرتر به پرونده‌ها رسیدگی شود تخلفات افزایش خواهند یافت.

لزوم برخورد صریح و سریع

رضا پور در رابطه با گران‌فروشی در بسیاری از صنوف دیگر در شهرستان که باعث شده شهروندان به استان‌ها و شهرهای هم‌جوار مانند لامرد برای خرید مایحتاج مراجعه کنند، گفت: همان‌طور که ذکر شد یکی از چالش‌های عمده نبود اداره تعزیرات است که باعث شده امکان برخورد صریح و سریع با متخلفان از ما سلب شود بااین‌حال با همکاری شهروندان و اطلاع‌رسانی آن‌ها می‌توان با این متخلفان برخورد کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در جزیره کیش اداره تعزیرات مستقر شده است درحالی‌که اداره صمتی در این جزیره دایر نیست، پس مبنایی برای احداث اداره تعزیرات در جزیره وجود ندارد بلکه باید نیازسنجی در پارسیان صورت می‌گرفت که شهرستان اصلی است.

  • نویسنده : 1007