صادرات ماهی یکی از اصلی‌ترین ریشه‌های گرانی آن است و این‌که بسیاری از هرمزگانی‌ها توانایی تهیه‌ی غذای دریایی را ندارند به دلیل تفاوت نرخ برابری ریال با سایر ارزهاست.

اشاره:
مردم هرمزگان نسل به نسل برای صید ماهی و گذران زندگی خویش دل به دریا زده‌اند و از گذشته تاکنون در سفره‌شان انواع مختلفی از خوراکی‌های دریایی دیده شده است، اما چندی‌ست که قیمت‌ها روزبه‌روز افزایش می‌یابد و سفره‌ها هرلحظه از ساده‌ترین اقلام خوراکی به‌ویژه محصولات دریایی خالی‌تر می‌شود.
قیمت‌ها را می‌بینیم پشیمان می‌شویم
یکی از شهروندان هرمزگانی دراین‌باره به خبرنگار دلفین گفت: متأسفانه هر بار برای خرید ماهی به بازار رفتم از خرید ماهی پشیمان شدم؛ بسیاری از مردم دیگر توان خرید غذای دریایی را ندارند و این بسیار ناراحت‌کننده است.
وی قیمت‌ها را سرسام‌آور و به دور از انصاف خواند و اضافه کرد: نجابت بسیار زیاد مردم هرمزگان سبب شده است تا از حق طبیعی خود محروم شوند و البته دیگر نمی‌شود امید داشت که متولیان به این حجم از گرانی آبزیان خوراکی رسیدگی کنند.
وی ضمن ابراز ناراحتی نسبت به ناتوانی صاحبان دریا برای خرید ماهی، گفت: باعث تأسف است که خوراک دریایی به‌نوعی غذای گران‌قیمت و مخصوص قشر مرفه تبدیل شده است.
عدم‌حمایت کافی از صیادان
برای بررسی دلایل این اتفاق نامیمون با «جعفر حلاف» یک ماهی‌فروش هرمزگانی که چند سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، به گفت‌و‌گو نشستیم وی در خصوص صیادی و مشکلات آن بیان کرد: از صیادان به‌خوبی حمایت نمی‌شود، صیاد بدون پشتوانه مالی و بیمه کار می‌کند؛ میزان سوخت دریافتی کفاف مصرف صیاد را نمی‌دهد و باید هزینه‌ی گزافی را در جهت خرید سوخت پرداخت کند.
وی ضمن اشاره به این‌که تورم پیوسته در حال افزایش است، گفت: قایقی که چند سال قبل به قیمت ۳۰ میلیون تومان خریداری می‌شد در حال حاضر چندین برابر افزایش قیمت داشته و طبیعتاً هزینه تعمیر و رسیدگی به آن نیز افزایش یافته است.
شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت
این ماهی‌فروش هرمزگانی خاطرنشان کرد: نظارت بر صیادی و خریدوفروش ماهی بسیار ضروری است اما گویا مسئولان از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده‌اند؛ ما معتقدیم اگر از ابتدا حمایت کافی از صیاد صورت گیرد ماهی با قیمت مناسب‌تر به دست مردم می‌رسد.
صادرات و افزایش قیمت داخلی
وی در خصوص صادرات آبزیان بیان کرد: صادرات ماهی به قصد ارزآوری انجام می‌شود و یکی از اصلی‌ترین ریشه‌های گرانی ماهی همین مسئله است و این‌که بسیاری از هرمزگانی‌ها توانایی تهیه‌ی غذای دریایی را ندارند به دلیل تفاوت نرخ برابری ریال با سایر ارزهاست.
حلاف ادامه داد: ماهی‌هایی که سال‌ها در سفره‌ی مردم هرمزگان بودند، امروز صادر می‌شوند و اگر جلوی صادرات بیش‌ازحد آبزیان گرفته شود، ممکن است بتوان قیمت ماهی را کنترل کرد.
آسیب جدی به اکوسیستم دریا
این ماهی‌فروش هرمزگانی درباره‌ی شیوه رایج و نادرست ماهی گیری در استان، تشریح کرد: سال‌های زیادی است که ماهی‌گیری به شیوه سنتی در هرمزگان انجام می‌شود، این در حالی است که باید طریقه درست و نوین ماهی گیری به صیادان آموزش داده شود.
وی تصریح کرد: شیوه‌ی قدیمی ماهی‌گیری با تور باعث می‌شود هنگام صید همه‌ی ماهی‌ها در سایزهای مختلف صید شوند، صید یک ماهی ۲۰۰ گرمی به درد خریدوفروش در بازار نمی‌خورد اما متأسفانه نمی‌توان دوباره آن ماهی را به دریا برگرداند و حجم زیادی از ماهی‌ها تلف خواهند شد که این مسئله آسیب جدی به اکوسیستم دریا وارد می‌کند.
عدم برخورد با صید خارج از فصل
جعفر حلاف گفت: مشاهده می‌کنیم که در همه‌ی فصول سال میگو صید می‌شود و هیچ برخوردی با این تخلف صورت نمی‌گیرد؛ باید به آبزیان فرصت رشد و تولیدمثل داده شود و در فصل مناسب صید صورت گیرد در غیر این صورت در آینده با کمبود شدید یا انقراض این آبزیان مواجه خواهیم شد.
نارضایتی از ارائه خدمات در بازار ماهی‌فروشان بندرعباس
ماهی‌فروش هرمزگانی در خصوص بازار ماهی‌فروشان تازه تأسیس بندرعباس و گفت: تمیزی بازار و موقعیت خوب آن نکته مثبتی است، اما هنگام خرید غرفه چند مورد از اقلام موردنیاز نظیر یخچال، ترازو و… را با هزینه‌ای بسیار بالاتر قیمت بازار برای ما فاکتور کردند که ناچار به پرداخت آن شدیم و تلاش کردیم از طریق مدیریت بازار این امر را پیگیری کنیم اما متأسفانه نتیجه‌بخش نبود.
دست به دامان شیلات
این ماهی‌فروش هرمزگانی در خاتمه افزود: از مدیران شیلات می‌خواهیم نظارت صحیحی بر صیادی و خرید فروش ماهی داشته باشند تا بتوانیم ماهی و دیگر آبزیان خوراکی را با قیمت مناسب به دست مردم برسانیم.
سخن پایانی
با این تفاسیر به نظر می‌رسد تا زمانی که شاهد افزایش نرخ باشیم و نظارت‎ها به‌صورت صحیح محقق نشود، نمی‌توان به بازگشت آبزیان به سفره‌ی مردم هرمزگان دل‌خوش بود و هرمزگان‌نشینان باید بیش‌ازپیش با این ماده‌ی غذایی خداحافظی کنند.

 

گزارش اختصاصی: فاطمه حمیدی

  • نویسنده : 1001